11 שופטי בג"ץ ידונו היום בעתירות נגד חוק הנבצרות שאושר במליאת הכנסת לפני חצי שנה. החוק שאושר אוסר להוציא את ראש הממשלה לנבצרות מטעמים שאינם רפואיים. בקואליציה נערכים לאפשרות כי בג"ץ ידחה את תחולת החוק ובמקרה כזה, החוק יחוקק מחדש והפעם עם תחולה מיידית.

ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם בשבוע שעבר את תשובתו הרשמית לבג"ץ בנושא וטען כי אין לדחות את תחולת החוק מפני שהדבר "אינו בסמכותו של בית המשפט העליון". עמדת היועמ"שית גלי בהרב-מיארה כי יש לפסול את החוק לחלוטין או לדחות אותו "לכל הפחות לכנסת הבאה. חוק יסוד אינו יכול לשמש כמעין משאב פרטי המסלק מן הדרך בעיות פרסונליות מתחום טוהר המידות והדין הפלילי".

חבר הכנסת משה סעדה מהליכוד תקף הבוקר את היועמ"שית בהרב-מיארה: "החוק הישן והטוב משנת 1968 דן בשאלה אחת, האם ראש הממשלה נמצא פיזית או לא. באה היועמ"שית ואומרת: 'לא, לא, לא, אני אפרש את זה אחרת. זה לא עניין של נבצרות פיזית אלא משהו תיאורטי שאני אקבע'. סליחה? מכוח מה? מאיזו סמכות? פקידה חשובה ככל שתהיה, אין לה הסמכות לקבוע. היחידים שיקבעו מיהו ראש הממשלה במדינת ישראל, יהיו שניים וחצי מיליון הישראלים שקבעו שבנימין נתניהו הוא ראש הממשלה".

"אני אומר לאזרחי ישראל: תירגעו, אף אחד לא ייקח את הזכות שלכם ואת הבחירה שלכם. ראש הממשלה נתניהו לא יוצא לנבצרות במדינת ישראל. תרשמו את הדברים שלי. חוק הנבצרות פחות רלוונטי כי ברור לכולם שלא יוציאו את ראש הממשלה לנבצרות. כל האירוע הדרמטי הזה, זה אירוע תקשורתי בלבד".

יושב ראש המחנה הממלכתי בני גנץ הבהיר אמש שוב כי "אחדות היא דבר רצוי, אבל לא אפשרי". לדברי סעדה, "כל הזמן קראנו לכל המפלגות הציוניות להצטרף לממשלה. כל מי שרואה את עצמו יהודי ציוני, גם אם זו מפלגה ערבית שרוצה להצטרף תחת קווי הממשלה, אני אשמח. אם גנץ יחליט שהוא לא מסתכל על סקרים אלא שהוא מנהיג, כי מה שקורה איתו עד היום זה שהוא בן ערובה של המחאה. לקח לגנץ 48 שעות להחליט מה הוא מגיב על יום כיפור. זה מנהיג? מנהיג מסתכל קדימה, מוביל, לא מסתכל אחורה".

אתה מעדיף את בן גביר בחוץ וגנץ בפנים?
"אם גנץ לא היה מסתכל על הסקרים, מזמן הוא היה בתוך הממשלה. בעזרת השם אולי זה יקרה. אין היום מפריד בחברה הישראלית. היינו בתקופת שטחים תמורת שלום, היום אין כמעט מחלוקת. המחלוקת דק מן הדקה".

מה חשבת על תגובת נתניהו לאירועים בערב יום הכיפורים?
"ראש הממשלה הגיב בכאב. אני, כיהודי, כשסידור נופל על הרצפה אני מרים אותו ומנשק בחרדת קודש. כשציצית נופלת על הרצפה, אני מנשק אותה. אני לא מכיר שזורקים סידור או כשמושכים בציצית. הלב דואב כשרואים דבר כזה. זה חוצה את כל החברה הישראלית. בד בבד, אמרנו גם שמה שבן גביר עושה לא נכון. לא נכון להוסיף שמן למדורה. אנחנו המבוגר האחראי, אנחנו נביא שלום. אנחנו רוצים אחדות".

אתה אומר שלום, אבל שלחת מכתב לנתניהו שלפיו שלום תמורת שלום בלבד, ללא ויתורים טריטוריאליים.
"אנו בפתחו של שלום חדש במזרח התיכון. זו בשורה, הגשמת חלום והגשמת חזון. ציטטנו במכתב את נתניהו עצמו, ששלום עושים מתוך עוצמה ושלום תמורת שלום. ככה זה עבד מול מצרים, ככה זה עבד מול ירדן, ככה זה עבד מול המפרציות. אני תומך בראש הממשלה מלא-מלא. הפלסטינים, לא הייתה רכבת שהם לא החמיצו. הם החמיצו את השלום עם מצרים, עם ירדן ועם המפרציות. השלום עם סעודיה קורה עכשיו, לא בעתיד. בעוד פחות משלושה חודשים ייחתם הסכם השלום. זו בשורה ענקית למדינת ישראל".

בינתיים, הפשיעה משתוללת. 190 נרצחים במגזר הערבי.
"הנתון הלא פחות חמור זה 9% פיענוחים. זה אומר שאין הרתעה. 91% מהאנשים שפוגעים, רוצחים ועושים לפעמים טבח, יודעים שלא יתפסו אותם. זה מעודד את הטרור הפלילי. צריכים לבחון מה הגורם לדבר הזה. אחד הדברים זה שלא נותנים ולא מאפשרים שימוש ברוגלות. שוטר במדינת ישראל שבא היום לבצע את תפקידו, עיניו מכוסות וידיו כבולות. אני האיש שקרא לשימוש ברוגלות. אני מחוקק עכשיו חוק שאומר שאין הבדל בין הכרזה על ארגון טרור, על כל המשתמע בזה - כולל חילוטים ויכולת המשטרה לפגוע בארגון טרור - לבין הכרזה על ארגון פשיעה. היום להכריז על ארגון פשיעה זה תהליך של שנים".

הייתה תוכנית חומש שגיבשה הממשלה הקודמת. אתם בלמתם.
"היא לא נבלמה, תוכנית החומש ממשיכה. כמובן שצריך לחשוב טוב טוב להיכן הכספים הולכים. כל מי שמבין במקצוע יודע, כי ככל שאתה מזרים כספים ללא פיקוח, זה מגיע לארגוני פשיעה. יש ראשי ערים במגזר הערבי שחוששים להגיע לעיריות שלהם".