שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', נפגש אתמול עם ראשי הבנקים כחלק מהדיונים לקראת הגשת חוק ההסדרים. הפגישה התפתחה מהר מאוד לדיון על המהפכה המשפטית וההשפעות הכלכליות שלה. בין השאר, אמר מנהל בנק דיסקונט לשר כי "רואים עליה של פי 10 בהתעניינות בפתיחת פיקדונות בבנקים זרים. הדולר מתחזק, פרמיית הסיכון של ישראל עולה וביצועי הבורסה פחות טובים מהעולם. השוק מתבסס על אמון, ואם לא נעצור את זה עכשיו אנחנו עלולים להיות במשבר עמוק".

שר התפוצות והמאבק באנטישמיות והשר לשוויון חברתי, עמיחי שיקלי, תוקף הבוקר את  מנכ"ל דיסקונט ואומר כי הוא חלק מהמחאה נגד הרפורמה במערכת המשפט ועל כן מוכן לחבל בכלכלת ישראל כדי למנוע אותה. "הצביעות זועקת לשמיים", אומר שיקלי, "אתה לא יכול בערב ללכת להפגנה נגד הרפורמה ואז למחרת בבוקר וכאילו בכובע מקצועי להגיד שאתה מוטרד מההיבטים הכלכליים של המחאה, הוא עושה קמפיין. יש בעיה כלכלית והיא נובעת מאנשים כמו מנכ"ל בנק דיסקונט שמוכנים לחבל בכלכלת ישראל כדי בעצם להביא הישגים פוליטיים ולקדם את האג'נדה שלהם".

מנכ"ל הבנק משקר?
"בין צביעות לשקר יש הבדל, הוא לא משקר. אבל אני חושב שיש הבדל בין מנכ"ל מקצועי א-פוליטי בעמדה שלו, לבין מנכ"ל שלוקח חלק בהפגנות ומחאות ויוצר את הנזק, הוא ועוד כל מיני מדושנים כאלה שאומרים שיוציאו את הכסף שלהם מהארץ, כי לא יאה להם מה שקורה פה מבחינה פוליטית. האיום העיקרי על הכלכלה נובע מאותם ישראלים שמתנגדים פוליטית למחאה, ומייצרים את האפקט הזה שדומה במידה רבה לאפקט פיגמליון, זאת אומרת נבואה שמגשימה את עצמה. ביד אחת הם מאיימים להוציא את הכסף או מוציאים, ומצד שני מזהירים מההשלכות הכלכליות. גם בסקירה למשל של 'ג'יי פי מורגן', הם כתבו שהם מוטרדים מהתגובות פה ושהתגובות פה יוצרות את זה, לא הרפורמה".

האם לדעתך צריך לעצור רגע ולתת זמן לדבר?
"'חיים ומוות ביד הלשון', מה שירגיע זה לא אם נעצור את החקיקה, מה שירגיע זו מנהיגות. כשאתה רואה מנהיגות שקוראת במפורש לאלימות, כשראש ממשלה לשעבר קורא למרי אזרחי, אז הדברים האלה זו הסתה ברורה, כשהיא תפסק נראה רגיעה. הנהגה צריכה לשים לב לרטוריקה, אני חושב שגם בתוך המחנה הלאומי יש מי שצריך למתן את הטונים. אני אזרח ישראלי ואני זוכר רגעים מאוד קשים, כמו בהתנתקות שהיה הכי כואב עבורי. לרגע לא חשבתי שבגלל אירועים פוליטיים כאלה ואחרים אני אפגע בכלכלת המדינה ואם דברים לא יקרו כמו שאני אוהב אני ארד מהארץ. אני חושב שהרטוריקה הזאת שמגיעה מהשמאל כולל הצעדים של פאפאיה וכאלה, זה פשוט בושה וחרפה".

מה עמדתך על יוזמת הנשיא?
"יש לי כבוד עצום לנשיא, אני חושב שהקו שהוא מביא זה קו נכון, אבל אני לא חושב שצריך לעצור חקיקה. אני מזכיר לכולם שזה לא מהיום למחר, בסך תהיה קריאה ראשונה בנושא של ועדת שופטים, אני לא מבין מה הלחץ, יש קריאה שניה ושלישית, זה תהליך של חודשים ארוכים ובמקביל אפשר לדבר בבית הנשיא".