חודשיים אחרי הטרגדיה האיומה ברכבל באיטליה שבה נהרגו חמישה בני משפחה אחת, מאבק האפוטרופוסות על הניצול היחיד באסון, איתן בירן בן החמש, נמשך. דודותיו של איתן נמצאות בקרב משפטי סוער על המשמורת עליו.

איתן נמצא כיום באיטליה בחזקתה של איה בירן, אחותו של האב עמית בירן ז"ל. אחות האם טל בירן ז"ל, גלי פלג, דורשת את המשמורת עליו ופתחה בהליך משפטי כדי לאמץ אותו יחד עם בעלה. פלג טוענת כי, "איתן נחטף על ידי משפחה שכלל לא הכירה אותו. הם לא היו קרובים אליו בשום צורה. הילד הזה עבר טראומה בלתי נתפסת, אנחנו רוצים להראות לו שאנחנו פה ושלא ניתן להעלים אותנו".

אביב פלג, אחותה של גלי, שוחחה עם ניב רסקין ב"חדשות הבוקר" וטענה כי איה מגבילה את המפגשים של בני המשפחה מצד האמא עם איתן. "אנחנו מקבלים פגישות לפי מה שאחות של עמית מחליטה וקובעת. אנחנו מנועים מלראות את איתן כמו שאנחנו רוצים", טענה פלג, "נכון לעכשיו אנחנו יכולים לראות אותו שלוש פעמים בשבוע, למשך שעתיים בלבד. זה תלוי ומשתנה לפי מה שהגברת איה מחליטה עבורנו".

"זה נורא קשה. אנחנו רוצים להיות כל הזמן ליד איתן, השורד היחיד שנשאר לנו מהמשפחה שלנו, ומונעים מאיתנו את זה. זאת הרגשה נוראית. עוברים עלינו ימים מאוד לא פשוטים. האסון והאובדן הזה לא נקלטו עד עכשיו. אנחנו משתדלים להיות חזקים, אבל זה לא קל. קשה לנו מאוד עם חוסר האונים שאנחנו נמצאים בו כרגע".

איתן בירן ואביב פלג (צילום: מתוך "חדשות הבוקר" , באדיבות ספורט 1)
איתן בירן ואביב פלג | צילום: מתוך "חדשות הבוקר" , באדיבות ספורט 1

המאבק הזה לא טוב לאיתן, הוא צריך בית שקט ומשפחה מאוחדת.
"אני מאוד מסכימה, לשם כיוונו בהתחלה. רצינו לתת לו רק שקט, ראינו במשפחת בירן משפחה אחת גדולה. כולנו התגייסו ורצינו את טובתו של איתן אחרי האסון והטראומה הנוראיים שהוא חווה. כשאיה קיבלה את האפוטרופוסות, היא פעלה על מנת לנתק אותנו מאיתן. יצאנו למאבק הזה כתוצאה מהמעשים של איה ובעלה, שמנו את כל החיים שלנו בצד".

אתם נמצאים באיטליה ומבקשים לגדל את איתן בישראל.
"נכון לעכשיו, איתן בדרך ללמוד בבית ספר קתולי. היום הנזירות הודיעה בחגיגיות שאיתן מתחיל את השנה החדשה בבית ספר קתולי. זה לא ברור לי - ילד יהודי, ישראלי, שההורים שלו לימדו אותנו על החגים הישראליים ואיך לדבר עברית. איפה משרד החוץ והשגריר שימנעו את הדבר הזה? הוא צריך להיות איתנו".