הצעת החוק על איסור הנפת דגל של מדינת אויב או של הרשות הפלסטינית בגופים המתוקצבים או הנתמכים על ידי המדינה, אושרה אמש (רביעי) בקריאה טרומית. 63 חברי כנסת תמכו, מול 16 שהתנגדו. ראש הממשלה בנט וחברי קואליציה נוספים הצביעו בעד הצעת החוק, לאחר שהוחלט על חופש הצבעה.

שעות קודם לכן, עמותת השמאל "מחזקים" תלתה כאות מחאה דגל פלסטין ענק במתחם הבורסה ברמת גן. כמה שעות לאחר מכן השלט הוסר. ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה הכהן, הסביר: "לפי גורמי ביטחון מקצועיים יש חשש לא קונקרטי לסדר הציבורי ולבטיחות הבניין והסביבה. השלט פוגע ברגשות של לא מעט תושבים ומאפשר לגורמים קיצוניים פתח ללבות יצרים, למרות המסר החיובי שבראשו הקורא לדו קיום".

ערן ניסן, סמנכ"ל עמותת מחזקים, גינה הבוקר את הצעת החוק שעברה בטרומית: "אם אנחנו מדברים על התססה ופרובוקציה, הפרובוקציה האמיתית הגיעה מהליכוד שהעלה את החוק שעבר אתמול בקריאה טרומית בכנסת, שמנסה לאסור על הנפת דגלי פלסטין. אני רואה הרבה אנשים שרוקדים לצלילי החליל של נתניהו ובן גביר".

"אנחנו מאמינים בערכים דמוקרטיים. במדינה דמוקרטית אמיתית, יש אפשרות להכיל את המיעוטים", המשיך ניסן, "תנועת מחזקים היא תנועת שמאל מוצהר, בועט, נועז, המטרה שלנו זה לחזק את מחנה השמאל בישראל".

פעילים מניפים את דגל פלסטין וקוראים קריאות הידד לשהידים. אי אפשר להיתמם פה.
"יש מורכבות, אני מאוד מסכים. במדינת ישראל חיים 1.7 מיליון אזרחים ואזרחיות שיש להם זהות מורכבת. מצד אחד הם אמורים להיות אזרחים שווי זכויות, וכולנו יודעים שהם לא אזרחים שווי זכויות, ומצד שני יש לרבים מהם מרכיב לאומי שהוא קשר לעם הפלסטיני. הליכוד מנסה למחוק את הזהות הפלסטינית".

סטודנטים עומדים באוניברסיטאות וקוראים להשמדת מדינת ישראל. איפה עובר הגבול של חופש הביטוי?
"צריך לעשות הפרדה בין קריאות אלימות והסתה, שראינו גם בסמטאות הרובע המוסלמי בירושלים במצעד הדגלים, 'מוות לערבים'. כשמישהו מבצע עבירה על החוק, הוא צריך להיות מטופל. אני רוצה לעודד אנשים להרגיש בנוח עם הזהות שלהם. אנחנו עושים את זה בגלל שאנחנו אוהבים את המדינה שלנו ומבינים שעתיד המדינה תלוי בשותפות בין יהודים לערבים".

אתה מרוצה מאיך שאקט המחאה הסתיים? הסירו את הדגל.
"אנחנו מתכוונים למצות את ההליכים המשפטיים כי אנחנו חושבים שזה נעשה בהיעדר סמכות. פתחנו קמפיין לגיוס המונים כדי לאפשר לאזרחים שמסכימים עם זה שהעתיד של מדינת ישראל תלוי בשותפות בין יהודים לערבים, לתרום כדי שנוכל לקשט את מדינת ישראל בדגלי פלסטין ובדגלי ישראל. העתיד שלנו כאן ביחד".

אנחנו ממקדים את האנרגיה בסמלים, אבל המציאות מורכבת לא מדגלים אלא מבני אדם.
"התזמון של הנפת השלט שלנו היה בגלל ההצבעה בכנסת אתמול, שהתעסקה בסמלים. המאבק שלנו הוא מאבק על מהות, על שוויון, על צדק, על חלוקת משאבים שווה ועל מלחמה בגזענות ובלאומנות".