קרן "אינסייט", הקרן הגדולה ביותר שמשקיעה בחברות סטארטאפ בישראל, פרסמה הודעה חריגה נגד הרפורמה המשפטית: "מודעים למתיחות הפוליטית המתחוללת בישראל ומקיימים שיח שוטף ופתוח עם הנהלות חברות הפורטפוליו הישראליות שלנו, המשתפות אותנו בחששותיהן. אנו מגנים כל ניסיון לרמוס חירויות אישיות או מעשים של שנאה, אלימות או אפליה. תומכים בקריאת ההייטק בישראל לדמוקרטיה, שיוויון ושיוויון הזדמנויות".

בתוך כך, חברות ההייטק המובילות במשק הודיעו כי הבוקר יאפשרו לעובדיהן לשבות במשך שעה, בין 11 ל-12 בצהריים. מייסד חברת Wiz, ינון קוסטיקה, הזהיר כי: "זו רק שביתת אזהרה - זה ילך ויחריף. אנו מוקפים בהרבה מאוד חרדה, זו מבחינתנו נקיטת עמדה לפני שיהיה מאוחר מדי. נמשיך ונחריף את הצעדים עד שתהיה הידברות ורצון למתן".

בבנק ישראל חוששים מהשלכות הרפורמה המשפטית על דירוג האשראי. נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, נפגש באחרונה עם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' והתריע בפניו כי חברות האשראי פונות בשאלות על הרפורמה המתוכננת.

חבר הכנסת מהליכוד, דני דנון, הגיב הבוקר לאותם "קולות מודאגים" מהרפורמה המשפטית המתגבשת. "אני לא מוטרד ולא מתרגש מהפחדות הכלכלנים, המשפטנים וההייטקיסטים. היו בחירות, העם אמר את דברו. לא ייתכן שבכל פעם שהימין מנצח יש סכנה, הכל מתפרק וכל העולם נגדנו. אני לא קונה את זה".

"מצד שני, אני בעד הידברות. בעד שולחן עגול, לדבר וללבן את הנושאים. יש קונצנזוס על חלק גדול מהרפורמה, ועל החלק שאין הסכמות אפשר לא להסכים. זה לא קורה כי שני הצדדים התכנסו לתוך הקונכייה שלהם. האופוזיציה ישר אמרה: 'אנחנו נגד כל הרפורמה, יש פה ניסיון לסגור את הדמוקרטיה בישראל'. הם התבצרו בעמדה הזאת. שני הצדדים צריכים כרגע לעשות ריסטרט ולהתחיל הידברות. יש לנו את הפורום בכנסת לדבר על הדברים האלו. אם צריך לקחת עוד שבוע-שבועיים, אין לנו בעיה עם זה. הרעיון של למחוק את הרפורמה כולה לא יקרה, וזו לא הרפורמה היחידה. יש עוד נושאים שנרצה לעסוק בהם".

השאלה עד כמה אתם מוכנים להתפשר. יש את הצעת הפשרה של דניאל פרידמן.
"זה לגיטימי שעוד שחקנים ייכנסו לתוך המשחק הזה. כמה שיותר נדוש בזה ונדבר על הרפורמה, היא תחזיק מעמד יותר זמן. זו המטרה שלנו. זה לא שעכשיו נעשה רפורמה ועוד אי אלו שנים יבוא משטר אחר ויחליט להפוך את זה. המטרה זה לעשות מהלך אמיתי שיהיה פה לזמן רב מאוד, לכן השיתוף חשוב במהלך הזה".

מה האופציות שלכם כדי להחזיר את אריה דרעי לשולחן הממשלה?
"אנחנו כרגע עדיין בוחנים את האופציות שעומדות בפנינו. אין ספק שזה דורש חקיקה שתאפשר את חזרתו לשולחן הממשלה. ברקע, אנחנו יודעים שבג"ץ מחכים וייבחנו במסרקות כל פסיק וכל מילה בחקיקה. לכן, לא נעשה את זה במחטף ובמהרה - נשקול את זה ונעשה את זה במחשבה רבה".

רציתם מהפכה משפטית נטולת אג'נדות פוליטיות. אתה לא חושש שמפגן התמיכה בדרעי יהפוך את זה לרפורמת דרעי?
"הרפורמה הזו התחילה לפני הרבה מאוד זמן. צריכים לשמוע את פרופ' פרידמן שמדבר על אותם נושאים מהותיים בליבת המחלוקת. אני לא חושב שהוא אי פעם התפקד לליכוד. היום זה נוגע גם לדרעי ולאחרים, אבל גם אם תוציא את כל השחקנים מהתמונה, עדיין יש מקום לעשות את המהלכים האלו".

היועמ"שית הבהירה שלא דנה בעניין הנבצרות. במכתב של ראשי הקואליציה, הגדירו אותה כמי שמנסה לעשות הפיכה שלטונית.
"זו הבהרה מאוד חשובה מצד היועצת המשפטית. אי אפשר לשים אקדח לרקה ולהגיד: 'נו נו נו, תיזהרו, אם לא תעשו מה שאני רוצה אוציא את ראש הממשלה הנבחר לנבצרות'. אני נגד השיח של הוצאה לנבצרות ופיטורים. אפשר להתווכח, זה לגיטימי במערכה דמוקרטית, אבל השיח של הכוחנות לא מקדם".

מיקי זוהר טיפס על עץ גבוה מדי לדעתך? הוא טעה?
"טוב שמיקי זוהר הבהיר את עצמו. אנחנו שומרים על הסטטוס קוו ורוצים יותר תרבות. הפרויקט הזה מבורך. הייתי שר בעבר ולמדתי שלא צריך לשנות כל דבר ששר אחר עשה, אפשר גם לתת קרדיט לאנשים שהיו בתפקיד לפני זה. אני בטוח שמיקי יעשה דברים טובים בתחום התרבות".

ביקרת אתמול בחאן אל-אחמר.
"ביקרתי עם יולי אדלשטיין ומאות פלסטינים באו להפגין. זה מבחן חשוב של הממשלה בימים הקרובים, מה תהיה תגובת בג"ץ והאם מפנים את המאחז הלא חוקי הפלסטיני הזה, או שממשיכים להעלים עין. אני מקווה שנראה שינוי בנושא הזה. שוחחנו על כך אתמול עם ראש הממשלה, הוא אמר שיתייחס לנושא המורכב הזה. זה מבחן חשוב לדעתי, גם של ראש הממשלה וגם של סמוטריץ': האם כשאנחנו באופוזיציה אנחנו דורשים דברים, אבל כשאנחנו בשלטון לא מיישמים אותם. מקווה שכמו שראינו פינוי בשישי על פי דין, נראה גם את פינוי חאן אל-אחמר על פי דין".

ברמה האישית, הבטיחו לך תפקיד שר ונשארת נטול תפקיד בממשלה.
"ראש הממשלה הציע לי תפקיד, הערכתי את ההצעה אבל בחרתי שלא להיכנס לממשלה בתפקיד שאין בו תוכן. אני שמח על ההחלטה הזאת. כרגע אני לא עוסק בזה, אלא רק בחקיקה וביוזמות שונות. אני נהנה לחזור עם הניסיון הדיפלומטי והקשרים שיש לי, ולקדם דברים מתוך הכנסת".

היית שמח לחזור לעולם הדיפלומטי אם תהיה הצעה כזו?
"לא עזבתי אותו. מתקשרים אליי מכל העולם לבקש הבהרות ולהבין מה קורה פה. אני ממשיך לעסוק בפעילות הסברה כל הזמן, וזה חלק מההוויה. עם זאת, אני מאוד שמח להיות היום בבית המחוקקים. כשאתה מגיע עם ניסיון, אתה יכול להשפיע. רק עכשיו חזרתי לכנסת, וכבר אתה מציע לי לצאת שוב לשירות בנכר. חמש שנים הייתי בחוץ לארץ, זה המון זמן. אני ומשפחתי שמחים מאוד להיות פה עכשיו".