לא מעט "פייק ניוז" מופץ בשבועות האחרונים נגד חיסון הקורונה החדש ומעורר חשש בקרב לא מעט מהאזרחים שלא מתכוונים למהר ולהתחסן. לקראת מבצע החיסונים שייצא לדרך בשבוע הבא, כשהכוונה בשלב הראשון היא לחסן 20-30 אלף איש ביום - צוותים רפואיים ואוכלוסייה מבוגרת תחילה - פרופ' ארנון אפק, המשנה למנכ"ל בית החולים שיבא, השיב ב"חדשות הבוקר" על הטענות המרכזיות כנגד החיסון.

החיסון פותח מהר ולכן עיגלו פינות

"לחלוטין לא נכון. פיתחו את החיסון מאוד מהר בגלל ההתקדמות הטכנולוגית וסוגיית התקציב. עמדו לרשות המפתחים כל המשאבים שבעולם, הם לא הזדקקו לשום עצירה כדי להשיג כסף. הרשויות הרגולטוריות נתנו להם מיד מענה. עשינו את זה תוך כדי מגיפה, זה אומר שמהר מאוד ניתן היה להגיע למספר האנשים שנדבקו ולהגיד מה יעיל ולא יעיל. החיסון בטוח לפי כל הנתונים שנאספו, הכל בוצע לפי הנחיות ה-FDA. אף אחד לא מיהר בצד הבטיחותי, מיהרו בכל הבירוקרטיה והמחסור במשאבים כדי שלא למנוע את הפיתוח המהיר".

הניסויים לא כללו קבוצת ביקורת

"לא נכון. הייתה קבוצה של אנשים שקיבלו פלצבו, דהיינו לא קיבלו את החיסון, וכאלה שכן קיבלו את החיסון. ככה היה אפשר להשוות בין אלה שנדבקו לאלה שלא".

טכנולוגיית ה-mRNA עלולה לגרום לבעיות

"לא נכון. הטכנולוגיה קיימת משנות התשעים, פשוט לא השתמשו בה לטובת חיסונים אלא להרבה מאוד אספקטים אחרים. למה לא לחיסונים? בגלל הבעיה הלוגיסטית, מינוס 70 מעלות. במצב שלא היה צריך לפתח מהר חיסון והיה זמן לפתח חיסונים קלאסיים כמו של אסטרהזניקה והמכון הביולוגי לא היו צריכים את הטכנולוגייה הזו, אבל עכשיו במהירות הזו זקוקים לה ולכן השתמשו בה".

החיסון עלול לגרום לשינוי גנטי

"לא נכון. וירוס הקורונה, בגלל שהוא וירוס RNA, מכיל גם אנזים שיכול להפוך אותו לחומר הגנטי של התא, אבל זה לא קיים בחיסון. להפך, החיסון בנוי על בידוד של חלבון, שניים-שלושה חלבונים מקסימום, מהווירוס עצמו. כשאתה חולה בווירוס הקורונה אתה מקבל את כל החלבונים של הווירוס, את כל החומר הגנטי, וזה הרבה יותר מסוכן".

החיסון גורם למחלות אוטואימוניות

"האמת שאנחנו לא יודעים מה יקרה לאורך זמן, אנחנו עוקבים ורואים. אנחנו יודעים שרוב הסיכונים והסיבוכים קורים בשלב הראשון, שאר הדברים מאוד נדירים. בווירוס הקורונה, אנחנו רואים כבר עכשיו מה קורה לטווח ארוך. אנשים החלימו מקורונה, אבל הריאות שלהם לא החלימו. בהערכות הסיכונים שלנו, אנחנו צריכים להבין שמחלת הקורונה הרבה יותר מסוכנת מתופעות הלוואי הנדירות שאולי יהיו בחיסון".

החיסון עלול לגרום לתופעות לוואי ארוכות טווח

"נכון, זאת עובדה, נצטרך לעקוב ולראות לאורך חודשים ושנים, זה חלק מהשלב הבא של בדיקת החיסונים. עם זאת, בקורונה אנחנו רואים מהן התופעות ארוכות הטווח ויודעים שהן מאוד קשות. יש לנו מעקב אחרי המחלה לפחות שמונה חודשים. בניהול הסיכונים שלנו, החיסון הרבה יותר בטוח".

החיסון יכול לגרום להדבקה יותר גבוהה

"להדבקה יותר גבוהה בוודאי שלא. עם זאת, אנחנו לא יכולים להבטיח שהאנשים שהתחסנו לא מדבקים, אנחנו יודעים שהחיסון לא יעיל ב-100% אלא ב-94%. זה נתון שכולנו הופתענו ממנו לטובה, החיסון כנגד וירוס השפעת הרבה פחות יעיל. לכן, נמשיך לשים מסיכות ולשמור על ריחוק חברתי, בוודאי בשלב הראשון, עד שניצור את החיסון העדר".

אפשר לקבל מנת חיסון אחת וזה מספיק

"מנה אחת אכן מספקת הגנה, בוודאי שבוע אחרי זה, אבל כדי להבטיח כמה שיותר יעילות וכדי שנרגיש בטוחים בחיסון ההחלטה היא לתת שתי מנות, אחרי שלושה שבועות בחיסון של 'פייזר' ואחרי ארבעה שבועות בחיסון של 'מודרנה'. בעתיד יהיו חיסונים לקורונה שיינתנו במנה אחת".

יש זנים של הקורונה שהחיסון לא יעיל בפניהם

"זה נכון בווירוס השפעת וכנראה פחות נכון בווירוס הקורונה, על אף שראינו בחורפנים בדנמרק איזושהי מוטציה. אחד היתרונות של חיסון ה-mRNA זה שאפשר לעשות בו שינויים מהירים מאוד".