המגעים להקמת ממשלת בנט-לפיד נמשכים כל העת, כשביממה האחרונה נרשמה התקדמות מסויימת במשא ומתן בין ראשי המפלגות השונות, כולל פגישה אחת שנערכה אתמול (ראשון) בין בנט ליושב ראש רע"ם, מנסור עבאס. בנט ועבאס מתקרבים לסיכומים שייתכן ויאפשרו להשביע את הממשלה מיד לאחר חג השבועות.

במקביל, ההסלמה בירושלים ובדרום נמשכת. הבוקר שוגרו שלוש רקטות לעוטף עזה ושדרות, זאת בהמשך לירי רקטות הלילה לכיוון אשקלון. בירושלים, העימותים בהר הבית נמשכים זה היום הרביעי. המתיחות הביטחונית מעוררת שאלה איך תוכל הממשלה החדשה באם תקום לתפקד, לאור הפערים האידאולוגיים המשמעותיים בין חבריה.

ב"חדשות הבוקר" התייחסה לכך שרת התיירות וחברת הקבינט המדיני-ביטחוני, אורית פרקש הכהן. "לפיד, בנט, סער וגנץ מבינים את גודל השעה. המטרה הגדולה היא לייצר את השינוי, צריך לעשות הכל כדי שלא נגיע לבחירות חמישיות", אמרה פרקש הכהן, "כמי שיושבת בדיונים בקבינט הביטחוני, בדברים האלה, כשאתה שומע את ההערות של השרים השונים, הרבה פעמים אתה לא רואה את הצבע הפוליטי. אתה שומע לפעמים ההפך ממה שהיית מצפה לשמוע מהם".

ובכל זאת, בין בנט למרצ יש מרחק גדול מאוד. זאת ממשלה בת שמונה מפלגות. איך תתפקדו?
"בענייני הביטחון האישי של אזרחי מדינת ישראל אין ימין ושמאל. זאת תהיה ממשלת אחדות. שכחנו שהיו במדינת ישראל ממשלות אחדות בתקופות משבר והן עבדו בצורה נהדרת. לצד השמירה על הפולחן ועל חופש הדת, נשמור על ביטחון האזרחים ונגבה את כוחות הביטחון. במציאות המאוד קשה הזאת, אנחנו רואים את הצורך של גנץ כשר ביטחון".

האם סוגיית איילת שקד ותיק המשפטים נפתרה?
"אני לא מצויה בסיפור חלוקת התיקים. אני כן חושבת שזאת ממשלה שצריכה לעסוק בדברים שלא שנויים במחלוקת, כלומר באנשים עצמם, במה שהוזנח עד עכשיו, בכלכלה וביציאה מהמשבר. בצמתים הללו צריכים לשים אנשים שיאפשרו את החיבור בממשלה הזאת, ולא להעצים את הקטבים. צריך לטפל בחיים עצמם. הדברים האלה לא שנויים במחלוקת".

את מאמינה שהממשלה הזאת תתפקד ארבע שנים?
"אנחנו נמצאים אחרי ארבע מערכות בחירות בלי תקציב ובלי עיסוק בדברים בהולים ודחופים שעומדים על הפרק. במובן הזה, כל הנהגה שתעסוק בציבור עצמו ולא בבעיות של בן אדם אחד, זה מה שנכון לאזרחי ישראל. אין לנו את הפריבילגיה לפספס את ההזדמנות הזאת. החברה בישראל מאוד מקוטבת היום, יש הרבה רגשות קשים, בטח אחרי הקורונה. ממשלת אחדות היא גם אמירה - הנה המנהיגות יושבת ביחד ומביאה מסר אחר".

עימותים בירושלים (צילום: ‏אוליבייה  פיטוסי, פלאש/90 )
עימותים בירושלים | צילום: ‏אוליבייה פיטוסי, פלאש/90

כחברת הקבינט המדיני-ביטחוני, פרקש הכהן התייחסה להמשך ירי הרקטות מרצועת עזה לעבר הדרום: "בכל ערב בימים האחרונים נעשית הערכת מצב עד השעות המאוחרות של הלילה על ידי ראש הממשלה, שר הביטחון, ראש השב"כ, הרמטכ"ל, המפכ"ל וכל גורמי הביטחון שמלווים את האירועים מקרוב. המטרה היא להכיל את האירועים ולהביא לרגיעה, כמובן לצד שמירה על חיים נורמליים. אנחנו הריבונים על העיר ירושלים, זאת הבירה שלנו".

עד כמה תכילו את האירועים האלה?
"בדרום הייתה תגובה הלילה. בקבינט דנו על תרחישים יותר חמורים מזה, מקווה שלא נגיע אליהם. אנחנו רוצים שתהיה רגיעה בירושלים. במוצאי שבת האחרון, סוף הרמדאן, היו 85,000 מתפללים בהר הבית. כמו שאנחנו מאפשרים את הדבר הזה, וחשוב לנו חופש הפולחן, ככה נאפשר גם את צעדת הדגלים לצד פיקוח של כוחות הביטחון. ירושלים היא המעבדה האנושית של ישראל ושל המורכבויות שלה. נמשיך לעקוב, יש הערכות מצב יומיות".