יושב ראש זק"א, יהודה משי זהב, איבד בתוך חודש אחד גם את אמו וגם את אחיו בגלל מחלת הקורונה. הוא לא מוכן לשתוק יותר על הזלזול בהנחיות במגזר החרדי ועל הקלת הראש מצד ההנהגה החרדית, הן הרוחנית והן הפוליטית, ומשמיע בכאב את ביקורתו החריפה.

"לשבת פעמיים בחודש שבעה זה קשה", תיאר משי זהב בשיחה עם ניב רסקין ב"חדשות הבוקר" והביע תרעומת על הפרת ההנחיות בקרב הציבור החרדי והעימותים עם השוטרים - "זה הזוי. אני קם בבוקר, תופס את עצמי ושואל - זה אמיתי? הרי בשביל מה השוטרים באים? כדי לשמור ולהגן. זה בדיוק כמו שמישהו יתקוף את הרופא שבא לעזור לו".

"אני רואה איך מתארגנים ומבריחים ילדים מהצד השני של המוסד, איך מלמדים אותם לברוח מהשוטרים ולעבוד עליהם", המשיך משי זהב, "אתם משקרים את עצמכם. השוטרים באים להזהיר שיש מחלה, שיש נגיף, שאם יש מישהו מאומת והוא נוגע באחרים - הוא מדביק אותם. זה לא מדע מסובך או מתמטיקה מסובכת, מה יש פה לא להבין?".

למה הרבנים מאשרים את פתיחת תלמודי התורה?
"בצער רב ובכאב אני אומר - ליקוי מאורות כללי ירד על ההנהגה שלנו. הם לא מבינים? הם לא יודעים מה קורה פה? אתה מסתובב בשכונות החרדיות ורואה שבלוחות מודעות האבל בכל שעתיים השמות מתחלפים, כמו סרט נע, כמו ריסטרט ללוח. אין בית, חצר, מגזר, עמדה, קהילה או בניין שאין שמה מת. הם יודעים את זה, זה קורה אצלם בתוך הקהילה אבל הם מנסים לברוח".

בורחים איך?
"הם אומרים, 'לא, ההוא היה לו רקע, ההיא זקנה'. אמא שלי, בת 80, הייתה אישה בריאה וצלולה, מעולם לא סבלה מהריאות או מדרכי הנשימה. היא הייתה חזקה. מה אומרים לי? 'לא, היא בת 80'. מה זה בת 80? בשיא החיים שלה. לא יכול להיות שבבוקר אני מדבר עם אמא שלי, מתפלל איתה, שר איתה, ובערב קובר אותה באדמה כי היא נדבקה, כי מישהו לא שמר על ההנחיות".

הרב חיים קנייבסקי (צילום: אהרון קרון, פלאש/90 )
הרב חיים קנייבסקי | צילום: אהרון קרון, פלאש/90

איך ההנהגה הרבנית לא מפנימה שזה הורג אנשים?
"אין הסבר הגיוני. יוצא לי להסתובב הרבה מאוד בבתי חולים. אני יושב במסדרון שמוביל למחלקות הקורונה, רואה את המשפחות שיושבות שם ודואגות לשלום יקיריהם. כמה כאב, כמה בכי יש שמה, כמה דמעות. אתה שומע צעקות ממחלקות הקורונה, 'מים, מים, אחות, שירותים'. האחיות קורסות תחת הנטל. אנשים מתים כמו זבובים".

ועדיין הרבנים בשלהם.
"היינו כבר בתקופות כאלה. ראינו בעבר, גם בהיסטוריה, גם בשואה, מנהיגים שאמרו לאנשים שלהם - 'אל תברחו, הכל יהיה בסדר', ובסוף כולם נשרפו על קידוש השם. מה צריך, שיהיו פה עוד הרוגים? עוד 200 הרוגים, עוד אלפי הרוגים? זה לא ייאמן".

האם ההנהגה הפוליטית תשלם מחיר על ההתנהלות הזאת?
"בסופו של דבר, ביום מן הימים, הציבור יתפוס את עצמו, יתחיל לספור ולראות איזה מחיר שילמנו בגלל הנהגה מטופשת וויכוחי סרק פוליטיים כאלה או אחרים. אנשים יתפסו את עצמם, יהיו כל כך הרבה נזקים. למה צריך לחכות עד אז? יש שלטון והתפקיד של השלטון זה לשלוט. יש להם גיבוי של המשפחות השכולות ושל עשרות ומאות אלפי חרדים שאומרים - תתחילו לשלוט, תתחילו לטפל, זה מצב חירום".