נעמה יששכר בת ה-25 מוחזקת חמישה חודשים במעצר בכלא ברוסיה אחרי שבתיקה נמצאה כמות קטנה של סם מסוג ג'ראס. יששכר הייתה בדרכה ארצה מטיול בהודו בטיסה שעצרה במוסקבה, אז התבקשה להתלוות לשוטרים בנמל התעופה הרוסי ונמסר לה שבתיקה שאוכסן בתא המטען במטוס נמצאו תשעה גרם של הסם.

אתמול (שלישי), בתום דיון בעניינה של יששכר בבית המשפט ברוסיה, הוארך מעצרה של הישראלית בחודש נוסף ונקבע דיון בתיק לתאריך 25 בספטמבר. לפי דיווחים של קרובי משפחה, נעמה פרצה בבכי אחרי שהשוטרים מנעו מאמה לחבק אותה, סיפרה שהיא עוברת סיוט וביקשה עזרה בשחרור שלה מהכלא.

ליעד גולדברג, אחותה של יששכר ששוהה ברוסיה לצד אמה, סיפרה ב"חדשות הבוקר" על הדיון הדרמטי בבית המשפט: "נעמה לא הפסיקה לבכות. הם אמרו לה לקחת את כל הדברים שלה לבית המשפט אז היא חשבה שהיא משתחררת. בקושי נתנו לאמא שלי לגעת בה, לחבק אותה, כלום. פשוט לקחו אותה השוטרים ואמרו, 'ככה זה'. הילדה מתמוטטת, חודש חמישי כבר, היא לא יודעת במה להחזיק, אין כבר תקווה".

למה בית המשפט האריך את מעצרה?
"השופט אמר שנגמר לו הזמן, אז הם קבעו ליום אחר, כאילו זה קפה או משהו. לדעתי הם ממשיכים להאריך את המעצר כי הם לא יכולים להאשים אותה בסחר, דבר שהיא לא עשתה. זה בושה. חמישה חודשים היא עם ארבע בנות בתא, עם סורגים ודלתות שנטרקות ואנשים שצועקים עליה ברוסית".

נעמה יששכר (צילום: מתוך "חדשות הבוקר" עם ניב רסקין, קשת12)
צילום: מתוך "חדשות הבוקר" עם ניב רסקין, קשת12

שכרתם עורך דין מקומי?
"כן, יש לנו שני עורכי דין מרוסיה שמכירים תיקים כאלה והם אומרים שב-20-30 שנה שהם מתעסקים בזה, הם לא ראו דבר כזה. אין מי שיעזור לנו, היא שוב בכלא ואנחנו חייבים שהמדינה תתערב עוד קצת, אנחנו חייבים עזרה. משפט בא והולך והיא עוד לא בבית, אנחנו לא יודעים מה לעשות".

מה עובר על אמא שלכן?
"אמא מתמוטטת, זה סיוט, אני היסטרית. אנחנו מאבדים פה תקווה, אנחנו לא יודעים מה לעשות. אני לא יודעת ממי לבקש או מה לבקש, רק שמישהו יעזור לנו להוציא אותה הביתה. זה בדיחה ממש".

שלי נווה, חברתה של יששכר, סיפרה על אוזלת היד לדבריה של השגרירות ברוסיה ומשרד החוץ בטיפול במקרה: "הם אומרים שהם לא יכולים להתערב, שהידיים שלהם כבולות, שהם לא יכולים לעשות יותר מדי. אמרו לנו, 'דברו איתנו כשהיא תקבל מאסר, אולי נעזור'. אני יודעת שיש כל מיני חוקים של המדינה שאסור להם להתערב, אבל זה לא הגיוני להחזיק בחורה חמישה חודשים במעצר ללא משפט".

היית איתה ברגעי המעצר.
"הייתי איתה אונליין על הקו כשזה קרה. היא איבדה את זה לגמרי, לא הבינה מה קורה, לא ידעה שזה אצלה בתיק והייתה מופתעת ממש. מדובר בגרמים בודדים, זה ברמת העיגול שנראה קצת יותר גדול מחצי שקל. איך אפשר להכניס פה סעיף של סחר והברחה?".

נעמה יששכר (צילום: מתוך "חדשות הבוקר" עם ניב רסקין, קשת12)
צילום: מתוך "חדשות הבוקר" עם ניב רסקין, קשת12

מה העונש ברוסיה על סחר בסמים?
"זה יכול לנוע בין ארבע לשמונה שנים. אנחנו מאוד מפחדים מזה כי כרגע הם עושים מה שהם רוצים והם יכולים להחליט במשפט שהיא תקבל כלא".

את מצליחה לתקשר עם נעמה?
"אנחנו מתקשרות קצת במכתבים שמוברחים לכלא דרך בחור מבית חב"ד שעוזר לנו. אני כותבת את המכתבים ברוסית, הם עוברים צנזורה ונעמה מנסה לתרגם אותם אבל לא באמת מצליחה".

מה את יודעת על מצבה?
"בגדול נעמה היא בחורה מאוד חזקה, מאוד אופטימית, עושה יוגה, היא מנסה להחזיק את עצמה במה שאפשר. אבל כל פעם אנחנו אומרים, הנה, זה הולך להיגמר, עוד חודש, עוד שבוע, וזה לא נגמר. אני מפחדת שהיא תישבר שם. זה חמישה חודשים של אי ודאות, היא נמצאת בחור שחור במדינה זרה, בשפה זרה שהיא לא מדברת ולא מוכנים לדבר איתה באנגלית או בשפה שלה".

את מצליחה להבין למה היא מואשמת בסחר ולא רק בשימוש עצמי?
"לא, כי הסם היה בבטן המטוס, לא הייתה אליו גישה, הוא לא היה עליה, לכן אין פה סחר. היא לא יכולה למכור אותו אם הוא לא נמצא עליה. מי שקורא את הפרוטוקול פשוט צוחק, אומר שזו בדיחה, שזה לא אמיתי. הם מחזיקים אותה בשבי".