על אף מבצע החיסונים המוצלח כשאתמול (שלישי) נשבר שיא חדש עם יותר מ-200,000 ישראלים שהתחסנו, תחלואת הקורונה בישראל עדיין גבוהה מאוד והממשלה אישרה פה אחד את הארכת הסגר בעשרה ימים נוספים, עד לסוף החודש.

פרויקטור הקורונה, הפרופ' נחמן אש, טען כי לאור הנתונים יש להאריך את הסגר בשבועיים אך עמדתו לא התקבלה. אחרי ישיבת הממשלה נשמעה ביקורת מצד שרי כחול לבן על הפרויקטור והאופן שבו הוא ואנשי המקצוע במשרד הבריאות מציגים את נתוני התחלואה.

"הצוותים במשרד הבריאות כולל הפרויקטור עובדים מאוד קשה יומם כלילה ומאוד מחוייבים, אבל הביקורת שלי היא מהותית", אמרה שרת התיירות, אורית פרקש הכהן, ב"חדשות הבוקר", "הצגת הנתונים הרפואיים היא מאוד חד ממדית, עוסקת תמיד רק במאומתים ובנפטרים ואין באמת איזון לגבי הנזק הנפשי והבריאותי בגלל הפגיעה בכלכלה ובמאות אלפי המובטלים".

"אני חושבת שפרופ' אש הוא איש ראוי, זאת מחלוקת אידאולוגית", המשיכה פרקש הכהן, "ניתוח המצב הבריאותי נעשה מתוך תפיסה חד מדדית. כשמדברים על עומס בבתי החולים, צריך להראות שהוא קיים בכל בתי החולים בארץ, לא רק במספר מסויים של בתי חולים, ושהמצב קשה ביותר לפני שבאים ומשתקים את המדינה".

מה פרופ' אש ענה לך על זה?
"הוא אמר, 'מבחינתי, כשיש כל כך הרבה מאומתים ונפטרים, זה הנזק הבריאותי'. אמרתי לו שאני לא מסכימה. אנחנו בקשר עם איגודי הפסיכיאטריה וגורמים נוספים כמו מגן דוד אדום, יש זינוק אדיר בפניות של חרדה, דיכאון ותופעות שאתם מדווחים עליהן חדשות לבקרים. אנשים נפגעו, מטה לחמם נשבר והם חווים גם פגיעה בריאותית".

אילו תסריטים שמעתם בישיבת הממשלה שבגללם הארכתם את הסגר?
"הוצגו נתונים לגבי מספר המאומתים והתפשטות המחלה. העמדה שלנו ככחול לבן מיתנה בצורה משמעותית את עמדת הממשלה. הראנו מפתח שלפיו אלפי נדבקים ביום בעולם של חיסונים היא מציאות שנצטרך לחיות איתה. כרגע אנחנו חיים לפי תפיסה שבגלל המוטציה שמדבקת יותר נצטרך לשבת בבית עוד חודשים ארוכים. אני לא מסכימה לדבר הזה".

איזה שינוי הובלתם? אחרי העשרה ימים האלה, תבוא הארכה נוספת.
"לא הייתי מזלזלת, העמדה שלנו איזנה לחלוטין את ההחלטה. קשה למצוא היום אנשים שחושבים שלא היינו צריכים להאריך את הסגר. אני חשבתי שלא צריך להאריך בשבועיים, המומחים שלנו גם לא חשבו כך ואני שמחה שהעמדה שלנו התקבלה".

איך תפעלו לגבי אי האכיפה במגזרים מסויימים?
"היה דיון סוער בממשלה סביב הדבר הזה. המפכ"ל החדש נתן דיווח שלם על הצעדים שבהם עומדים לנקוט. היה לי עימות עם ראש הממשלה, הזכרתי לו שלפני חודשיים כממשלה הרמנו יד על הגברת הקנסות והדבר הזה נתקע בכנסת בהוראתו. ראש הממשלה אמר, 'זה לא בהנחייתי, נתחיל לקדם את הקנסות הללו'. השר דרעי אמר והפתיע, 'אם בפעם הקודמת נמנעתי בהצבעות שקשורות למגבלות על המגזר החרדי, הפעם באופן סמלי וערכי אצביע בעד'. התופעות שאנחנו רואים במגזר הן מסכנות חיים וצריכות להיפסק".