לקראת אישור תקציב המדינה לשנים 2023-2024 השבוע ודרישות השותפות הקואליציונות מראש הממשלה בנימין נתניהו כתנאי להצבעה בעד התקציב, יושב ראש ישראל ביתנו ושר האוצר לשעבר, אביגדור ליברמן, במתקפה חריפה על ראש הממשלה.

"אני הסכמתי לתת הרבה מאוד כספים - בתמורה ללימודי ליבה. מה שעשה נתניהו, ועל זה מגיע לו לסבול בגיהינום יום-יום, זה לקח את אותם אנשים ואמר: 'אני נותן לכם את אותם כספים בלי ללמוד לימודי ליבה. אני רוצה להשאיר אתכם בעוני, בלי השכלה, שתסבלו'. האיש מוכן למכור את כל הערכים בתמורה לשלטון", אמר ליברמן.

"אני הסכמתי לתת 6,000 שקלים פר תלמיד לשנה תמורת לימודי ליבה בהיקף מלא. מיד נתניהו התייצב אל אותם אנשים ואמר: 'לא צריך ללמוד לימודי ליבה, תקבלו את אותו כסף'. זה שנתניהו מנע מילדי ישראל ללמוד לימודי ליבה, זה דבר בלתי נסבל ובלתי נסלח".

"ההערכה שלי - יקנו את גולדקנופף ואת בן גביר, ייתנו להם כספים בדלת האחורית במשך השנה. ימצאו את המקורות וייתנו את הכספים. אני הבאתי תקציב לטובת אזרחי ישראל, פה התקציב לטובת המגזרים הרלוונטיים. זה התקציב הכי מגזרי מאז קום המדינה".

פורסם שבתקופתך כשר האוצר, נתתם מכתב לפרוש ולאייכלר והצעתם להם קרוב למיליארד שקלים כדי שיתמכו בתקציב שלכם.
"ישראבלוף. אגף התקציבים מוציא יותר ניירות מהמטה הכללי של צה"ל. כמו ששר הביטחון לא רואה 99% מהמסמכים שמוציאים האגפים השונים בצה"ל, כך גם שר האוצר לא מסוגל. פעם ראשונה ששמעתי על המסמכים האלה זה בטלוויזיה. הם מעולם לא הובאו. כל הכספים שרצינו לתת זה רק בתמורה ללימודי ליבה".

כמה כספים קואליציוניים אתם חילקתם בממשלה הקודמת?
"אני יכול לתת את ההבדל. אנחנו הבאנו כספים לטובת ניצולי שואה, מיגון הצפון ולטובת החיילים. בתקציב הזה קיצצו בתוכנית מיגון הצפון וקיצצו ברשות לחדשנות, שזה הקטר של הכלכלה הישראלית. יש היום משרד למסורת ומשרד למורשת, האחד קיבל חצי מיליארד שקלים והשני 250 מיליון שקלים. יש רשות לקידום המגזר החרדי, עוד חצי מיליארד שקלים, ורשות לחיזוק הזהות היהודית. בכספים האלה אין שום דבר יהודי, לא מסורת ולא מורשת. זה רק חלוקת כספים למקורבים. כל השאר זה ישראבלוף. יש פגיעה אנושה באמון המשקיעים, שזה דבר שקשה מאוד לשקם. בתקופת התקציב 2021-2022 היו 42 מיליארד דולר השקעות זרות בהייטק ישראלי. בתקציב 2023-2024, במקרה הטוב, יהיו אולי שמונה מיליארד דולר השקעות זרות".

גם כשאתה היית שר אוצר, לא הורדתם את יוקר המחיה.
"הורדנו בצורה משמעותית. תסתכל כמה עלה מחיר שמן זית מראשון לינואר ועד עכשיו, 34%. מה פתאום שמן זית קופץ ב-34%? אני, יחד עם שר החקלאות עודד פורר, השארנו מכסות ייבוא. הממשלה ביטלה מיד את אותן מכסות ייבוא. אותו הדבר בדבש ובשורה של מחירים. בנושא הדיור, כשנכנסתי לתפקידי אמרתי שייקח שנתיים להוריד את מחירי הדיור - עד שאתה משווק קרקעות, מתכנן, מאשר ומתחיל לבנות, זה מעגל של שנתיים. שיווקנו מספר שיא של קרקעות, התחלות בנייה ושיווקים. כרגע הכל נעצר. במקום להשקיע בהייטק הישראלי שבו מועסקים 10.3% מהשכירים ושהינו 54% מהייצוא, הממשלה הזו מקצצת דווקא עכשיו ברשות לחדשנות - זו טיפשות וחוסר הבנה".

לניר אורבך כן חילקת 50 מיליון שקלים עבור זהות יהודית, שלטענתך זה כסף מיותר.
"פה יש כפל. יש משרד למשימות לאומיות, משרד למסורת, משרד למורשת, יחידה לקידום המגזר החרדי, יחידה לחיזוק הזהות היהודית. זה הכל במכפלות חמש-שש. הכספים האלה יעלו בממוצע לכל משק בית בישראל 7,500 שקלים. רוב רובם של אותם 14 מיליארד שקלים בתקציב עוברים לקבוצות משיחיות. הוכפל תקציב הישיבות, הקצבאות לאברכים עלו ב-50%, לחינוך שלא מלמד לימודי ליבה נתנו ארבעה מיליארד שקלים. מי לא קיבל? ניצולי שואה, חיילים, סטודנטים. זה תקציב מטורלל שלוקח אותנו להתרסקות כלכלית, לריסוק כלכלי, לצונאמי כלכלי".

קראת ללפיד ולגנץ לעזוב את בית הנשיא כי לדעתך מורחים את השיחות.
"אין שום סיבה להמשיך ולשבת בבית הנשיא, זאת טעות חמורה. מה שהם עשו, זה עזרו לנתניהו להגיע עד הלום, ליום העברת התקציב. הם עוזרים לו למסמס את המחאה. ברור שעובדים עליהם בעיניים, אין באמת שיחות, זו מריחה אחת גדולה. עצם הישיבה זו מתן לגיטימציה למהלך לא לגיטימי. הם טועים בגדול. אומנם זה פופולרי וזה משתלם אלקטורלית, אבל זה לא נכון. לפעמים מנהיגות זה לקבל החלטות לא פופולריות. השאלה הכי נפוצה היום זה מה יקרה, כולם מפוחדים ורוצים הידברות והסכמות. לא בסוגיה הזו. אי אפשר. זו רפורמה פרסונלית לטובת נתניהו. ראינו את חוק המתנות, חוק הנבצרות, חוק דרעי 1, חוק דרעי 2, הניסיון להשתלט על בית המשפט העליון והמינוי של יושב ראש ועדת הבחירות המרכזית".