איתן סטיבה, טייס חיל האוויר לשעבר שנחשב לאלוף ההפלות של החיל, התארח אתמול (שני) במשכן נשיא המדינה ראובן ריבלין. הנשיא הכריז כי סטיבה יהיה הישראלי השני בהיסטוריה שיטוס לחלל, אחרי אילן רמון זכרונו לברכה שנהרג בהתרסקות מעבורת החלל קולומביה בעת שעשתה את דרכה חזרה לכדור הארץ.

מאוחר יותר הסתבר כי סטיבה, איש עסקים, שילם מכספו לטובת השיגור לחלל וכי מדובר במשימה פרטית. עוד דווח כי סטיבה היה ממקימי חברה שסיפקה לכאורה נשק וציוד ביטחוני למשטר מושחת באנגולה וסייעה לכאורה להמשך מלחמת האזרחים במדינה.

בפינת "ראש בראש" בתוכנית "חדשות הבוקר", דנו חברי הפאנל חיים לוינסון ומעיין אדם בשאלה האם שיגורו של סטיבה לחלל הוא אכן אירוע לאומי, או בכלל אירוע פרטי שטומן בחובו מסר בעייתי לאותם אנשים שחולמים לטוס לחלל אך לעולם לא יוכלו להרשות זאת לעצמם.

"אני מבין שיש איזה מיליונר שיש לו תחביב, שהוא מאוד אוהב את החלל. לא מבין מה זה קשור למדינת ישראל", פתח לוינסון את דבריו, "לא מבין למה מדינת ישראל צריכה לפרוש על זה חסות. הוא מוזמן ליצור קשר בפרטי עם אילון מאסק ולטוס ב-SpaceX".

ההכרזה על הישראלי השני שיגיע לחלל (צילום:  Axiom Space)
איתן סטיבה בדרך לחלל | צילום: Axiom Space

"יש בזה מסר מאוד בעייתי", קבע לוינסון והסביר: "אנשים אומרים לי - 'לא, מה אתה רוצה, זה פותח חלון לחלל לנערים וצעירים'. להפך, זה פותח להם חלון שבא ואומר - אם אין לכם כסף, אתם לא תצליחו להגשים את עצמכם. את אילן רמון לא בחרו כי היה לו כסף או בגלל אבא שלו, בחרו אותו כי הוא היה הטייס הכי מתאים בחיל האוויר באותה נקודה. בא איתן סטיבה, קונה כרטיס לחלל ומדינת ישראל מתגאה בו. זה לא הישראלי השני בחלל, זה המיליונר הראשון בחלל. שיהיה לו בהצלחה, אותי אישית זה לא מעניין".

מעיין אדם חושבת אחרת מלוינסון. "כן יכול להיות במסר הזה משהו יפה. החמיצות שלך בהקשר הזה לא מובנת אלי", אמרה מעיין, "עם הכסף שלו הוא יכול היה לטוס בעולם, ליהנות ולבזבז, והוא כן בחר בפרויקט שבסוף הוא פרויקט מדעי ומדעני שאמור לקדם את האנושות עוד צעד אחד קטן קדימה".

"למה לא? למי זה כואב? במי זה פוגע? למי זה מפריע?", המשיכה מעיין, "מה הטענה שלך וכלפי מי? בימים כאלה מבאסים, כשיש משהו להתאחד סביבו זה הכי בכיף. לא יודעת אם לקרוא לזה אירוע לאומי, אירוע לאומי זה באמת מושג מאוד גדול, אבל זה כן עוד ישראלי בחלל. אנחנו מדינה קטנה וכל מקום שאנחנו מגיעים אליו, בטח החלל, הוא מוערך".

חבר הפאנל אבי בניהו הוסיף: "מדינת ישראל, משרד המדע, משרד הביטחון וחיל האוויר חזקים דיים והקשרים שלהם עם נאס"א ועם ארצות הברית טובים, ואם אנחנו רוצים לשלוח לחלל זה צריך להיות במודל של אילן רמון. אדם שלוקח כסף פרטי, קונה את מקומו בחלל וקונה את כל הכותרות האלה וגם את המפגש עם הנשיא, בעיניי זה לא מוצא חן".