מומחי ועדת מנהל המזון והתרופות האמריקני, ה-FDA, המליצו אמש (שלישי) ברוב של 17 מול 1 לאשר את מתן חיסון הקורונה לילדים בגילאי 5-11, זאת בסיום דיון שנערך בעקבות בקשת פייזר לקבל אישור חירום לחיסון שפיתחה. בדיון, נציגי פייזר הציגו את תוצאות הניסוי הקליני שביצעו בילדים ומומחי הוועדה הכריעו כי היתרונות בחיסון עולים על הסיכונים.

לפי נתוני פייזר, החיסון התגלה כיעיל בשיעור של 91% בילדים בגילאים הללו. הילדים יקבלו את החיסון במינון שונה מהמבוגרים: 10 מיקרו-גרם, שליש מהמנה הרגילה. המומחים הביעו חשש מסויים מפני המיוקרדיטיס, דלקת שריר הלב, תופעת לוואי נדירה שעלולה להופיע בעקבות החיסון. אלא שעל פי ההערכות ומסקנות הוועדה, הסיכוי לחלות בדלקת הזאת כתוצאה מהחיסון נמוך משמעותית לעומת הסיכון לחלות בו כתוצאה מהקורונה.

בישראל נערכים לחסן את בני ה-5-11 החל מהחודש הבא. מי שיובילו את מבצע החיסונים הן קופות החולים. ד"ר ארנון שחר, ראש מערך הקורונה בקופת החולים מכבי, שוחח הבוקר עם ניב רסקין ואמר כי בכוונת קופות החולים לחסן גם בתוך מוסדות החינוך: "נחסן בבתי הספר על מנת לייעל את המבצע ולהנגיש את החיסונים לכמה שיותר ילדים".

"זה ניהול סיכונים אחר קצת והמינונים יהיו יותר קטנים. ככל שהילד צעיר יותר, היכולת שלו לייצר חיסוניות כנראה ארוכה יותר", הסביר ד"ר שחר, "כמו באנטיביוטיקה ובחיסונים אחרים, הולכים פה לפי משקל. ראינו בניסויים שהתגובה לא יותר טובה כשנותנים פי שתיים מינון, לכן התגובה החיסונית של הילדים תהיה די דומה כמו במינון המבוגרים".

יש הורים שחוששים לחסן את ילדיהם, בעיקר סביב דלקת שריר הלב. מה תגיד להם?
"לפי הנתונים שהציגה חברת פייזר, התופעה הזאת כל כך נדירה שלא ראו את זה אפילו בניסוי. הרבה יותר נדיר לחלות במיוקרדיטיס כתוצאה מהחיסון מאשר מהמחלה, משמעותית. אנחנו רואים הרבה יותר מיוקרדיטיס תוך כדי המחלה או אחריה לעומת החיסונים. רוב הילדים שחלו בזה, עברו את זה במצב קל".

אתם ערוכים לקראת האפשרות שמתנגדי החיסונים ינסו לשבש את המבצע?
"אנחנו ערוכים לחלוטין. בפעמים הקודמות מתנגדי החיסונים הגיעו לחלק מהמתחמים והיו צעקות. בשנה וחצי האחרונות אנחנו חווים אלימות, הרשת גועשת וזה צף כלפי מעלה. אנחנו חווים את זה בצורה מאוד אישית והדבר הזה הפך להיות מאוד פרסונלי".