האם מבצע החיסונים ייעצר בקרוב בעקבות האטה אפשרית באספקת החיסונים מחברת פייזר? לפי הדיווח אמש (ראשון), משרד הבריאות עדכן את קופות החולים כי חיסוני פייזר שיגיעו בקרוב ישמשו למנה השנייה ולא למתחסנים חדשים. החשש הוא שמיליון וחצי ישראלים בגיל המותר לחיסון, יישארו ללא מנה ראשונה.

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, הכחיש זאת בשיחה עם ניב רסקין ב"חדשות הבוקר". "פייזר לא עוצרת את הזרמת החיסונים. אני תמה איך ידיעות שאינן מדויקות תופסות תאוצה", אמר פרופ' לוי, "אנחנו מחסנים על פי התוכנית עם פייזר והם עומדים בה במלואה. צפויים עוד משלוחים כפי שתוכנן".

"בשלב מסוים המשלוחים יגיעו לסיומם וכמובן שנחסן רק במנה שנייה, כדי לעמוד במנה השנייה לכל מי שחוסן במנה הראשונה", המשיך, "לאחר מכן, יגיעו חיסונים נוספים מחברות אחרות. צריך לזכור שלמרות שאוכלוסיית ישראל מונה כ-9.2 מיליון איש, לא כולם ברי חיסון. כ-2.5 מיליון ילדים אינם ברי חיסון".

מתי להערכתך יתאפשר לחסן ילדים מתחת לגיל 16?
"אנחנו מניחים שהחברות תגמורנה את ניסויי פאזה 3 בילדים לקראת האביב. מדובר בהתחלה על ילדים בני 12 עד 16, לא כל הילדים. על פי שיח עם החברות, מקווה שלקראת סוף הקיץ הבא נוכל לחסן גם ילדים. כעת, אנחנו מחסנים ילדים רק במצבים מאוד מיוחדים, אם תחלואת הקורונה עלולה לגרום להם למחלה קשה, עד מוות".

יותר מ-15 ראשי רשויות הודיעו כי ביום רביעי הקרוב יחדשו את הלימודים בכיתות ז' עד י', בניגוד למתווה היציאה מהסגר של משרדי הבריאות והחינוך. בין הערים המורדות: ראשון לציון, באר שבע, תל אביב, פתח תקווה ונתניה.

בהודעה משותפת הסבירו ראשי העיריות כי החלטתם התקבלה בשל "ההיעדרות הממושכת של תלמידים אלה מבתי הספר וההשפעה הפדגוגית, החברתית והנפשית הקשה עליהם".

מנכ"ל משרד הבריאות תקף בחריפות את היוזמה הזאת. "אני מאוד מוטרד מזה, גם מבחינה אפידמיולוגית, אבל גם כהיותי אזרח במדינת ישראל", אמר פרופ' לוי. "מה אנחנו מלמדים את הילדים, לקחת את החוק לידיים? שנעשה מה שאנחנו רוצים?".

"מחזירים ילדים לבתי הספר לא על פי תוכנית היציאה מהסגר והילדים האלה אינם מחוסנים", המשיך פרופ' לוי, "אני גם לא בטוח עד כמה המורים מחוסנים. צריכים לנקוט בשיטה זהירה של יציאה מהסגר ולחכות עוד שבועיים כדי להחזיר את הילדים האלה. אני קורא לראשי הערים לעצור את היוזמה, לקחת אחריות, לעבוד בשיתוף עם משרד הבריאות כפי שעשו עד כה ולחנך את הילדים למילוי החוק".

הילדים מפגינים בקניונים. הם אומרים, לקניון מותר לבוא אבל לבית הספר לא? הקניונים יותר חשובים מאיתנו?
"המדינה ממש לא החליטה שקניונים יותר חשובים, אלא החליטה שהחזרת הילדים לבתי הספר צריכה להיעשות בהדרגה ובזהירות על מנת שלא להעלות את התחלואה. הזן הבריטי מדביק כרגע ב-90% מהמאומתים והחולים במדינת ישראל, וזה זן שמופיע גם בילדים. למזלנו, ילדים בדרך כלל חולים מאוד קל, מטופלים בקהילה ולא מאושפזים בבתי החולים".