ככל שחולפים הימים, מתבררים ממדי האסון וההרס ביישובי עוטף עזה. מאות רבות נרצחו בבתיהם, משפחות שלמות נמחקו, עשרות נחטפו לתוך רצועת עזה. גדי ירקוני, ראש המועצה האזורית אשכול, מבהיר: "אין לאן לחזור. לאן אביא את התושבים? לבתים שרופים? צה"ל עושה עכשיו הכל כדי לתפוס את היישובים ולתת לי ביטחון, אבל הם צריכים לשבת איתי בחדר סגור ולהגיד איך הולכים לסדר בית-בית ולהחזיר את התושבים".

"רק באשכול יש בין 200 ל-240 שבויים ונעדרים. יש לנו מעל 150 מתים לקבור. כל אחד זה עולם ומלואו. יש לנו לטפל במשפחות שעברו תהליכים נוראיים, שלא חשבנו שאפשר לעבור דבר כזה. אחרי שנקבור את ההרוגים ונביא את כולם הביתה, המדינה צריכה לעשות איתנו חוזה חדש. ממשלת ישראל תצטרך להגיד לתושבי מועצה אזורית אשכול ולכל האנשים שחיים בעוטף עזה: אתם יכולים לחזור לבית בטוח".

אתה מרגיש שהמדינה מתעשתת בימים האחרונים? אתה מקבל עזרה?
"עדיין לא. אני מסתדר בכוחות עצמי. מזל שלתושבי אשכול יש מועצה קרובה אליהם. מועצה זה דבר מחבק, לא כמו עיר גדולה. הממשלה אומרת: 'זה עוד לא הרגע'. אני מסתדר עכשיו עם מה שהממשלה צריכה לעשות. ברגע שנגמור את התהליך הקשה הזה, ראש הממשלה יצטרך להגיד לתושבים: נעשה שיהיה לכם ביטחון. לא יכול להיות שתחיו במקום שיעברו את הגדר ויגיעו אליכם, לא מאות ואלפים כמו שהגיעו, אלא אחד אפילו".

קודמך בתפקיד אמר שהוא לא רוצה לשמוע יותר על ממ"דים ומיגוניות, שלא יחזרו לעוטף עד שלא יהיה פה שוויץ.
"יהיה לי קשה להבטיח לתושב שלא יירו עליו בחיים, בטח שלא טילים. אני לא כמו קודמי שיכול להגיד דברים קשים וכואבים, אני צריך לראות איך אני משקם את העוטף ומשכנע את התושבים שלי שמדינת ישראל הבטיחה שיהיה בסדר. שוויץ לא יהיה פה, אבל לא נאמין יותר לסיפורים. נצטרך לדעת שאנחנו באים לגור ושנוכל ללכת מטר מהגדר ושלא יקרה לנו כלום. שלהם יקרה. זה זעק לשמיים. לפני שלושה שבועות דיברתי עם אנשים גבוהים, אני לא רוצה להגיד מי, ואמרתי להם שהם טועים בקונספציה שנותנים להם להגיע עד לגדר. הם זורקים בקבוקי תבערה על חיילי צה"ל, הם גם יעברו את הגדר. למה קבעו את ה-100 מטר האלה? מי שעובר אותם, דינו מוות. אם לא דינו מוות, דיני מוות".

"נעשה הכל כדי לשקף את העוטף, אבל מדינת ישראל צריכה לראות את זה כפרויקט הלאומי שלה לשנים הקרובות. לא בדיבורים. קודם נפש האדם ואחרי זה בתקציבי עתק, כדי שאוכל להבטיח לתושבים שיוכלו לחיות פה בביטחון ובחיים טובים. עד היום היינו צריכים לחיות כמו קבצנים. התחננתי שייתנו לנו קצת כסף. 17 אלף תושבים עברו פה גיהינום, איך זה יכול להיות שאני חצי שעה בטלפון עם ראש הממשלה כדי להגיד לו מה קרה בעוטף עזה ביום שבת, והוא אומר לי 'להתראות' ולא מקשיב לי? זה לא אני, זה לא גדי. אני מייצג 17 אלף תושבים".