בתוך ימים ספורים תוכנית הרמזור שגיבש פרופ' רוני גמזו במסגרתה התכוונה הממשלה להטיל סגר מלא על עשר ערים אדומות, "קרסה" בעקבות מכבש לחצים מצד ראשי ערים ויישובים והשרים מהסיעות החרדיות.

במקום הסגרים המקומיים, החל מהערב (שני) יוטל סגר לילי על 40 ערים אדומות שיימשך בין השעות 19:00 בערב ל-05:00 לפנות בוקר. הלימודים יופסקו בערים הללו, תיאסר יציאה ליותר מ-500 מטרים אך תותר יציאה לטובת הצטיידות במזון ובתרופות.

בין הערים שצפויות להיכלל ברשימה - אשקלון, אשדוד, שדרות ואילת. מאיר יצחק הלוי, ראש עיריית אילת, תקף בחריפות ב"חדשות הבוקר" את ההחלטה להטיל סגר לילי על אילת. "זאת החלטה הזויה. לא מבין את ההיגיון העומד מאחוריה, מהיכן היא צמחה ואיזו תועלת היא תביא", אמר יצחק הלוי, "ההחלטה תפגע פגיעה קשה בכלכלת העיר וביכולתה להתאושש ממה שחוותה בעבר. אין לה מקום, אין בה היגיון".

"מאז תחילת יולי אילת אירחה מדי שבוע מעל 80 אלף נופשים, כשבסך הכל בחודשים יולי-אוגוסט מעל חצי מיליון אורחים שהו, נהנו ונרגעו בעיר", המשיך הלוי, "אין עיר בישראל שהצליחה לארח מאות אלפי אנשים ולשמור על חוסן בריאותי כפי שאילת שמרה. בשבוע האחרון של אוגוסט היינו בכמות חולים מאומתים חד ספרתית, מהנמוכה ביותר במדינת ישראל ביחס לגודלנו. בשבוע האחרון יש גידול, צריך לבחון מה קרה ולתת לנו מרווח זמן לחקור".

כמוך, גם ראשי ערים אחרים מסבירים למה אצלם אין באמת בעיה ושלא צריך להטיל סגר.
"במשך שמונה שבועות הצלחנו גם לארח את עם ישראל, גם לייצר כלכלה וגם לשמור על החוסן הבריאותי. קרה אירוע של ארבעה-חמישה ימים, בואו נלמד אותו, לא סוגרים עיר שלמה ומחסלים אותה רק בגלל שזה מסתדר עם הנוסחה המעוותת שהיא אינה נכונה לעיר אילת. אנחנו נחזור למצב של 80% אבטלה בעיר ולהגירה שלילית, כלכלה שלמה תקרוס".

ראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי (צילום: חדשות 2)
מאיר יצחק הלוי, ראש עיריית אילת | צילום: חדשות 2

סגן שר הבריאות, יואב קיש, ניסה להסביר את סיבוב הפרסה שעשתה הממשלה בהחלטתה שלא להטיל סגרים מקומיים על מספר ערים אדומות מצומצם אלא סגר לילי על 40 ערים: "במסגרת תהליך עשינו שימועים לראשי הרשויות והנציגים שלנו מהמגזר החרדי - האלוף רוני נומה ומהמגזר הערבי - איימן סייף, חזרו לרוני ואמרו, 'אם אנחנו רוצים שהשטח יהיה איתנו, לא זאת הדרך'. לא מדובר באי אמון מצידם, אלא בקושי אמיתי של הציבור וראשי הערים. שיתוף הפעולה הוא הכרחי וקריטי כדי שנצליח לטפל במגפה".

אתה יכול לומר לאילת, אשקלון ושדרות שהן ברשימת הערים האדומות מסיבות בריאותיות ולא פוליטיות?
"חד וחלק. ההחלטה שהשתנתה הייתה ביטול הסגר באותן ערים בוהקות. אשדוד נהייתה עיר אדומה בכל מקרה, כך או כך היא הייתה נכנסת למתווה העוצר הלילי. הכניסה לרשימת הערים האדומות נעשית על ידי צוות מקצועי שבודק פרמטרים מקצועיים".

עשרות אלפי ישראלים הזמינו חופשות באילת בחגים, העיר צפויה להיפגע מאוד מצביעתה באדום.
"אילת נכנסה לרשימה האדומה בגלל ההתפרצות שם עכשיו, זה לא קרה סתם. שמעתי דיווחים מאילת על התרופפות שקרתה מבחינת שמירת הנהלים. אין ספק שאילת היא עיר עם מתווה ייחודי ובעלת מאפיינים מיוחדים, אבל האם זה יגרום לכך שיתנהגו אליה אחרת? זה בסמכות הצוות הרפואי להמליץ. אנחנו עושים פה צעד אחרון כדי למנוע עלייה בתחלואה לפני שמערכת הבריאות לא תוכל לטפל יותר בחולים. הסגר נמצא על השולחן, הוא כלי נוסף שנדון עליו כשהממשלה תתכנס ביום חמישי ונחליט לגביו".