המבצע לחיסוני הילדים יצא לדרך אתמול (שלישי) ובינתיים רק שני אחוזים מהילדים בגילאי 5-11 קיבלו את המנה הראשונה. קופות החולים מדווחות על תנועה דלילה למדי. בדיון שערך קבינט הקורונה הוחלט לקדם מבצע הסברה ארצי כדי להגדיל את היקפי ההתחסנות, ובמקביל לשמור על מתווה התו הירוק הקיים ולא לאפשר הקלות.

בקבינט דיווחו המומחים כי מקדם ההדבקה נמצא בעלייה וכי קיים סיכוי ממשי לגל חמישי. פרופ' ערן סגל ממכון ויצמן הזהיר כי רמת החיסוניות של כלל האוכלוסייה החלה לרדת בתחילת נובמבר. כמחצית מהמאומתים הינם ילדים וראש הממשלה בנט שוקל לקיים בדיקות אנטיגן לכלל התלמידים עם שובם מחופשת החנוכה.

השרה וחברת הקבינט אורית פרקש הכהן תומכת במהלך. "מהבדיקות שלפני פתיחת שנת הלימודים קיבלנו המון מידע. המדינה משתמשת באירועים האלה כהזדמנות וגם אירועי החנוכה הם הזדמנות לעודד התחסנות", אמרה השרה לניב רסקין, "בהופעות הגדולות בחנוכה יעמדו לרשות ההורים מוקדי התחסנות. ההנחה היא שאם הם יירצו לחסן את הילדים, הם יעשו את זה אחרי ההופעה ולא לפני".

"יותר מ-50% מהמאומתים כרגע הם ילדים, לכן הבדיקות לקראת החזרה מהחופשה מאוד חשובות", המשיכה פרקש הכהן, "החיסון השני הולך ודועך אצל הנוער בגילאי 12 ומעלה, כמו שראינו אצל המבוגרים. האחריות שלנו כממשלה היא להיות עם יד על הדופק ולוודא כל הזמן שלא נגיע למצב שהחיסונים כבר דעכו, אלא נטפל בזה קודם".

האם מעתה נצטרך להתחסן מדי חצי שנה?
"אנחנו כממשלה לוקחים תרחיש זהיר, עובדים תחת נקודת ההנחה שגם הבוסטר ידעך תוך חצי שנה. אני מקווה שנופתע. מי שאחראית על ניטור הנתונים הדרמטיים האלה היא ד"ר שרון אלרעי פרייס. יש צוות שבודק את רמת הנוגדנים אחרי החיסון השלישי. הנושא נמצא כרגע בבדיקה ובניטור, יש אינדיקציות שאחרי החיסון השלישי יש מוגנות וחיסוניות יותר גדולה אבל כרגע הם לא רוצים להתחייב".

אתם עושים מספיק כדי לשכנע הורים לחסן את ילדיהם?
"זה דורש הסברה וזמן. מבצע החיסונים התחיל רק אתמול. בהופעות חנוכה יהיו מוקדי חיסונים וגורמי מקצוע רפואיים ידברו על החשיבות של הדבר הזה. אנחנו מאמינים שהסברה נכונה ומקצועית תגביר את אמון הציבור. הממשלה בתפיסה מאוד ברורה שלא לכפות בעניין הזה אלא לתת להורים לקבל את ההחלטות שלהם. בדיון הקבינט אמרתי לראש הממשלה שאני חושבת שצריך לשדר בפומבי את החלק המקצועי של דיוני הקבינט שבו מומחים מציגים מצגות משמעותיות ורציניות. זה יחזק את אמון הציבור".