הולכת ומתגבשת הסכמה באשר למתווה הנשיא יצחק הרצוג, כשמסתמן שזו ההצעה שתונח על השולחן: באשר לביטול חוקים, בית המשפט העליון יוסמך לבטל חוקים רגילים, כשחוקי יסוד יבוטלו רק בהרכב מלא וברוב של שני שליש. פסקת ההתגברות לא תחוקק. הוועדה למינוי שופטים תורכב משלושה שרים וחבר כנסת אחד מהקואליציה, שני חברי כנסת מהאופוזיציה, שלושה שופטי עליון ושני נציגי ציבור, שימונו בהסכמה על ידי שר המשפטים ונשיאת בית המשפט העליון. כלומר: לא יהיה רוב אוטומטי לקואליציה.

באשר לעילת הסבירות, בית המשפט לא יבחן את שיקול הדעת של הממשלה על בסיס עילת הסבירות, אלא אם "ההחלטה מופרכת או חורגת באופן קיצוני ממתחם שיקול הדעת". הנשיא שואף להציג את הפשרה הזאת ולהשיג תמיכה בה מראשי הרשויות, סיעות מהאופוזיציה, ראשי מחאת ההייטק ועוד.

יושב ראש סיעת המחנה הממלכתי, זאב אלקין, התייחס הבוקר לפרסומים: "יש כל מיני הדלפות ושמועות, כדאי לחכות לפרסום הסופי. אני לא מוכן לחתום עיוור על שום דבר, אבל אמרנו כבר לפני מספר שבועות שאנחנו מוכנים לקחת את מתווה הנשיא כבסיס למשא ומתן ולהיכנס למשא ומתן. זאת, ברגע שיקרה הסעיף הראשון במתווה הנשיא: עצירת החקיקה. זה עוד לא קרה. נתניהו ושותפיו ממשיכים לקדם יום-יום את הרפורמה בנוסחאות קיצוניות ושונות מאוד ממה שהנשיא שם על השולחן, ולוקחים אותנו לקצה".

"אין יום אחד בלי איזשהו חוק הזוי שמסתמך על תפיסת שינוי שיטת המשטר שהם מובילים. הם שמים נוסחאות קיצוניות, חוק רודף חוק. רק אתמול עבר חוק המתנות שמסדר מתנות לפוליטיקאים, בשביל לפתור את הבעיות של התרומות לנתניהו. שלשום קודמו חוקי דרעי וחוק הנבצרות. מקודמת רפורמה קיצונית מאוד ושונה מזו של הנשיא".

להבנתך, האם המתווה המתגבש זו פשרה ששני הצדדים יוכלו לחיות איתה?
"אלוהים נמצא בפרטים הקטנים, בטח בנושאים כאלה. צריכים להיכנס לתוך החדר, לדבר, להגיע להסכמות ולמנוע את ההידרדרות לתהום שמתרחשת פה בשבועות האחרונים. בשביל זה צריך לקום נתניהו ולהגיד משפט מאוד פשוט: 'אנחנו עוצרים ונותנים זמן להידברות הזאת'. זה לא קרה, זה עוד יכול לקרות. האם נתניהו ודרעי שם? אני לא בטוח".

האם הפשרה באשר לוועדה למינוי שופטים כפי שמוצעת במתווה, הגיונית בעיניך?
"כל עוד שאין רוב אוטומטי לקואליציה ולממשלה שיהפוך את מינוי השופטים לתהליך פוליטי לחלוטין ואסקופה נדרסת, אפשר לדבר. מתווה כזה יכול לעבוד. אבל, אם בסוף יהיה פסיק קטן ומתוך שלושה חברי כנסת יהיו שניים מהקואליציה ואחד מהאופוזיציה, נהיה במציאות אחרת לגמרי. יהיה רוב אוטומטי לממשלה, וכמובן שזה בלתי אפשרי לקבל את זה. הכל תלוי בפרטים הקטנים. אפשר לדבר עם המשפטנים, אבל בסוף יש כנסת והיא זאת שצריכה להצביע. צריכים לעצור את הרכבת הזאת שדוהרת לתהום".

גנץ ולפיד מאוחדים, או שאתם טיפה יותר פשרנים מלפיד?
"זה לא עניין של פשרני או לא פשרני. המחנה הממלכתי, לאורך כל הדרך, היה המבוגר האחראי של המערכת. למחרת מסיבת העיתונאים שעשה יריב לוין, אמרנו שצריכים להעביר רפורמה בקונצנזוס. עברו מאז שבועות ואף אחד לא מדבר. אז עוד לא הייתה סוגיה של עצירה, כי זה עוד לא הגיע לכנסת. אנחנו הראשונים שאמרנו שאנחנו מוכנים לקחת את מתווה הנשיא כבסיס להידברות. בינתיים הקואליציה לא אימצה את מתווה הנשיא. גם היום אנחנו אומרים: נעשה הכל כדי לעצור את ההידרדרות לתהום, אבל בשביל זה אנחנו צריכים שיהיה שותף ושהקואליציה תעצור את החקיקה, כל עוד שזה לא מאוחר מדי".