מספר המאומתים לקורונה בישראל הולך ועולה מדי יום בתקופה האחרונה, כשבסוף השבוע נודע כי במסגרת בדיקה שנעשתה במערכת הביוב אותרו סימנים לתחלואה בערים הרצליה, בנימינה, גבעת עדה, הוד השרון ועוד.

על אף שהחיסון של פייזר מספק הגנה טובה יחסית מפני זן הדלתא, במשרד הבריאות מודאגים כי הווריאנט ימשיך להתפשט וכי נתוני התחלואה יזנקו בתקופה הקרובה, ונערכים לאפשרות של חידוש ההגבלות.

פרופ' רן בליצר, ראש קבינט המומחים ב"מגן ישראל", הודה בשיחה עם ניב רסקין ב"חדשות הבוקר" כי גם האפשרות להחזרת התו הירוק נמצאת על השולחן. "אנחנו מנסים לפעול באופן טיפה יותר מתון, לראות אולי השילוב של מסיכות וההתחסנות המוגברת ימנעו את המשך העלייה מבלי שנצטרך לנקוט בצעדים משמעותיים נוספים, אבל על השולחן נמצאת וריאציה לתו הירוק", אמר פרופ' בליצר.

"המחלה מתפשטת קודם כל בילדים ובבני הנוער, מעל מחצית מהמקרים בקבוצת הגיל הזו", המשיך בליצר, "לכן הדבר החשוב ביותר כרגע זה להקטין את מספר ההתכנסויות ההמוניות בחללים סגורים של ילדים ובני נוער. הווריאציה לתו הירוק אומרת שהתכנסויות כאלה נכון שיקרו בכללים מסויימים, עם בדיקות מהירות בכניסה או בסדרה אחרת של כללים שעדיין צריך לדון בהם ולהחליט".

עד כמה אנחנו רחוקים מכך שמחלקות הטיפול נמרץ יתמלאו שוב?
"צריך להרגיע, אנחנו לא במצב שהיינו בו בינואר. הרוב המכריע של האוכלוסייה המבוגרת בישראל, מעל גיל 50, 90% מהם מוגנים על ידי החיסון הטוב ביותר שיש. החיסון מקטין את הסיכון למחלה קשה פי 25 מאשר מי שלא חוסן. מי שעדיין מאיזושהי סיבה לא התחסן, זאת הזמן לעשות זאת כי המחלה מסתובבת. אם התחלואה תמשיך ותתפשט, גם המקרים שעכשיו הם יותר נדירים של תחלואה קשה ייראו יותר. את זה אנחנו רוצים למנוע".

האם עטיית מסיכות בחללים סגורים אכן מונעת התפשטות הנגיף?
"יש בהחלט השפעה לעטיית מסיכות בחללים סגורים, זה משהו שעוזר. השלב שבו התחילה ההתפשטות הגדולה במדינת ישראל הייתה בשבוע שלאחר הפסקת עטיית המסיכות. האם הדברים קשורים זה לזה? ייתכן. בכל מקרה, מדובר בצעד מינימלי ובהחלט סביר כדי למנוע מהמחלה להתפשט".

מה היית אומר להורים שחושבים לטוס עם ילדיהם לחוץ לארץ בקיץ?
"זאת דילמה משמעותית. בשלב זה עדיף שלא לנסוע אלא להישאר בארץ ולמצוא את הפתרונות. יש סכנה להידבק בטיסות ובמדינות עצמן, אנחנו רואים שאירופה לאט לאט נכנסת לתחלואה בזן הדלתא. בכל מדינה שנכנסת למעגל הזה אנחנו רואים עלייה מאוד דרמטית, כמו ברוסיה ובפורטוגל. הייתי בוחר להישאר בארץ ולא לנסוע לחוץ לארץ עם הילדים, בפרט לא עם ילדים שלא מחוסנים".

אתה יכול להרגיע הורים שחוששים לחסן את הילדים שלהם?
"המתנתי עם ההמלצות שלי עד לפני שבוע כשהגיעו הנתונים מארצות הברית. אחרי שהתחסנו שם שלושה מיליון נערים ונערות בגילאי 12-15 יצאו שתי המלצות. האחת, לעדכן את ההורים בכך שלגבי בנים בגילאי 12-15 קיימת תופעת לוואי של דלקת חולפת בשריר הלב בשכיחות של אחד ל-10,000. ברוב המכריע של המקרים היא לא משאירה שיירים. אחרי שמיידעים את ההורים בדבר הזה, ההמלצה היא כן לחסן את הנערים והנערות בגלל שהנזקים של המחלה משמעותיים יותר. המלצתי באופן נחרץ היא להתחסן וכך נהגתי לגבי הקרובים אליי".