במשרד הבריאות מעריכים כי עד לסוף השבוע צפויים להיות בישראל כ-800 חולים קשה בנגיף הקורונה. "ככל שיהיו יותר חולים קשה, רמת הקשב של הצוות הרפואי עלולה לרדת והם יתקשו לתת טיפול ראוי", העריך מנכ"ל משרד הבריאות, הפרופ' חזי לוי.

בחלק מבתי החולים מדווחים על עומסים ועל תפוסה רחבה, כשמחלקות שלמות נסגרו והוסבו למחלקות קורונה. ד"ר מיקי הלברטל, מנכ"ל בית החולים רמב"ם, דיווח על המצב בבית החולים בחיפה: "מתוך 76 המיטות שאנחנו מפעילים לחולי קורונה, 69 מלאות. מתוכם 35 חולים מוגדרים קשה, 14 חולים מונשמים, שניים מהם על אקמו".

"קיבלנו אתמול עוד 16 חולים למחלקה והפעילות פה מאוד מלאה", המשיך ד"ר הלברטל, "בגלל שאנחנו מלאים מבחינת מחלקות האשפוז, פתחנו את בית החולים התת קרקעי הממוגן. לפי התרחיש המקסימלי של משרד הבריאות, אנחנו אמורים להפעיל 770 מיטות מתוכן 170 מיטות טיפול נמרץ. נתחיל בהפעלה של 120 מיטות, מעריך שהן יתמלאו מהר מאוד".

יש לך מספיק רופאים כדי להפעיל את בית החולים התת קרקעי?
"יש מספיק רופאים אם מבטלים את הפעילות הרגילה של בית החולים. אין היום דרך לעשות גם וגם, אחד בא על חשבון השני. סגרנו כבר מחלקה פנימית של 35 מיטות ומחלקת טיפול נמרץ פנימי של שמונה מיטות. זה יוצר עומס גדול. עם פתיחת בית החולים התת קרקעי נצמצם את הפעילות הכירורגית של בית החולים".

מה המשמעות בפועל?
"ניקח כירורגים, אורטופדים, רופאי ילדים ורופאים נוספים ונכניס אותם לעבודה בבית החולים התת קרקעי. נפסיק פעילות אלקטיבית, בעיקר כירורגיה אלקטיבית, כל מיני ניתוחים שאפשר לדחות אותם בשלב זה. נעבוד על מקרים דחופים בלבד".

מה ממוצע הגילאים של החולים קשה שמאושפזים אצלכם?
"הגיל הממוצע של המונשמים הוא 54. שני החולים שעל אקמו, הגיל הממוצע שלהם הוא 52. זאת לא מחלה רק של אנשים זקנים. 182 מאנשי הצוות שלנו נמצאים כרגע בבידוד, זה למעשה כמעט חמש מחלקות שנמצאות בבידוד".