"זה יושב עלי חזק, יש לי סיוטים ואני לא יכול לישון בלילה. איך היא עשתה לי את זה?". אברהם ויינראוך, ניצול שואה עיוור בן 84, גילה בוקר אחד שענת דיין, המטפלת הצמודה שלו עליה סמך בכל ליבו, גנבה ממנו באופן שיטתי במשך שנים סכום המתקרב ל-700 אלף שקלים.

הכתבת לענייני פלילים, עדי מאירי, חשפה ב"חדשות הבוקר" שזו לא הפעם הראשונה שדיין מואשמת במעשי גניבה והונאה חמורים. דיין ישבה בעבר בכלא בגין הונאה ומעשי מרמה, ועם שחרורה חיפשה את הקורבן הבא. "היא טיפלה לויינראוך בכל העניינים הכספיים בגלל שהוא עיוור, לכן הייתה לה גישה לכל כרטיסי האשראי וההמחאות שלו", סיפרה מאירי, "היא חיה על חשבונו, טסה לחו"ל, משכה כספים לעצמה ופיזרה צ'קים בכל העיר".

מטפלת גנבה מאות אלפי שקלים מניצול שואה (צילום: מתוך "חדשות הבוקר" , קשת12)
ענת דיין | צילום: מתוך "חדשות הבוקר" , קשת12

ויינראוך סיפר שהוא עדיין מתקשה לעכל את הבגידה החמורה באמונו: "היא טיפלה בי שלוש וחצי שנים, התייחסתי אליה כמו לבת שלי. לפני חודשיים הבן שלי בא מניו יורק ורציתי להראות לו איפה אני שומר כסף מזומן בבית, היו לי במגירה 17 אלף דולר ו-20 אלף שקל. גילינו שהיא לקחה אותם, רוקנה אותנו. התמוטטתי, שבוע הייתי מאושפז בבית החולים, פשוט לא יכולתי לעכל את זה. אני האמנתי לה והיא ניצלה אותי בצורה נבזית. שילמתי לה משכורת נאותה, וזה מה שהיא עשתה לי".

הכסף המזומן במגירה לא היה היחיד שנעלם, ויינראוך ובני משפחתו גילו שדיין גנבה במשך השנים סכומים גדולים בהרבה. "היה לה את כרטיסי האשראי שלי ואת פנקס הצ'קים, היא זייפה את החתימה ופיזרה צ'קים בכל העיר", סיפר ויינראוך, "בעימות במשטרה אמרתי לה, 'היית כמו הבת שלי, אם היית צריכה כסף ומבקשת ממני הייתי מלווה לך'. היא לא ענתה".

לימור רוט חזן, עורכת הדין שמייצגת את המשפחה הוסיפה: "דיין פעלה בתחכום מאוד גדול. היא רכשה אמון וככל שהאמון בה גבר, כשהמשפחה נרגעה וגם הקשיש עצמו חש ביטחון, היא התחילה לקחת את הקודים, גנבה מתחת לאפו את כרטיסי האשראי וזייפה חתימות בצ'קים והפיצה אותם ברחבי אשקלון. היו לויינראוך שני חשבונות בנק, אחד מהם הוא חשבון תגמולים של ניצולי שואה. היא גילחה גם את החשבון הזה לחלוטין".

דיין נעצרה, הוגש נגדה כתב אישום ובדיון הקרוב בבית המשפט ידונו האם היא תשוחרר למעצר בית או תישאר במעצר עד תום ההליכים. "הבעיה היא שאין חקיקה, אין פיקוח ואחרי שהיא משתחררת היא ממשיכה לקשיש הבא", אמרה מאירי, "אין רישום מסודר והענישה כל כך עלובה. אין פה הרתעה. המשפחות צריכות להיות יותר מעורבות ולעקוב אחר חשבונות הבנק".