אמש בחצות נסגר חלון ההזדמנויות של חברי הכנסת להתפצל לסיעות נפרדות, ואחד מסימני השאלה הגדולים כעת היא לאן מועדות פניה של מפלגת ימינה בראשות השרה איילת שקד. בסקר שפורסם בשבוע שעבר בחדשות 12 היא זכתה ל-5 מנדטים אך בסקר שפורסם אתמול בכאן 11 היא כבר נמצאת על סף אחוז החסימה עם 4 מנדטים בלבד. 4 מנדטים שיכולים לאפשר לגוש נתניהו להקים ממשלה במידה ששקד תחליט לחבור אליו ולא לחבור לגוש לפיד. בניגוד לחלק מחבריו לסיעה, ח"כ דוד ביטן מהליכוד לא פוסל את שקד על הסף. "אני חושב שאפשר לסמוך על העניין הזה שהיא לא תעשה את הטעות הזאת פעמיים. אין מצב שהיא תלך עם רע"מ לאור הטעויות שנעשו למפלגה שלה", אומר הבוקר ביטן בראיון לניב רסקין, "זה תלוי בהרכב הרשימה שלה, זה דבר מאוד חשוב כי היא לא קובעת לבד".

נתניהו קיבל סקר לגבי איילת שקד וההחלטה היא "ללכת לה על הראש".
"לא שמעתי על החלטה כזאת. נראה מה קורה במהלך הבחירות. היא קודם כל צריכה להצהיר שהיא בגוש שלנו. היא אמרה שהיא לא פוסלת את נתניהו אבל לא אמרה שהיא בגוש שלנו. תלוי מי תהיה הרשימה שלה. אם מתן כהנא יהיה אצלה ברשימה אנחנו בבעיה. צריך לראות איך היא מתקדמת. אנחנו צריכים כל אחד שיביא לנו את ה-61 ולכן כל הקמפיין שעושים לה על הראש הוא מיותר לגמרי. כל דבר ייבחן לפי טובת הליכוד".

האם לאיילת שקד יש סיכוי לעבור את אחוז החסימה?
"למרות שהיא הלכה נגדנו היא עשתה כמה דברים שהועילו לנו. למשל חוק הנאשם לא עבר בזכותה. היינו במצב אחר לגמרי אם החוק הזה היה עובר. רע"מ התלוננו רק עליה, שהיא לא מבצעת את החוקים לטובתם או את התקציבים שניתנו להם. הם דרשו להחליף אותה. התוצאה היא שהייתה לה תרומה בהפלת הממשלה הזאת. לכן אנחנו צריכים לשים בצד את כל מה שמדברים ולבחון לפי טובת הליכוד. אם ביחד איתה נוכל להקים ממשלה אז לא צריך ללכת לה על הראש. צריך להמתין ולפעול עד הבחירות למען הקמת הממשלה איתה או בלעדיה".

וברקע הדברים אמר הבוקר שר המשפטים גדעון בראיון לגלי צה"ל כי "כל אדם שיצביע לאיילת שקד יודע שהיא תלך עם נתניהו". בתגובה צייצה שקד: "גדעון, אם אתה מאשים אותי בכך שהפכתי עולם למנוע הליכה לבחירות - אני מודה באשמה. אני תמיד מתנהלת באחריות כלפי המדינה שלי. הנה הכלל: בכל מצב, עם ה״קלפים״ שיש, אעשה מה שהכי טוב למדינה. רק יש לי שאלה: למה אתה ניהלת משא ומתן עם אנשי נתניהו במשך מספר שבועות, אם זה כל כך מפריע לך?".

סער לא נשאר חייב והשיב לה: "גב׳ שקד, אני עמדתי במבחן שאף פוליטיקאי לא עמד בו. את יודעת היטב, כמי שפעלה לשכנע אותי, שסרבתי לפני כשנה להצעת גוש נתניהו לכהן כראש ממשלה ראשון ברוטציה. הכל - בשביל להקים את הממשלה שאת יושבת בה. גם עתה קיבלתי הצעות מפתות - וסרבתי. האם יש אדם אחד שמאמין שאת היית עומדת במבחן כזה?".

"נבחן את כל המינויים"

בתוך כך, דבריו של ח"כ יואב קיש ממשיכים להסעיר את המערכת הפוליטית גם הבוקר, כאשר בקואליציה תוקפים ובאופוזיציה יש מי שתומכים בדבריו. כזכור, בתגובה לחוות הדעת שהוגשה ליועצת המשפטית לממשלה על כך שניתן למנות רמטכ"ל גם בתקופת ממשלת מעביר, צייץ קיש "אם היועמ"שית תאשר מינוי רמטכ"ל לממשלת מעבר- המשמעות הישירה תהיה דווקא כלפיה ולמעמדה. רק יועמשית "מטעם" תאפשר זאת ולכן במידה ותפעל כך היא תוחלף מיידית כשנחזור לשלטון".

כשעתיים לאחר מכן ניסה קיש לתקן וצייץ: "לא מדובר באיום זו לא דרכי. התייחסתי לכך שתפקיד היועמ"ש הוא תפקיד מקצועי. החלטת יועמ"ש על מינוי בכיר לממשלת מעבר מנוגדת להחלטות בג"צ ולמעשה משמעותה החלטה פוליטית. אפילו ראש ממשלת המעבר יודע שזה נכון".

בתגובה תקף אותו שר המשפטים גדעון סער כאשר כינה את הציוץ "גנגסטירזם", והבוקר חברו לליכוד של קיש, ח"כ דוד ביטן אומר כי כל מינויי הממשלה הנוכחית ייבדקו במידה והליכוד יחזור לשלטון, אך מודה כי אמירות כמו זו של קיש לא יהיו חלק מקמפיין המפלגה בבחירות הקרובות. "נתניהו רוצה למשוך לליכוד כל מיני קולות שהיום מצביעים לגדעון סער ולימין המתון. מינוי הרמטכ"ל זה תהליך שנעשה על מנת שאם הליכוד יזכה הוא לא יוכל למנות רמטכ"ל אחר. זה לא בסדר. כל המינויים ייבחנו".

אם הליכוד יחזור לשלטון צריך לפטר את היועמ"שית?
"שונתה המדיניות מאז היועמ"ש הקודם שלא אישר תהליכים, הוא אישר רק לאחר שהיו מספר מערכות בחירות ולא הייתה לו ברירה. המדיניות הייתה שונה. גם אם התחילו תהליכים, בתקופת בחירות לא ממנים מינויים כאלה. שר הביטחון הזה ראה שיש בחירות והתחיל את התהליך לפני הזמן. גם בסביבת הרמטכ"ל טענו שזה לא בסדר שהוא ממנף את זה כל כך מוקדם וזה משפיע על כהונת הרמטכ"ל הנוכחי. לכן לא היו צריכים לאפשר מינוי רמטכ"ל באופן כללי".

אילו התאחדויות ושינויים נראה?
"אני לא יודע אם יתאחדו אבל הפחד מאחוז החסימה הוא כל כך גדול שיכול להיות שזה יאפשר להם את זה. יכול להיות שגדעון סער יתאחד עם גנץ, אני רואה שיש מהלכים בעניין הזה. גנץ רוצה לעקוף את 'יש עתיד' והוא מוכן לתת מנדטים גם למי שלא צריך לקבל אותם. על מפלגת העבודה ומרץ יהיה לחץ גדול. הכל יכול להיות".

בסיום התייחס ביטן לפריימריז בליכוד שצפויים להיערך בחודש הקרוב לאחר כ-3 שנים. בפעם הקודמת שובץ במקום ה-22. "אני לא מהמר על המקום שלי. מקווה כמה שיותר גבוה, זה תלוי בבוחרים שלנו. עשיתי מה שאני צריך לאורך שנים לטובת הפעילות שלי בליכוד ובכנסת, אני מקווה שיעריכו את זה".