ויאצ'סלב גולב בן ה-23 נרצח בליל שישי באריאל כששני מחבלים פתחו באש עליו ועל בת זוגו המאבטחת בזמן שהיו בעמדת השמירה בכניסה לעיר. גולב הגן על חברתו בגופו ובכך הציל את חייה. שני המחבלים נתפסו 20 שעות לאחר מכן בעיירה בשומרון. הם נעצרו ללא התנגדות והנשקים ששימשו אותם לפיגוע הרצחני נתפסו.

תושבי אריאל זועמים על העירייה וטוענים כי במשך תקופה ארוכה מאוד התריעו על כשלי אבטחה חמורים בכניסה לעיר, אך לא נענו. "כל מי שמגיע לשער באריאל, אזרח פשוט ולצערי גם המחבלים, רואה שיש כאן כשל אבטחתי חמור מאוד", סיפרה תושבת העיר, חן קדם, "אני מדברת על הנהלים, פריסת הכוחות והאמצעים הטקטיים-פיזיים".

"לתושבי אריאל קרה נס גדול. אמנם מדובר באירוע טרגי שגבה חיי אדם, אבל ביום אחר, שעה אחרת, האירוע היה מסתיים בצורה טרגית אפילו יותר. קל מאוד להיכנס ליישוב, בלי להתאמץ. יש כאן קניון סמוך ולא רוצה להמשיך בתיאורים, הדמיון לא יותר מדי פרוע ממה שיכול היה לקרות באירוע כזה. גם ברמת הדוברות העירונית, העירייה לא הצליחה להגיע לתושבים. היה בלבול במידע ולא קיבלנו הנחיות. אני מאוד מקווה שהעירייה תפיק את הלקחים, אני רואה בה אחראית ישירה על הדברים שקורים כאן. מקווה שהלקחים יופקו וייושמו כמה שיותר מהר".

העירייה התעלמה מהאזהרות שלכם?
"לא צריך להיות מומחה או אלוף בצבא, כל מי שעבר בשער הכניסה לעיר ראה בצורה ברורה את הכשלים. התושבים התריעו וזעקו וקולנו לא נשמע. עוד דבר שמטריד את התושבים בגל הפיגועים האחרון, זו הכמות הגדולה של התושבים הפלסטינים שמסתובבים בעיר בשעות היום, בצירים המרכזיים, ללא אבטחה, בזמן שהילדים שלנו הולכים לבית הספר וחוזרים ממנו. מקווה מאוד שלא נשמע גם על זה".

ראש עיריית אריאל, אלי שבירו, התייחס הבוקר לתחושות הקשות בעיר: "בשמיים אפור ומעונן, וזאת בעצם ההרגשה שלנו. הרגשה קשה. מאבטח נרצח בדם קר וליבנו עם המשפחה. אנחנו ממשיכים קדימה. אף אחד לא יעצור אותנו. נפיק את הלקחים, נתחקר את האירוע המאוד קשה הזה ונראה מה אנחנו יכולים לעשות טוב יותר. מטרת המחבלים זה לזרוע פחד ובהלה, שלא נרגיש בטוחים להיות כאן. ממשיכים בשגרת החיים, נמשיך לבנות ולהתפתח".

תושבי אריאל טוענים שחזרו והתריעו כי הכניסה לעיר מופקרת, שהמאבטחים אינם מוכשרים דיים.
"עם תחושות התושבים בשעת צרה ובשעת כאב אני לא מתווכח. כל פעילות האבטחה של העיר מתואמת עם הצבא. אנחנו עושים הרבה מאוד דברים שאנשים לא רואים, פעילויות גלויות וסמויות. הכניסה לא פרוצה והמאבטחים מוכשרים".

בשעות הלילה התושבים הסתגרו בביתם, לא ידעו מה לעשות, ואתם לא הודעתם להם דבר.
"בהתחלה לא ידענו אם כל המחבלים עזבו את המקום, היה ספק אם יש מחבל נוסף בשטח. יש לנו אפקליציה ודרכה אנחנו מודיעים לתושבים. אני מזמין את כלל התושבים שעוד אין להם את האפליקציה הביטחונית שלנו להצטרף אליה כדי שנוכל באמת להגיע לכולם. בשלב הראשון ביקשנו מהתושבים להישאר בבית ולאחר מכן אמרנו בצורה מאוד ברורה שהכל בטוח ושאפשר לצאת החוצה ולהמשיך בשגרת החיים".

דובר צה"ל, רן כוכב, סיפר הבוקר על המבצע ללכידת המחבלים: "19 שעות חלפו מהפיגוע הנוראי בכניסה לאריאל ועד שכוחות צה"ל, ימ"מ, שב"כ ומג"ב לכדו את זוג המחבלים המרצחים בכפר בשומרון. מאמץ מודיעיני משמעותי ביותר, יכולות סיגינטיות, יכולות טכנולוגיות, 8200 ושירות ביטחון כללי הובילו לסגירת מעגל מרשימה ביותר, שלא מאפשרת לזוג המחבלים האלה לברוח ולעשות חלילה פיגועים נוספים".

היו להם סייענים?
"אנחנו לא רואים סייענים או ארגון טרור שעומד מאחורי המחבלים הללו. כנראה שאחרי שהמחבלים שרפו את הרכב שלהם, הם נעזרו בכאלה שלקחו אותם לביתם. מדובר באנשים צעירים ולא מוכווני ארגוני טרור. חמשת הפיגועים שבוצעו החל מה-22 במרץ בבאר שבע, בחדרה, בבני ברק, בתל אביב ובאריאל, לא בוצעו על ידי אנשי חמאס. הם לא כוונו על ידי סינוואר. חמאס לא לקח אחריות על הפיגועים האלה".

סינוואר מהווה השראה ונותן רוח גבית. הוא צריך לשלם.
"סינוואר מנסה להלהיט את השטח ולקחת אחריות על הר הבית, כמו גם על הקואליציה בישראל. מציע שנשאיר את סינוואר המוחלש בגודלו הטבעי, מנהיג של ארגון טרור. זאת השנה השקטה ביותר בעזה, הוא מפחד מצה"ל בעקבות ההתרעה של שומר החומות והפעילות ההתקפית שלנו ברצועת עזה. הוא מנסה לעקוף את צה"ל ולפעול בהר הבית, ביהודה ושומרון, בתפר ובג'נין, לפי דעתי בהצלחה חלקית".

פיגוע באריאל (צילום: מצלמות אבטחה)
תיעוד הפיגוע הרצחני באריאל | צילום: מצלמות אבטחה

האם אנחנו בעיצומה של אינתיפאדה?
"ידענו תקופות מורכבות מהתקופות האלה, ואני לא מזלזל באף פיגוע ולא מפחית מחמשת הפיגועים שבוצעו. אנחנו לא מתעלמים מרצף האירועים, הטלנו הרבה מאוד כוחות וביצענו פעולות סיכול ומודיעין. צה"ל פועל בכל מקום, באור יום, אין לנו שום מגבלה - לא מהדרג המדיני ולא כזו שאנחנו מטילים על עצמנו. אנחנו עוצרים ומסכלים עשרות אנשים, לילה לילה, יום יום. התחלנו לסגור את התפר, זה לא מצליח במאה אחוז".

כמה שב"חים עדיין נכנסים פנימה?
"סגרנו את הגדר בשלב ראשון באמצעות כוחות, 12-13 גדודי לוחמים, ונגייס מילואים להמשך כדי לסייע בזה. אנחנו משקיעים הרבה מאוד כסף, משאבים ולוחמים כדי לסגור את התפר. עם זאת, מאות רבות של שוהים בלתי חוקיים עדיין נכנסים, למרות המאמצים הנרחבים של צה"ל, מג"ב והמשטרה. מחר נטיל סגר על יהודה ושומרון לקראת יום הזיכרון ויום העצמאות".

מי אחראי על תפיסת הביטחון בכניסה ליישובים כמו אריאל?
"האירוע קרה בשטח שבאחריותו של צבא ההגנה לישראל. אני לא מטיל את האחריות לא על המשטרה ולא על ראש עיריית אריאל. אנחנו אחראים לכל מה שקורה ביהודה ושומרון, האירוע החמור הזה באחריותנו. נלמד ונתחקר ואם צריך לשנות, נשנה".