נבחרת ישראל בג'ודו חוזרת הביתה עם מדלית ארד: אחרי כמה ימים של אכזבות בקרבות היחידים, נבחרת הג'ודו הישראלית - פיטר פלצ'יק, שגיא מוקי, תמנע נלסון-לוי, גילי שריר, רז הרשקו, טוהר בוטבול, אורי ששון, לי קוכמן, ענבר לניר, ברוך שמאילוב ושירה ראשוני, הפכו למדליסטים אולימפים וישובו הביתה עם מדלית ארד.

לריסה פלצ'יק, אמו של פיטר, תיארה הבוקר (ראשון) את התחושות שאחרי הזכייה במדליה. "זאת גאווה לכל המדינה. 11 הגיבורים שלנו לקחו את המדליה אחרי כל הביקורות והאכזבות", אמרה לריסה לניב רסקין ב"חדשות הבוקר".

"ביום חמישי דיברתי עם פיטר והוא כמעט בכה לי בטלפון", תיארה לריסה, "זה היה יום מאוד קשה. מי היה מאמין שאחרי 48 שעות יביאו את המדליה הזאת? פעם ראשונה בחיים שראיתי את הקרבות בטלוויזיה, בדרך כלל אני רואה את זה מוקלט. צרחתי כשהם זכו. הם נלחמו בשיניים, הם גיבורי על".

פיטר הפתיע את אמו כשעלה לשידור הישר מטוקיו והתקשה לעצור את הדמעות. "לפני שלושה ימים ניסיתי לא לבכות ולשמור על פאסון, אבל עכשיו מותר לי קצת", התרגש פיטר, "אמא שלי תמיד רואה את הקרבות בדיעבד, רק אחרי שהם נגמרים והיא יודעת את הסוף שלהם. היא לא מסוגלת לראות קרב בלייב, היא נכנסת ללחץ. היא כל כך רוצה שאנצח, שעוד רגע היא תקפוץ על המזרן ותילחם במקומי אם צריך".

נבחרת ישראל בג'ודו לפני הקרב מול הנבחרת הרוסית (צילום: עמית שיסל)
נבחרת ישראל בג'ודו חוגגת. אלופים | צילום: עמית שיסל

פיטר, עד כמה אמא היא חלק מהקריירה שלך?
"ההורים שלי ואני עברנו תקופה מאוד ארוכה כדי להגיע לרגעים המאוד מיוחדים האלה של מדליה אולימפית. הם עמוד התווך שלי, הגב התומך. מהרגע שהגעתי לחוג בגיל ארבע עברתי כל כך הרבה טלטלות, והם אלו שעמדו מאחוריי, חיזקו אותי, תמכו בי והרימו אותי כשחוויתי הפסדים קשוחים. יש גם את הכסף, המימון וההשקעה בטיסות. אני חושב שההורים הוציאו עליי מיליון שקלים בדרך. זה מטורף".

מה הטיפ להורים שרוצים לגדל אלופים אולימפיים?
לריסה: "אין מתכון איך לגדל אלוף, צריך לאהוב ולתמוך".
פיטר: "אמא לאורך כל הדרך אף פעם לא קיבלה את ההחלטות עבורי, תמיד נתנה לי להחליט לבד. היא תמכה בי לא משנה מה בחרתי אבל גם דחפה אותי ברגעים שהיה לי קשה ופחות רציתי להתאמן. בתקופת הילדות והנעורים יש הרבה הסחות דעת והיא ידעה לכוון אותי, אבל אף פעם לא לבחור עבורי. זה לקח עבור הרבה מאוד הורים שמנסים להיות יותר מדי מעורבים ורוצים להחליט עבור הילדים שלהם".

פיטר פלצ'יק מרוכז (צילום: עמית שיסל)
פיטר פלצ'יק באולימפיאדת טוקיו | צילום: עמית שיסל

שר התיירות יואל רזבוזוב, ג'ודוקא לשעבר שהתחרה באולימפיאדת אתונה ב-2004, בירך את פלצ'יק: "פיטר, אח צעיר שלי, אתה אלוף. הסתמסתי אתמול עם הספורטאים שלנו, אנחנו שמחים על המדליה. זאת תוצאה היסטורית, גאווה גדולה. המדינה גאה בכם ואתם נותנים השראה לילדים שיעזבו עכשיו את הסמארטפונים והטאבלטים וילכו להירשם לחוגים ולהתאמן בענפי הספורט השונים. בג'ודו יש עומק, שיטת אימון ומודלים לחיקוי שבני הנוער ילכו אחריהם".

כשראית את חברי הנבחרת על הפודיום, כמה זה דגדג לך?
"אתמול היה היום הראשון שבאמת היה לי זמן להסתכל על התחרויות. כשהם זכו קפצתי בסלון והשתוללתי. מקצועית הם עשו את הבלתי אפשרי. הרוסים על הנייר היו יותר טובים, אבל האסטרטגיה של המאמנים אורן סמדג'ה ושני הרשקו הייתה טובה. זה הישג ועם ישראל צריך את הניצחונות האלה בתקופה הזאת".