אסון כבד באיטליה: חמישה ישראלים, בני משפחה אחת, נהרגו בהתרסקות רכבל בהרי האלפים שבצפון איטליה - עמית בירן בן ה-30, בת זוגו טל פלג-בירן בת ה-27, בנם טום בן השנתיים וכן סבא וסבתא של טל - ברברה קוניסקי-כהן בת ה-71 ובן זוגה יצחק כהן בן ה-72. בנם הבכור של עמית וטל, איתן בן השש, נפצע באורח קשה ומאושפז בבית החולים בטורינו.

בתאונה הקשה נהרגו לפחות 14 בני אדם, זאת אחרי שהקרון שבו נסעו, שעשה את דרכו מאגם מג'ורה להר מוטארונה הסמוך, צנח מגובה של 20 מטרים, 300 מטרים לפני שהגיע לתחנה. הקרון התגלגל על מורדות ההר התלולים, עד שפגע בעצים ונעצר. הסיבה לתאונה עדיין לא ידועה והרשויות במדינה פתחו בחקירה.

מילו חצבני, נשיא הקהילה היהודית במילאנו, ביכה את מות המשפחה באסון. "זה אסון גדול וקשה מאוד בשביל הקהילה שלנו, המשפחה הייתה מוכרת מאוד", תיאר חצבני, "הם יצאו לטייל בסטרזה-מוטארונה, וככה זה נגמר. מצבו של הבן שנפצע לא כל כך טוב, הוא עבר אתמול ניתוח ואמרו שייקח זמן עד שיתעורר".

הרכבל בסטרזה-מוטראונה מוכר מאוד למטיילים באיזור. "זה מקום שאני מכיר טוב מאוד, פחות משעה ממילאנו. הלכתי לשם כמה פעמים", סיפר חצבני, "זה מקום יפה מאוד, אנשים נוסעים לשם בשביל לטייל ובחורף עושים שם סקי. עוד לא יודעים בדיוק מה קרה, אבל כן יודעים שב-2016 עשו תיקון לרכבל הזה והכל היה בסדר. מנסים לברר עכשיו מה קרה בדיוק. שנה ומשהו שהרכבל לא היה פעיל, כנראה שקרה משהו שאנחנו עדיין לא יודעים מהו".

מה אתה יודע לספר על המשפחה?
"המשפחה חיה באיטליה והסבא והסבתא באו כדי לבקר אותם. עמית עובד איתנו בקהילה, זה עצוב מאוד. כולנו מחכים לדעת מה קורה עם הילד, הדודה שלו נמצאת איתו ושלחנו גם מישהו מהקהילה לבית החולים".

אסון הרכבל
עמית בירן וטל פלג-בירן ז"ל

אדל סראודו, עדת ראייה שנסעה ברכבל זמן קצר לפני שאירע האסון, תיארה בפוסט שהעלתה: "נסעתי ברכבל שבהר מוטארונה זמן קצר מאוד לפני הטרגדיה - רק במזל לא הייתי עליו בזמן שזה קרה. ניצלתי ואני מודה לאלוהים שאני בחיים, אבל משפחות עם ילדים נהרגו - זאת בושה. מישהו צריך לשלם על זה".