הווריאנט ההודי משתולל בעולם ואף החל להתפשט בישראל, אך בנתב"ג עדיין נוחתים אלפי ישראלים שחזרו ממדינות אדומות בהן תחלואת הקורונה גבוהה מאוד. בכוונת משרד הבריאות לאכוף בחומרה ולהטיל קנסות בסך אלפי שקלים על ישראלים שיחזרו מהמדינות האסורות כמו רוסיה, ארגנטינה, ברזיל, דרום אפריקה, הודו ומקסיקו.

"התברר כי האיסור לטוס למדינות האלו לא כלל מנגנוני אכיפה אפקטיביים", אמר שר הבריאות ניצן הורוביץ, "בהובלת ראש הממשלה, קיבלנו החלטות חשובות: בתוך מספר ימים ננהיג אכיפה מחמירה בשדה התעופה על מי שיטוס למדינות אסורות, תוך הטלת קנסות גבוהים מאוד על מי שיצפצפו על ההוראות ויסכנו את בריאות אזרחי ישראל".

שרת המדע והחדשנות אורית פרקש הכהן שישבה בממשלה הקודמת בקבינט הקורונה, קראה להקים אותו מחדש ולאלתר. "ביקשנו מראש הממשלה בנט להקים את קבינט הקורונה במתכונת מצומצמת כמה שיותר מהר כדי שההישגים שלנו בקורונה יישמרו", סיפרה פרקש הכהן ב"חדשות הבוקר", "הבנתי שכך ייעשה בזמן הקרוב. הדברים ינוטרו".

"צריך לשים דגש מאוד גדול על נתב"ג. יש שם בעיות עוד מתקופת הממשלה הקודמת", המשיכה השרה, "מתחם הבדיקות מייצר התקהלויות ובעיות קשות מבחינה שירותית. צריך לבדוק את המנגנון הזה, לתקן את הליקויים ולבדוק מחדש את כל המסלול בנתב"ג שיש בו המון בירוקרטיה. חצי מהדברים לא עובדים".

בתחילת יולי כבר אמורים להיכנס לכאן תיירים. זה לא מסוכן?
"בתחילת יולי אמורות להיכנס קבוצות מאוד גדולות. אמרתי לשר הבריאות בישיבת הממשלה הראשונה שאני ממליצה לו לנסוע לחו"ל ולחזור, כדי לחוות איך זה מרגיש מצד ישראלי שנוסע וחוזר ובטח מהצד של התייר. צריך להתכנס ולבדוק שהדברים הם תחת פיקוח. לא הייתי ממהרת ומחייבת ישראלים לחסן ילדים בגיל צעיר מאוד".

איך עדיין אלפי ישראלים חוזרים לארץ בטיסות ממדינות אדומות?
"לא מבינה את האירוע הזה. זה מקומם אותי. זה דומה לאירוע שבו עשרות עובדים הודים לא מחוסנים נכנסו הנה בטיסה. צריך לראות איפה הכשלים, איפה הבעיה. נתב"ג הוא צומת מרכזי בניהול שרשרת הכניסה והיציאה. בסוף, וריאנטים נכנסו למדינת ישראל גם כשהשמיים היו סגורים, לכן צריך כאן משהו כולל".

יום סוער עבר אתמול על כנסת ישראל, כולל חילופי דברים קשים בין שר הבינוי והשיכון זאב אלקין ליו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו. "יש אווירה מאוד טעונה בכנסת ובפוליטיקה הישראלית עכשיו", אמרה פרקש הכהן, "זה מכוון בעיקר מהצד של האופוזיציה שלא מפסיקה לקרוא לראש הממשלה ולחברים בממשלה בכינויים כמו 'אפס', 'נוכל' ו'שקרן'. הם צריכים להכיר בכך שהקואליציה לגיטימית. אנחנו במשחק פוליטי במדינה דמוקרטית. הם צריכים להתקדם. זה לא מוסיף כבוד לכנסת ולא אפקטיבי במיוחד. צריך הפסיק עם ההתלהמויות".

זאת רק הצגה לציבור בתוך המליאה, או שאת מרגישה את זה גם במסדרונות?
"חלק מהעניין זה הצגה פוליטית, אבל זאת האווירה בכנסת. הדברים הם גם הרבה פעמים ברמה האמוציונלית. כששומעים את אלקין מדבר ליושב ראש האופוזיציה על כך ששלח בריונים לבת הקטנה שלו, ברור שבנאום הזה התערבבו חוויות אישיות קשות שעבר השר אלקין. מקווה שהדברים יירגעו ושנעסוק בציבור".

יהיה פתרון להערכתך לחוק איסור איחוד המשפחות?
"מאמינה שיהיה פתרון. החקיקה הזאת הגיעה לכנסת מצד הממשלה הקודמת. זאת חקיקה ביטחונית לחלוטין, המשך הוראות שעה מעת לעת שמגבילות איחוד משפחות בין ערבים ישראלים לפלסטינים על רקע נישואים פיקטיביים וכל מיני תופעות שמהוות סכנה ביטחונית. אני מתפלאת שהליכוד שקורא לממשלה שלנו לא לגיטימית וקורא כל הזמן לממשלת ימין מלא מלא, משחק משחקים פוליטיים בסוגיה ביטחונית כזאת".