סמוך לשעה 18:00 אחר הצהריים אתמול (ראשון) ביצעו מחבלים ירי ממכונית נוסעת לעבר קבוצת ישראלים שעמדו באותה עת בטרמפיאדה בצומת תפוח. שלושה נפצעו מירי המחבלים, כששניים מהפצועים עדיין מאושפזים בבית החולים בילינסון - יהודה גואטה ובניה פרץ, בני ה-19. הרופאים נלחמים בשעה זו על חייו של יהודה שמצבו מוגדר אנוש, בעוד שגם מצבו של בניה ממשיך להיות קשה מאוד.

המצוד אחר המחבלים שביצעו את הפיגוע נמשך. ניר דבורי דיווח ב"חדשות הבוקר" כי לפי ההערכות במערכת הביטחון, ייתכן שהמפגעים שנסעו במכונית נפגעו מירי הלוחמים שהיו בצומת. עשרות כדורים ירו לוחמי סיירת גבעתי לכיוון המכונית, חלקם פגעו בה - וייתכן שגם במחבלים עצמם. בידי מערכת הביטחון מידע שמקרב אותם אל מבצעי הפיגוע.

צבי סוכות נסע בצומת בסמוך למכוניתם של המחבלים והיה עד לפיגוע. "נסעתי בצומת כשמאחוריי המכונית של המחבל", תיאר סוכות בשיחה עם ניב רסקין, "שמעתי ירי אבל בהתחלה לא הייתי בטוח שזה באמת ירי, לא הבנתי בדיוק מה קורה. אחרי חצי דקה של ירי קרוב מאוד אליי, לא היה אפשר לפספס. המחבלים עקפו אותי והמשיכו בנסיעה".

פיגוע בשומרון (צילום: אייל מרגולין, פלאש/90 )
כוחות הביטחון וההצלה בצומת תפוח | צילום: אייל מרגולין, פלאש/90

"שמעתי אנשים צועקים, זה היה הלם ממש מטורף", סיפר סוכות, "ירדתי כדי לעזור. החיילים תיפקדו טוב, אבל חלקם היו באמת בהלם. מראה הפצועים זה משהו שאני לא מאחל לאף אחד בעולם, מראות מאוד מאוד קשים. פינינו את הציר וחסמנו את הכביש כדי שכוחות ההצלה יוכלו להגיע. מהר מאוד כוחות ההצלה הגיעו וגם והרבה אנשים נוספים שעזרו לנפגעים. לי אין הכשרה רפואית, אבל ניסיתי לדבר ולעזור לפצועי ההלם".

תיעוד אירוע ירי בצומת תפוח
תיעוד הפיגוע בצומת תפוח

יוסי דגן, ראש המועצה האזורית שומרון, קרא לממשלה לפעול בתקיפות כנגד הרשות הפלסטינית. "אנחנו מחזקים את חיילי צה"ל ומערכת הביטחון, אבל כלפי הממשלה יש לי הרבה תסכול וכעס", אמר דגן, "אנחנו מצפים שממשלת ישראל תורה לצה"ל לצאת לפעולות תגמול התקפיות-צבאיות כנגד הרשות הפלסטינית. אנחנו לא מחפשים שיעבדו עלינו בעיניים עם הסיסמה המכובסת ש'מתגברים כוחות'".

מה הכוונה פעולות תגמול?
"אותה חלאה שירה ממכונית נוסעת ואפילו לא היה האומץ לעצור ולעמוד מולם אלא ברח מיד, הוא לא הבעיה. אותו צה"ל יתפוס ויהרוג אני מקווה. הסיפור הוא אבו מאזן וחבורת המחבלים הפחדנים בחליפות שנמצאים ברמאללה ומממנים, מסיתים ומשלחים את הטרור. בהם צה"ל צריך לטפל ולגבות מחיר צבאי כבד. הממשלה צריכה להורות גם על בניית 10,000 יחידות דיור ליד צומת תפוח כדי שהם יבינו שהם לא מצליחים להפחיד אותנו. לצערי היא לא עושה את זה, ולכן המוטיבציה לבצע פיגועים הולכת וגדלה. צריך להורות גם על מבצע חומת מגן 2. כולם יודעים שהחמאס, מבחינת היקף ההשקעה שלו בטרור, הוא כאין וכאפס לעומת הרשות הפלסטינית".