לאחר שראש הממשלה נתניהו הודיע אמש על השהיית החקיקה, יושב ראש המחנה הממלכתי, בני גנץ, שוחח איתו, בירך על הנאום והשניים צפויים לפתוח בתהליך הידברות מיידי בחסות בית הנשיא, במטרה לגבש רפורמה מוסכמת במערכת המשפט.

סקר מנדטים שפורסם אמש גילה כי גנץ מזנק על חשבון יאיר לפיד ויש עתיד. המחנה הממלכתי עם 23 מנדטים, רק שניים פחות מהליכוד שצונחת ל-25. יש עתיד מאבדת גובה ועומדת על 22 מנדטים בלבד.

יושב ראש סיעת המחנה הממלכתי, זאב אלקין, התייחס הבוקר לשיחות שבפתח: "אם רוצים הידברות אמיתית והסכמות אמיתיות, אפשר להגיע אליהן. אם הקואליציה תבוא רק כדי לסמן וי: 'הנה, עשינו, אבל מראש לא התכוונו לוותר על אף אחת מהדרישות שלנו', ותהיה התעקשות על שליטת הממשלה בוועדה למינוי שופטים, אז יהיה קשה מאוד עד בלתי אפשרי להגיע להבנות. בינתיים שמענו רק אמירות מיליטנטיות, מקווה שזה לא מה שיקרה בתוך החדר".

אלקין פנה למי שמחו ברחובות בשבועות האחרונים: "לא הייתי מציע לציבור הגדול שבזכותו הייתה העצירה הזאת, אותם מאות אלפי ישראלים שיצאו לרחובות, מחו והביעו את עמדתם, להיות שאננים. הקואליציה ערוכה בעוד חודש-חודשיים לצאת לדרך להצבעה הסופית על החוק הרע הזה שאושר בוועדת החוקה. הכל דרוך ומוכן. מקווה שהם לא מתכוונים לחזור לאותה גברת, אפילו בלי שינוי אדרת, ולקדם אותה. מקווה שיש לנו שותף בצד השני".

על מה דיברו נתניהו וגנץ בשיחה הלילית?
"גנץ אמר שהוא תומך בהחלטה לעצור, החלטה שהתבקשה מזמן. חבל שהגענו לאן שהגענו כדי שזה יקרה, אבל עדיף מאוחר מאשר לעולם לא. כמו שהבטחנו, נבוא לשיחות האלה בנפש חפצה, אבל בלי לוותר על העקרונות שלנו. גנץ חזר על עמדתו שזה לא נכון בעת הזו לפטר את שר הביטחון יואב גלנט, לאור האיומים הביטחוניים שעל הפרק".

אתה אופטימי שיימצא פתרון או שנמצא את עצמנו באותה הנקודה בעוד כמה שבועות?
"תלוי מה רוצה הקואליציה. מתחילת הדרך היינו המבוגר האחראי בתהליך הזה, מהרגע הראשון היינו מוכנים להידברות אמיתית כדי להגיע לרפורמה נכונה, אמיתית ומאוזנת במערכת המשפט, תוך מניעת שליטת הקואליציה בוועדה למינוי שופטים, חוק יסוד חקיקה מקיף ופתרון הבעיות האמיתיות במערכת המשפט כמו הסחבת בתיקים".

בינתיים אתם מזנקים בסקרי המנדטים.
"הציבור מבטא את זה שהמחנה הממלכתי התנהל לאורך הדרך בצורה ממלכתית וחיפש פתרונות, לא רק איך להקצין. ניסינו למנוע התנגשות ומלחמת אחים, וזה מה שהציבור מחפש היום: גישה מחברת, מאחדת, אחראית, בלי לוותר על העקרונות".

אתם רוצים פשרה והידברות, אבל בעצם האינטרס שלכם זה לפרק את הממשלה הזאת.
"אנחנו רוצים לפרק את הממשלה, אני לא מסתיר את זה. אנחנו אופוזיציה וזה תפקידנו. אנחנו חושבים שזו ממשלה גרועה. היא מקדמת מפגעים שייפגעו באורח החיים של החברה הישראלית והמדינה. יחד עם זאת, אנחנו באים למשא ומתן עם מטרה אחת: להסדיר בצורה נכונה, בחוק יסוד חקיקה מקיף ומאוזן, את מערכת היחסים שבין בית המשפט העליון לכנסת. אחת ולתמיד, לדורות. זאת המשימה שלנו, אנחנו לא מחפשים רווח פוליטי. אם נצטרך לבחור בין פתרון נכון למדינת ישראל מול נזק פוליטי, נדע לשלם את הנזק הזה. נעשה מה שנכון למדינת ישראל, לא מה שנכון פוליטית. בסוף, הציבור גם יעריך את זה".

אם יתגבש הסכם היסטורי, תיכנסו לתוך הממשלה?
"לא, זה תהליך שהוא לגמרי לא פוליטי. מה יש לנו לעשות בממשלה הזאת? כל רגע צץ פגע אחר: חוק דרעי א', חוק דרעי א', חוק המתנות, חוק הנבצרות. עוד חוקים שמשנים את הסטטוס קוו בענייני דת ומדינה, חוק גיוס שייקח אותנו אחורה עשור וימנע יציאה של הציבור החרדי לשוק העבודה. אלה דברים שאנחנו לא יכולים לתת להם יד".