משרד הבריאות פרסם אתמול (שני) כי בשבועות האחרונים חלה עלייה משמעותית בשיעור החולים במחלת השפעת. לפי נתוני המרכז הלאומי לבקרת מחלות שמפעיל המשרד, אחוז הדגימות החיוביות לשפעת גבוה בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה שעברה - 22% השנה לעומת 13% אשתקד.

דוקטור אנג'לה עירוני, ראש אגף הסיעוד ומומחית למחלת השפעת מקופת חולים מכבי, סיפרה כי זן השפעת הנפוץ השנה אגרסיבי יותר מבשנים עברו. "השפעת נגרמת השנה ב-95% מהמקרים מזן H1N1, שאנחנו מכנים אותו הזן של שפעת החזירים", הסבירה עירוני, "אנחנו רואים עלייה בתחלואה ובסיבוכים מהמחלה, אנשים מתאשפזים יותר במחלקות. ישנה תפוסה גדולה מאוד של 108% במחלקות הילדים ו-101% בפנימיות".

לדברי עירוני, חיסון השפעת יעיל מאוד במניעת המחלה, אבל אין וודאות של מאה אחוז: "חיסון שפעת יעיל בערך ב-60-70% מהמקרים. בדרך כלל, אלה שחלו בשפעת למרות שהתחסנו, חלו במחלה עם הרבה פחות תסמינים ועם סיבוכים פחות חזקים מאלה שחלו ולא התחסנו. זן שפעת החזירים מחולל את המחלה בצורה הרבה יותר מסיבית".

עירוני התייחסה לחשש מפני תופעות הלוואי של החיסון: "מדובר בחיסון מומת, לא חולים ממנו. אחרי החיסון יש טיפה כאבים באיזור היד, ביום או יומיים הראשונים, ואולי הרגשה כללית לא טובה, אבל זה כלום בהשוואה למחלת השפעת שהיא מחלה קשה עם תסמינים משמעותיים שיפילו אותך לכמה ימים. השפעת יכולה לגרום לסיבוכים משמעותיים ואף לתמותה, בכל שנה אנשים מתים מסיבוכים שלה".