מוסדות החינוך ייפתחו הבוקר (ראשון) לאור החלטת הממשלה לחדש את הלימודים בכיתות א' עד ג' וי"א-י"ב. עם זאת, ראשי ערים רבים בחרו שלא לפתוח את בתי הספר בטענה שמדובר במהלך מסוכן, הורים חוששים לשלוח את ילדיהם לספסל הלימודים ומעדיפים להשאיר אותם בבית בשלב זה וצוותי חינוך מתלוננים שלא קיבלו את ההנחיות הנדרשות לפתיחת בתי הספר ונותרו עם שאלות רבות ללא מענה.

מנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב התייחס ב"חדשות הבוקר" להחלטת ראשי הערים להשאיר את בתי הספר סגורים. "ההחלטה הייתה לפתוח את בתי הספר בהדרגה ובצורה וולנטרית", הזכיר אבואב, "זאת לא החלטה שהתקבלה מהרגע להרגע אלא אחרי עשרות שעות של דיונים. מראש לא הייתה כוונה להתחיל את הכל בבת אחת, הורים שלא מעוניינים לשלוח את הילדים לא ישלחו. אחרי 40 ימים שהילדים היו בבתים זה ייקח זמן, צריך סבלנות ונינוחות ולהוביל את המערכה הזאת גם בתנאים המורכבים והקשים הללו".

ראשי הערים וצוותי החינוך טוענים שהמערכת לא מוכנה.
"המערכת תהיה מוכנה בהדרגתיות. צריכים להבין שהמעבר מורכב, אבל כל הפעולות נעשות באופן מלא ומתואם עם השלטון המקומי. עשרות רבות של רשויות מתארגנות ומתחילות לפתוח את מוסדות החינוך בתנאים שנקבעו על ידי משרד הבריאות. החינוך המיוחד עובד כבר עשרה ימים וגם כשפתחנו אותו היה חשש גדול ומורכבות, אבל אבל לאט דברים מסתדרים".

מנהלי בתי ספר מרגישים שעדיין יש הנחיות לא ברורות או הנחיות דרקוניות של משרד הבריאות שאי אפשר לעמוד בהן.
"אם נצעק כל הזמן בדרמטיזציה שאי אפשר ושהכל בלגן, לא ככה צריך להתנהל בשעת החירום המורכבת והקשה הזאת. קבוצות הלמידה הן של 15 ילדים, בהפסקה כל אחד יוצא למתחם שלו. מנהלי בתי הספר אירגנו את זה בצורה יוצאת מן הכלל, יש מספר חיטויים וניקיונות במהלך היום ומערך הסעות עם כל המגבלות שיש בהסעה. החינוך המיוחד התחיל בשלושה תלמידים ועובר היום לעד 17 והתיכוניסטים יגיעו ויתחילו מרתונים לבגרות".

למה בחינוך החרדי איפשרו לפתוח את כיתות ז'-ח'? לא טוענים שפוטנציאל ההדבקה בשכבות האלה גבוה יותר?
"בחינוך החרדי העדיפו את חטיבת הביניים על פני א'-ג', בתי הספר שם הם מא' עד ח'. פוטנציאל ההדבקה הוא בגודל הקבוצה ולכן הגבילו אותה כדי למזער את היכולת להידבק. הסיבה המרכזית לפתיחת א' עד ג' הייתה כדי לשחרר את ההורים לצאת לשוק העבודה. אם בציבור מסויים שוק העבודה בגילאים האלה לא רלוונטי וביקשו להחליף את א' עד ג' בז' עד ט', השינוי התאפשר לצד שמירת גודל הקבוצות והמימד של אי הדבקה בפרהסיה בהיקפים גדולים".

חוזרים ללימודים (צילום: flash90, פלאש 90)
צילום: flash90, פלאש 90

גלית פישר, מנהלת בית הספר היסודי רימון בכפר יונה שנפתח הבוקר, סיפרה על ההיערכות הלוגיסטית המורכבת: "בית הספר ערוך מוכן. פתחנו 20 קפסולות של למידה, כלומר 22 כיתות, 15 תלמידים בקפסולה. הכיתות מסודרות כך שכל תלמיד יישב בנפרד. בית הספר עבר ניקיון וחיטוי, גם תאי השירותים מופרדים לפי הקפסולות. חילקנו את בתי הספר למתחמים שונים עם סרטי הפרדה, כל קפסולה תצא למתחם שלה בזמנים שונים. להערכתי יגיעו כ-50% מהתלמידים, לאור התקשורת ומה שנשמע בשטח".

את שותפה לביקורת על סחבת, גרירת רגליים והנחיות סותרות בכל הנוגע לפתיחת מוסדות החינוך?
"הצוותים מעט מבולבלים, ירדו מתווים רבים. בנינו מערכת שש או שבע פעמים, כל פעם בנינו ופירקנו, האחרונה נבנתה אתמול. אנחנו מחכים להוראה של הסתדרות המורים, השר והמנכ"ל לגבי הלימודים ביולי. עבדנו כל התקופה הזאת יותר ממאה אחוז משרה, אני לא רואה סיבה שנחזיר מעבר למה שקבעו".