לינור איצקוביץ הייתה רק בת 20 כשהתחילה לעבוד בלשכתו של שר האוצר לשעבר, סילבן שלום. אחר כך המשיכה איתו גם למשרד החוץ ושם, כפי שחשפה לראשונה אמש (שלישי) בתחקיר של אדוה דדון במהדורה המרכזית, הותקפה מינית על ידו.

אחרי שנים של שמועות, עדויות וחקירה משטרתית בעניינו שנסגרה, איצקוביץ תיארה בפנים גלויות את מה שהתרחש ערב אחד בלשכתו של סילבן בתל אביב. "הוא נעמד מולי ואמר לי: 'את אוהבת אותי?'. אמרתי לו, 'ברור שאני אוהבת אותך'. לא חשבתי שהמשפט הזה ישנה לי את החיים. הוא הסתכל עליי, התקרב ואמר לי: 'אז תורידי את המכנסיים ותראי לי שאת אוהבת אותי'. הוא התחיל לנשק אותי, דחפתי אותו אחורה בעדינות, פחדתי, לא ידעתי מה לעשות".

"הוא סימן לי עם העיניים שאלך לספה. ראיתי אותו מוריד את החולצה ושם אותה על הכיסא. הוא אמר לי: 'תשכבי, תשכבי...'. נשכבתי על הספה והייתי עם הרגליים צמודות. הוא רכן עלי, תפס לי את הרגליים, פתח אותן בחוזקה ואמר לי בעצבים: 'נו, את פותחת את הרגליים?'. פשוט פתחתי את הרגליים והוא עשה את מה שעשה, וזה כאב. לא נשמתי, רק בהיתי בפלורוסנט והתחלתי לספור - אחת, שתיים, שלוש... זה לקח חמש דקות מלאות וזה נגמר. כשזה נגמר אז הוא אמר לי: 'סיימתי, תודה'".

הבוקר, בשיחה עם ניב רסקין ב"חדשות הבוקר", טענה איצקוביץ כי אחרי שהסכימה להתראיין ולספר לראשונה את סיפורה, היו גורמים שניסו להניא אותה מלעשות זאת: "היו פניות אליי. אדם מקורב לסילבן פנה אליי ואמר לי, ממש במילים האלה - 'הוא שלח אותי לשאול אותך מה את רוצה'. בהתחלה לא הבנתי בכלל שהוא מדבר על כסף. אמרתי, מה זאת אומרת מה אני רוצה? לדבר איתו. בשבילי, כאחת שמבחינתה הוא היה בית, משפחה, ש-20 שנה גדלתי בתוך החיים האלה, זה לא נראה תמוה להיפגש איתו ולדבר".

אחרי שחשפה את סיפורה באומץ, איצקוביץ הודתה שהיא חשה תחושת שחרור גדולה: "הנשמה שלי הרבה יותר משוחררת, אפילו כתבתי לחבר שאני מאושרת אחרי שהוצאתי את זה החוצה. פעלתי למען הריפוי שלי. הצעד הזה נעשה כחלק מתהליך שיקום וריפוי. המטרה שלי היא לשחרר את המשא הכבד הזה שמונח עליי ושאוכל להמשיך את החיים שלי בלי שזה ירבוץ עליי או שאצטרך להתמודד עם שאלות מאנשים שמכירים אותי מהעבר".

מה היה הרגע שבו הבנת שאת מוכנה לדבר?
"יש דעה רווחת כאילו נפגעות תקיפה מינית 'פתאום' נזכרות ומתעוררות. חשוב לי להבהיר שזה לא עניין של פתאום, זה תהליך ארוך ומתמשך שיש בו הרבה מאבקים פנימיים שאת עוברת עם עצמך, כל מיני פרדיגמות שיושבות אצלך בתת המודע, בהיבטים הפסיכולוגיים, בכל מערך האמונות שלך ותפיסת העולם שלך. כל המציאות שהכרת עד עכשיו מתרסקת ואת צריכה ללמוד איך לחיות בעולם החדש. זה לא קורה לפתע - זה תהליך של מפץ גדול בנפש שאוספת רסיס אחר רסיס כדי להבין איך אפשר לחיות מחדש".

עובדת השר לשעבר סילבן שלום נחשפת בפנים גלויות (צילום: N12)
סילבן שלום ולינור איצקוביץ | צילום: N12

יש לך עדיין פלאשבקים מהתקיפה עצמה?
"הרבה נפגעות תקיפה מינית מחלקות את החיים שלהן ללפני התקיפה ואחריה. לפני התקיפה הייתי אדם תוסס, חי, שמח, מנהיגה מובילה ודעתנית, והפכתי לאדם בשתיקה, מכונסת, מבודדת. הסימפטומים הם מחסור בשינה, הצפות רגשיות, בכי בלתי נשלט וגם תסמינים פיזיולוגיים. לא תמיד את מצליחה להחזיק את עצמך ואת נמצאת במצבים מאוד מביכים בחיים שלך. את מכירה את עצמך כדבר אחד - ופתאום מגלה שאת אדם אחר לחלוטין, שבור".

התקיפה הפתיעה אותך לחלוטין, או שהיו נורות אזהרה לפני כן? אולי קרבה לא תקנית?
"קרבה תמיד הייתה, חמה מאוד, אבהית. באחד מימי ההולדת שלי הוא ביקש לכנס את כולם כדי לעשות הרמת כוסית ודיבר בשבחי. אף פעם לא הרגשתי ממנו תחושה, רגש או רמז למשהו שהוא אחר מחיבה כמו של אבא לבת".

היו שמועות בלשכה על מעלליו?
"כשעבדתי איתו לא ידעתי על זה. הייתה סיטואציה אחת שנחשפתי אליה, כשהוא היה במשרד עם אישה שלא הייתה אחת העובדות. כשהיא יצאה מהחדר שלו והוא פתח את הדלת, ראיתי אותו פחות מסודר. זה מאוד הפתיע אותי, אבל מעבר לזה לא נתקלתי במשהו. בתמימותי, חשבתי שאני היחידה, שאולי הוא מעד. אחר כך גיליתי שהיו עוד נפגעות לפניי".

ג'ודי ניר מוזס וסילבן שלום (צילום: ברק פכטר)
ג'ודי ניר מוזס וסילבן שלום | צילום: ברק פכטר

ג'ודי ניר מוזס, אשתו לשעבר של שלום ואם ילדיו, התייחסה הבוקר לתחקיר בחשבון הטוויטר שלה. "לא נמאס לכם? לא הגיע הזמן שתניחו לו? הבן אדם עזב את החיים הציבוריים, הוא לא יחזור למי שחשש", כתבה ג'ודי, "יש לנו חמישה ילדים ששוב עוברים גיהנום, שניים מהם יתומים מאב שהוא אימץ באהבה ענקית ומסירות אין קץ. הוא הלך ביוזמתו לפוליגרף ואמר לו מומחה שזה חרטה אחרי 18 שנים. די כבר".

עורכת הדין רוני אלוני סדובניק, פרקליטתה של לינור, התייחסה לדברים: "יש כאן חוסר כוחות שמגביר עוד יותר את המרות. זה לא רק שר בעמדת כוח ובפער אדיר של מרות ויחסי כוחות לא שיוויוניים, אלא גם משפחה שלמה שהיא אחת המשפחות החזקות ביותר במדינת ישראל. לעמוד מול ציוצים כאלה זה לא כל כך נעים, אני חושבת שזה לא במקום".

תוך כדי השידור ג'ודי שלחה לרסקין הודעה בזו הלשון: "מר רסקין היקר, זה שאני לא מכחישה את הדברים או מתעסקת בהם, זה כי הילדים שלי ביקשו שלא אגיב. אתה הכי מכיר אותי ויודע שקשה לי לשתוק, בעיקר כשיש לי המון מה להגיד. הנשמה של חמשת גוזליי הנהדרים שתומכים באבא שלהם זה הדבר הכי חשוב בחיי, מקווה שאצליח להתאפק".

לכך הגיבה עורכת הדין אלוני סדובניק: "לכולנו יש גוזלים וגם לינור מאוד רוצה גוזל משלה. יש עוד משפחות שנהרסו וזה המשפחה של לינור. היא גם בת של אנשים, בת של אבא ואמא. אבא של לינור שבור, הוא מדבר איתי ובוכה. אני קוראת לג'ודי, שאני חושבת שהיא אישה מעניינת, ראויה, חשובה ובעלת כוח, לחולל שינוי. היא צריכה לשנות כיוון, לחבק את לינור ולקחת את הדבר הזה תחת חסותה".

סילבן שלום מכחיש בתוקף את הדברים ומטעמו נמסרה התגובה הבאה: "מדובר בעלילה מצד מי שעבדה עם סילבן שלום לפני 16 שנה. עלילה זו לא הייתה באה לעולם לו היה סילבן שלום נכנע לדרישות כספיות ולחצים לקבלת כספים, שהופנו אליו מצידה ומצד אימה במהלך השנים האחרונות וסורבו.

התנהלותו של סילבן שלום נבדקה ע"י המשטרה והפרקליטות, בעבר, בשתי בדיקות נפרדות ויסודיות, בהן נקבע כי אין אפילו תשתית ראייתית לפתיחה בחקירה. על הציבור לדעת כי הטענות כעת הועלו מצד מי שכבר העלילה ובדתה בעבר תלונה כוזבת במשטרה נגד עובדת מדינה שעבדה לצידה. במסגרת הליך משפטי שנוהל כנגדה בעניין זה, סוכם כי עליה לשלם פיצויים.

בנוסף, בשנים בהן עבדה בלשכה היא נהגה להעלות מפעם לפעם בפני עובדים אחרים סיפורים שנראו לאותם עובדים דמיוניים ומומצאים, לרבות אודות תקיפות מיניות שטענה כי עברה. מסמכים בעניינים אלה נמסרו לחדשות 12. בנוסף העברנו לידי חדשות 12 חוות דעת של מומחה פוליגרף בכיר, אשר קובע קטגורית כי קיימת בעיתיות בבדיקת אמירות אשר הזמן שחלף (במקרה זה, זמן רב ביותר של כ-16 שנה) עלול לעוותן.

נציין עוד כי היא שמרה קשר מיוזמתה עם סילבן שלום שנים ארוכות אחרי סיום עבודתה, באה לבקר אותו בלשכות בהן עבד, הזמינה אותו לחתונתה, ושלחה לו ברכות ואיחולים בחגי ישראל, ותנחומים על מות אימו ז"ל לפני פחות משנתיים. יש להצטער על כך כי לאחר שניסתה לקבל מסילבן שלום כספים וסורבה, היא מקבלת במה, לאחר 16 שנים, כדי לפגוע בסילבן שלום ובמשפחתו ולהעליל עליו עלילה נוראית שכזו".