הגל החמישי בפתח, או למעשה כבר התחיל - כך הזהיר אמש (ראשון) ראש הממשלה נפתלי בנט במסיבת עיתונאים. לפי הנתונים שהציגו אנשי משרד הבריאות בישיבת הממשלה, ההערכה היא כי בתוך שבועיים-שלושה התחלואה תאמיר לכדי אלפי נדבקים ביום, זאת בעקבות התפשטות הזן החדש והמדבק, האומיקרון.

"הזמן אוזל", הבהיר ראש הממשלה במסיבת העיתונאים, "האומיקרון חדר לארץ, יש הידבקויות בתוך הקהילה ואנחנו כבר רואים עלייה במקדם ההדבקה. הפעם, בגלל הטבע המדבק מאוד של הווריאנט הזה, ההגנה הקולקטיבית שהמדינה נותנת לא מספיקה. כל אזרח חייב לדאוג לעצמו, למשפחתו ולילדיו. כל אדם צריך לוודא שהוא עצמו מחוסן בשלושה חיסונים ושילדיו מחוסנים. אל תסמכו על השכן שיתחסן ויחסן את הילד שלו".

שר הבינוי והשיכון וחבר קבינט הקורונה, זאב אלקין, סיפר על התחזית הקודרת שהוצגה בישיבת הממשלה. "לפי מה שהוצג אתמול על ידי אנשי משרד הבריאות, אנחנו בפני גל גדול", תיאר אלקין, "רואים את הגל הזה עכשיו בכל העולם - בבריטניה, בגרמניה, במדינות נוספות באירופה. הזן החדש מתפשט מהר מאוד, קצב ההתפשטות בערך פי ארבע יותר מהיר מזן הדלתא. כרגע אין סיבה להניח שהאומיקרון יותר מסוכן, אבל גם אין אינדיקציות שהוא פחות מסוכן".

בבריטניה מאובחנים 80-90 אלף נדבקים חדשים בקורונה מדי יום, ולפי הממצאים הראשוניים כרגע מסתמן שהמחלה של הנדבקים באומיקרון דווקא קלה יותר מזן הדלתא. "מספר החולים הקשים תמיד מגיב על מספר החולים שהיו לך לפני שלושה שבועות", הסביר השר, "תמיד יש איחור, זה מה שמטעה בקורונה. אם כמות החולים הקשים סטטיסטית פר כמות החולים הרגילים היא פחותה יותר בגלל שהזן מתפשט יותר מהר, אתה תגיע לאותה תוצאה ואפילו יותר חמורה. אם הזן חמור פי שתיים פחות אבל מתפשט פי ארבע מהר, זה אומר שהוא יביא למספר חולים קשים פי שתיים ממה שהיה בזן הדלתא".

מה הצעדים הבאים שלכם כממשלה?
"ראשית - להמשיך עם סיפור נתב"ג. היינו בין המדינות הראשונות שהגיבו בחומרה ולכן המצב שלנו עדיין טוב יותר מאשר במדינות אחרות, אבל לא לעולם חוסן. בסוף זה מגיע. הזמן שאנחנו מרוויחים זה זמן טוב כדי להתכונן - הדבר הכי חשוב כרגע זה חיסונים, חיסונים, חיסונים. אני פונה לכל אחד שעבר יותר משישה חודשים מאז שהתחסן בחיסון השני. אל תחיו בסרט, תצאו מהסרט, אתם לא מוגנים מספיק, בטח לא בפני הזן החדש. לכו תעשו בוסטר. אתם מסכנים את עצמכם ואת הילדים שלכם".

מה מבחינת הגבלות?
"יכול להיות שיגיע זמן ההגבלות. היה די ברור אתמול בשיח בממשלה שהולכים לצמצם את העבודה במשרדים בכל המערכת הממשלתית ולעבור לאחוזים גבוהים של עבודה מהבית. לדעתי כדאי שגם השוק הפרטי ייערך למשהו דומה. יעלו לדיון מגבלות אחרות ברגע שזה יהיה רלוונטי. כרגע המאמץ העיקרי זה לעכב כמה שיותר את ההתפשטות אצלנו, אבל אין לזה טעם אם אנשים לא מנצלים את זה כדי להתחסן".

קשה לראש הממשלה להטיל מגבלות כששרים תוקעים מקלות בגלגלים.
"הקשבתי אתמול לשרים בממשלה ודווקא מרובם שמעתי שהם כן תומכים בתו ירוק בקניונים. כל אחד והסגנון שלו, אני לא פחדתי אף פעם להגיד מה עמדתי. לאחר שהקשבתי למומחים גיבשתי עמדה והגנתי עליה, גם אם היא הייתה לא פופולרית. בקורונה אתה צריך לראות את הנולד, להגיב למה שיהיה מחר ומחרתיים - לא למה שיש היום או למה שהיה אתמול. זה מתפשט מהר מאוד ולפעמים צריך לעשות צעדים לא נעימים - כי אם לא תעשה אותם, בעוד שבועיים-שלושה תעשה צעדים הרבה יותר דרמטיים שיעלו יותר למשק ולכלכלה".