ראש הממשלה נפתלי בנט הודיע אתמול (שלישי) כי החל מיום שישי הקרוב, התו הירוק ייאכף גם בקניונים. לפי ההנחיות החדשות, בכניסה למתחמי המסחר הסגורים התו הירוק ייסרק על ידי אנשי הביטחון. מי שיציגו תו ירוק מאושר, יקבלו צמיד בצבע אחיד אשר ישתנה מדי יום. הצמיד הזה יאפשר לנוע בצורה חופשית ברחבי הקניון.

פטור מהצגת תו ירוק יתאפשר רק למי שמתכוונים להיכנס לקניון לטובת כניסה לחנויות חיוניות בלבד. ללא מחוסנים שלא יציגו תו ירוק, לא תתאפשר גישה לכלל החנויות בקניון. במקביל, הוחלט כי ילדים ומבוגרים שחוסנו בחיסון ראשון בלבד יהיו זכאים לקבל תו ירוק זמני, שיהיה בתוקף ל-30 ימים ממועד קבלת החיסון.

בעלי הקניונים זועמים על החלטת הממשלה ומתכוונים לעתור לבג"ץ. לדבריהם, המהלך צפוי לגרום לירידה של כ-30% בהכנסות. דן פילץ, מנכ"ל דיזנגוף סנטר, תקף הבוקר בשיחה עם ניב רסקין: "זאת החלטה עגומה, אומללה ומיותרת, שהנזק שלה גדול בהרבה מהתועלת הפוטנציאלית. זה לא ישים ואנחנו לא ערוכים לזה. אין לנו את התקנות, לא יודעים מי יחלק את הצמידים, איך הם ייראו ומתי הם יגיעו. כדאי שהממשלה תבין שזה פשוט מיותר".

"בסופו של דבר, המאבטח יצטרך לתת לכולם להיכנס - וכך הבעיה תעבור לחנויות", המשיך פילץ, "גם ככה אין עובדים, אז עכשיו חנות שיש לה עובדת אחת תצטרך לשים עוד מישהו בכניסה כדי לבדוק אם ללקוח יש צמיד או לא? גם למאבטחים שלנו אין סמכות כזאת. נאלץ אנשים לשים צמיד? ומי שלא ירצה כי רוצה לשמור על הפרטיות שלו?".

המטרה היא לצמצם את המגע בין הלא מחוסנים לציבור המחוסן.
"הקניונים הוכיחו שהם יודעים לשמור על הריווח. ממילא המחוסנים והלא מחוסנים יעמדו ביחד בתורים בכניסה ובסופר פארם. אנחנו מוחים על הכפייה ועל האפליה הזאת. מה ההבדל בין חנות ספרים בתוך הדיזנגוף סנטר לבין חנות ברחוב? מבקשים מאיתנו לסמן את הלקוחות שלנו. עובדים יצטרכו לנוע באי נוחות, זה ייצור נזקים עצומים בין אנשים".

בכמה אתה מעריך את הפגיעה הכלכלית בכם מהמהלך הזה?
"הפגיעה הכלכלית תהיה קשה, לא יודע להעריך. הבעיה היא לא שתהיה פגיעה קשה, אלא שהיא מיותרת. אני מוחה על זה שייאלצו את הקב"טים שלנו לענוד לאנשים צמידים, לסמן אותם. זאת פגיעה בזכויות הפרט. אני לא רוצה להסתובב עם צמיד, מה זה עניינו של כל אחד אחר אם התחסנתי או לא התחסנתי?".

אדם לא מחוסן מסכן אותנו, בוודאי שזה עניין לציבור.
"תשתמשו בקניונים כדי להגביר את ההסברה וכדי לחסן, זה יעיל בהרבה מלנסות ולהעניש את האנשים. למה מיליון ישראלים שכבר התחסנו בחיסון הראשון והשני בוחרים שלא להתחסן בשלישי? כי לא אכפת להם? אולי זה בגלל שהתקשורת ומשרד הבריאות לא סיפרו את האמת על תופעות הלוואי של החיסונים".