לקראת פרסום מתווה הנשיא, נפגש יצחק הרצוג עם בכירים במשק שהביעו תמיכה במתווה אותו צפוי להציג הנשיא בימים הקרובים. מסתמנות שתי אפשרויות לפשרה: האחת מתווה הנשיא, כשבשלב זה האופוזיציה לא מוכנה לשתף פעולה ללא עצירת החקיקה. האפשרות השנייה, מתווה חד-צדדי שתציג הקואליציה.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' התייחס לכך כשאמר בפגישה עם בנקאים בניו יורק, "להערכתי נדע להרגיע בתקופה הקרובה עם איזשהו מתווה מוסכם כזה או אחר, שכולם יידעו לחיות איתו - או לפחות כולם מהמיינסטרים". גם בפורום קהלת קוראים לפשרה: "יש בעינינו חשיבות רבה להשגת הסכמה רחבה על השינויים הנדרשים".

יושב ראש סיעת המחנה הממלכתי, חבר הכנסת זאב אלקין, הבהיר הבוקר: "אין שום משא ומתן עד שהחקיקה לא עוצרת. לא רק אנחנו אומרים את זה, הנשיא אמר את זה עוד בנאומו הראשון. כמות ההדלפות על מתווה הנשיא היא ככמות העמדות במחלוקת הזאת. אנחנו ממתינים לראות את המתווה".

"מהרגע הראשון, המחנה הממלכתי ניסה להיות המבוגר האחראי. יום למחרת מסיבת העיתונאים של יריב לוין, עוד הרבה לפני שהביאו את החקיקה לכנסת, ראשי המחנה הממלכתי הציעו להביא רפורמה נכונה, מאוזנת, בקונצנזוס רחב יותר, תוך כדי הידברות. לצערי היד המושטת לא נענתה ואף אחד לא דיבר איתנו שבועות. במקום זה, הקואליציה דוהרת כרגע בכל הכוח בכנסת בקידום החקיקה. אנחנו מנסים בכל דרך לעצור את הדהירה הזאת לתהום, כרגע ללא הצלחה".

אם אתם בעד מתווה הנשיא, למה אתם לא מוכנים להידברות?
"לפני מספר שבועות שם הנשיא פלטפורמה להידברות, לא מתווה קונקרטי. הוא אמר שבשלב הראשון עוצרים את החקיקה ונכנסים תחת חסות בית הנשיא להידברות. תוך עשר דקות בני גנץ וגדעון סער הודיעו שמקבלים את מתווה הנשיא כבסיס. לצערי עברו מספר שבועות והקואליציה לא רק שלא עצרה את החקיקה לרגע, אלא להפך, הגבירה. השבוע העבירו עוד שלב ברפורמה. העבירו בקריאה ראשונה את חוק הנבצרות, היו דיונים בוועדות על חוק דרעי 2, על חוק המתנות. כל יום צצים, כמו פטריות אחרי הגשם, חוקים הזויים".

מה יוצא לכם מזה שאתם לא מדברים? הרפורמה תעבור ותישארו בלי כלום ביד.
"זה נכון שיש לקואליציה 64 מנדטים, אף אחד לא חולק על זה - אפילו שחלקם באו ממצביעי הצד השני, שלא ידעו להתארגן נכון והעניקו לנתניהו את היתרון הגדול. נתניהו יכול לדהור באופן חד צדדי במחיר נורא בכלכלה ובביטחון. אם יעשו את זה דורסני, הרפורמה לא תישאר כזאת. יקרה לה מה שקרה למס החד פעמי, שבוטל כי הפך לסמל. כך גם הרפורמה הזאת תהפוך לחד פעמית. מי שרוצה רפורמה אמיתית במערכת המשפט, ואני שייך לאלה, צריך להיות בעד לעשות אותה בקונצנזוס יותר רחב. אנחנו אומרים את דעתנו ברמה היום-יומית בוועדות, בדיונים על הרפורמה. הקואליציה מצפצפת על דעתנו ורוצה באופן חד צדדי".

מה נתניהו באמת רוצה? פשרה או ללכת עם זה עד הסוף?
"נתניהו כרגע קרוע בין שני הדברים. הוא בן אדם חכם מאוד, הוא מבין מה המחיר המטורף בכלכלה, בביטחון ובחברה הישראלית. מצד שני, יש לו אינטרס אישי. הוא רוצה למנות את נשיא בית המשפט העליון הבא, כדי שיהיה נשיא מטעם. לכן הוא נמצא בצומת בין האינטרס האישי שלו למחיר המטורף שמדינת ישראל תשלם אם האינטרס האישי יתמלא. הוא צריך לבחור בין שני הדברים האלה. לצערי בשנים האחרונות נתניהו, בצמתים האלה, יותר ויותר בוחר באינטרס האישי ולא באינטרס של מדינת ישראל. אני חושש שהוא נמצא שוב במקום הזה".

אתה מוכן להתחייב שהמחנה הממלכתי לא תצטרף לממשלה בשום אופן?
"על איזה הצטרפות אפשר לדבר פה? הקואליציה הולכת על חקיקה הזויה כדי לספק את האינטרסים של נתניהו. אתה רואה אותנו תומכים בחוק הנבצרות או חוק המתנות? בחוק דרעי 2 שהמטרה שלו לעקוף פסיקה מפורשת של בית המשפט העליון? בחקיקה שהמפלגות החרדיות רוצות לקדם שינוי סטטוס קוו בדת ומדינה, באופן קיצוני שלא היה פה מעולם? אנחנו לא יכולים להיות חלק מכל זה, ולכן הדיבורים על הצטרפות לממשלה אין להם בסיס. אנחנו נאבקים בה מהאופוזיציה ומציבים אלטרנטיבה. אפשר להיות איש ימין ליברלי, לא ביביסטי. הדגל שאנחנו מרימים, אותו הדגל שהרים הליכוד בזמנו בימי בגין ושמיר".