פתיחת תלמודי התורה אתמול (ראשון) בניגוד להנחיות ולמתווה היציאה מהסגר, ממשיכה לעורר סערה. שלושה יועצים מהצוות של פרויקטור הקורונה, הפרופ' רוני גמזו, מאיימים להתפטר בעקבות כך. גמזו עצמו הזהיר בדיונים פנימיים כי פתיחת תלמודי התורה עלולה לפגוע באמון הציבור במתווה היציאה מהסגר.

שר המודיעין אלי כהן התייחס להפרת ההנחיות במגזר החרדי והזהיר כי לדבר עלולות להיות השלכות בריאותיות וכלכליות. "החרדים שמפרים את ההוראות פוגעים בבריאות שלהם וגם בכלכלה של כולנו", קבע השר כהן.

"נאמר שאם אין קמח אין תורה, אז במקרה הזה - הפרת ההנחיות במגזר החרדי גורמת לפגיעה כלכלית. לפני חודש היינו ב-9,000 נדבקים מדי יום, היום אנחנו עומדים על מתחת ל-500. תוך פחות מחודש אנחנו יכולים לחזור להיות מדינה ירוקה עם כל ההשפעות הכלכליות שיש לזה על כולנו".

"יש אכיפה, יש ענישה - ואנחנו בוחנים גם הטלת סנקציות נוספות למי שמפר את הנחיות המדינה", המשיך שר המודיעין, "יש הנחיה ברורה גם למשטרה וגם לגורמים אחרים להגיע ולתת קנסות. צריך לפעול גם בהסברה מול החרדים. הם מסכנים את הבריאות שלהם ופוגעים בערבות ההדדית שיש בין כולנו. אין כאן איפה ואיפה, דין שווה לכולם".

אין לך ציפייה מחברייך לקואליציה לצאת ולדבר אל הציבור שלהם?
"בהחלט, יש להם אחריות כלפי הציבור שלהם. ליצמן התפטר כי במסגרת חגי ישראל החלטנו, למעט יום כיפור, לא לפתוח את בתי התפילה. זה הוביל למגמת הירידה בתחלואה כי כולנו לקחת על עצמנו את אותם הכללים. לקחנו את ההחלטה האחראית ולא את ההחלטה הפופוליסטית. גם עכשיו ההחלטה תישאר בעינה".

לפי הסקר אמש במהדורה המרכזית, בנט מזנב בליכוד. יש בציבור תחושה של חוסר אמון מוחלט בממשלה והוא אוסף את המנדטים אחד אחרי השני.
"מזכיר לך סקרים שבהם אבי גבאי היה ב-23 מנדטים והוא סיים רק עם שישה. מזכיר סקרים שבהם דיברו על שמונה מנדטים לאורלי לוי ובסוף היא לא עברה את אחוז החסימה. אותו הדבר לגבי בנט ושקד באפריל 2019. בנט בסיום הסגר הראשון קרא לפתוח את המשק כמה שיותר מהר, אבל ברגע שהייתה עלייה בתחלואה הוא נעלם. לא שמענו אותו".

איזה ציון היית נותן לממשלה על ניהול המשבר הזה?
"אנחנו מיישמים את הלקחים מהסגר הראשון ופותחים את המשק בצורה מדורגת. הייתה פתיחה מהירה מדי בסגר הקודם כי שמענו את זעקת העסקים ורצינו לסייע להם. הפעם אנחנו פותחים מדורג מצד אחד ומהצד השני מקדמים סיוע. מקווה שהתחלואה תמשיך לרדת בקצב מהיר ונאיץ את תוכנית תשעת השלבים".