צעדים ראשונים לקראת חזרה לשגרה: הממשלה אישרה הבוקר (ראשון) את התקנות החדשות, בהן הגדלת הנוכחות במקומות העבודה ל-30%, פתיחת חנויות בכפוף לעמידה בתנאים מחמירים כמו מדידת חום לנכנסים, מחיצה פיזית בין המוכרים לקונים ושמירה על היגיינה, אישור לקיום תפילות עד 19 איש במקום פתוח וחזרה הדרגתית ללימודים בחינוך המיוחד.

פרופ' יורם לס, מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, טען ב"חדשות הבוקר" שהצעדים הללו אינם מספיקים. "ב-24 מדינות באירופה המגפה דועכת, מספר המתים מקורונה קטן יותר ממספר המתים מהשפעת ב-2017", דיווח פרופ' לס, "את הסגר צריך לבטל כליל. בסוף כולם יידבקו בווירוס, עם סגר או בלעדיו. הסגר לא מונע הדבקה, הוא רק גורם להדבקה איטית יותר. אין צורך באיטיות הזאת כי בתי החולים יכולים לטפל בפי חמישה חולים".

ראית את התמונות הקשות של קברי האחים באיטליה. 24 אלף מתו שם, מספרים דומים גם בצרפת ובספרד.
"קברי האחים זה בגלל שהעובדים בבתי הקברות היו שטופי מוח על ידי הרשתות החברתיות וסירבו לגעת בגופות. הם פחדו כי סיפרו להם על ימי הביניים. בארצות הברית מתים כל יום 8,000 בני אדם, האם מצלמים את הגופות שלהם? למה פתאום מתעניינים בגופות?".

לדברי פרופ' לס, המחיר הכלכלי והנפשי מהסגר יהיה חמור בהרבה מזה הבריאותי: "יש 350 חולים אמיתיים, שאר ה-12 אלף בריאים. הייתה להם הצטננות ועכשיו הם נהנים על חשבוננו בכפר הנופש באשקלון. סגר זה אבטלה ואבטלה זה תמותה. מיליון ומאה אלף מובטלים בשביל 350 חולים? איפה נשמע הדבר הזה? יש אנשים שבנו כל חייהם עסקים פרטיים ועכשיו נשבר עליהם העולם, וכל זה בשביל 350 איש? יותר אנשים ימותו בגלל האבטלה מאשר מהקורונה, ואלה אנשים באמצע החיים שמפרנסים משפחות".

פרופ' לס התייחס לציוץ של יאיר נתניהו אחרי הפגנת הדגלים השחורים, אותו מחק כעבור זמן קצר אחרי שאביו, ראש הממשלה, גינה את דבריו: "הבן של ראש הממשלה העז להגיד לי שאמות בגלל שאני לא שייך למחנה שלו. אני שומר על כל התקנות, אני לא אדלשטיין. אם לא החוק הייתי מחבק את נכדיי הבוקר. מה קרה עם ראש הממשלה ונשיא המדינה, איזה מסר הם נתנו? לא נבהלתי מהשפעת ואני לא נבהל מהקורונה, הראתי גרף שמוכיח שזה אותו הדבר".

פרופ' יונתן הלוי, לשעבר מנכ"ל בית החולים שערי צדק, בירך על התקנות החדשות אך ביקש לנהוג בזהירות כדי למנוע התפרצות מחודשת של המחלה: "החזרה לשגרה מבורכת ומוצדקת בעיניי, אבל זאת בתנאי שתהיה מבוקרת, זהירה ומוקפדת עם הפקת לקחים תוך כדי תנועה", אמר והתייחס לדבריו של פרופ' לס, "אם לא נראה הטבה, צריכה להיות שוב החמרה. הקפדה על ההנחיות החדשות תביא אותנו עוד שבועיים לשלב הבא ולשחרור 50% מהמשק, וזאת ההדרגה שמתחייבת מהתחלואה והתמותה".

יכול להיות שכולם טועים ופרופ' לס צודק, וצריך לשחרר את הסגר לגמרי?
"אני מזמין את לס לבקר בבתי החולים ולראות עד כמה אופי המחלה שונה לחלוטין באגרסיביות שלו מהשפעת ואת מה שהיא עושה לריאות. לומר היום אחרי ששת השבועות האחרונים שצריך לפתוח מלא זה ממש חסר אחריות".