בעוד 12 שעות זה יקרה: הקלפיות ייפתחו ואזרחי ישראל ייצאו לבחור, בפעם הרביעית בתוך שנתיים. בשבועות האחרונים ראשי המפלגות הרבו להתראיין לכלי התקשורת ולנאום בפני הציבור הרחב, בניסיון לשכנע את הבוחרים להצביע דווקא עבורם.

מעיין בשן, מומחית לשפת גוף ותקשורת בלתי מילולית, צפתה במאות שעות ראיונות ונאומים ובפינת שיעור פרטי בתוכנית "חדשות הבוקר", סיפרה על ממצאים מפתיעים שגילתה אודות שפת הגוף של ראש הממשלה בנימין נתניהו, יושב ראש תקווה חדשה גדעון סער, יושב ראש ימינה נפתלי בנט ויושב ראש יש עתיד, יאיר לפיד.

"למעלה מ-90% מהמסרים מועברים על ידי שפת גוף. כשאנחנו מחליטים במי לבחור, אנחנו מקשיבים לשפת הגוף של הפוליטיקאים - זה לא משנה מה הם אומרים ומה הדעות שלהם", טענה בשן, "הכל יוכרע בהאם הפוליטיקאי כריזמטי מספיק, סוחף ומשדר יציבות, גם אם בפועל הוא הוכיח אחרת. שפת הגוף היא שקובעת".

בשן בדקה מה בשפת הגוף של לפיד מעורר לפעמים אצל חלק מהישראלים רושם לא חיובי: "המון אנשים אומרים לי, 'אנחנו לא סובלים אותו, זה 'יהיר לפיד', יש משהו נוקשה בשפת הגוף שלו, הוא לא אמין'. מכפישים אותו כפוליטיקאי ואני תוהה למה. בשפת הגוף שלנו יש 'טביעות אצבע', וללפיד יש טביעות אצבע מאוד בעייתיות".

יאיר לפיד (צילום: מתוך "חדשות הבוקר" , באדיבות ספורט 1)
"כשבן אדם מתחיל משפט ומסיט את המבט הצידה, יש בכך בעיה מאוד גדולה". יאיר לפיד | צילום: מתוך "חדשות הבוקר" , באדיבות ספורט 1

"כמו שלכולנו יש טביעות אצבע אישיות משלנו, כך יש לנו גם טביעות אצבע פיזיולוגיות", הסבירה בשן, "אימצנו אותן במהלך השנים בצורה כזו או אחרת, או בילדות או בגיל יותר מבוגר. טביעות האצבע הללו משפיעות על העברת המסר שלנו. הן יכולות להיות נפלאות, אבל גם יכולות לפגוע מאוד במסר שאנחנו מעבירים הלאה".

"ללפיד יש טביעות אצבע שפוגעות בדרך שלו להעביר מסרים", המשיכה, "בכל פעם שהוא עונה על שאלה או מתחיל משפט, הוא מסיט את הראש שלו הצידה ומשפיל מבט. את העיניים אי אפשר להנדס, את הפקודה שלהן הן מקבלות מהתת מודע. לא בכדי אומרים שהעיניים הן הראי לנפשו של האדם. כשבן אדם מתחיל משפט ומסיט את המבט הצידה, יש בכך בעיה מאוד גדולה כי הוא משדר שתי תשדורות".

"האחת - שאין על מי לסמוך. אם בן אדם לא מישיר מבט זה נתפס בצד השני כשקר, אי אמירת האמת או הסתרה. התשדורת השנייה היא שהמסר לא באמת משמעותי. כשרוצים להעביר מסר מאוד משמעותי, חייבים להישיר מבט. מילים חזקות נופלות אם הן לא מלוות במחווה גופנית משמעותית, כמו המבט".

יאיר לפיד (צילום: מתוך "חדשות הבוקר" , באדיבות ספורט 1)
"בורחת לו כל הזמן מיקרו-הבעה של בוז". יאיר לפיד | צילום: מתוך "חדשות הבוקר" , באדיבות ספורט 1

"דבר נוסף בעייתי אצל לפיד - שפת הגוף שלו מאוד כוחנית. הוא מדבר המון עם שני אגרופים בידיים, מטה את הצוואר שלו קדימה, יש לו מתח בשרירים ומיקרו-הבעה של כעס כל הזמן. יש תחושה שעוד רגע הוא הולך להחטיף לנו, לא נעים להקשיב לו או להסתכל עליו. בנוסף, בורחת לו כל הזמן מיקרו-הבעה של בוז. זה לא שהוא בז לסביבה שלו כי הוא חוזר על זה כל הזמן, אבל כבוחרים אנחנו מסתכלים על זה וזה צורם לנו בעין ומכווץ לנו את הבטן".

"עם זאת, אחרי צפייה במאות ראיונות של לפיד, אני יכולה להגיד שאפילו שאומרים עליו שהוא 'יהיר לפיד' ולא אמין, מבדיקה מאוד עמוקה, באופן יחסי לפוליטיקאי - האמירות שלו כן אמירות כנות ואמיתיות. הוא הולך עם המסר שלו עד הסוף".

גדעון סער (צילום: אלי דסה)
"כשבן אדם מדבר כל הזמן עם אגודלים זקורים כלפי מעלה, כנראה שיש לו הרבה מאוד אגו". גדעון סער | צילום: אלי דסה

ומה לגבי גדעון סער? "הוא בין הפוליטיקאים היחידים שיש לו שפת גוף מרשימה יחסית", קבעה בשן, "הוא מדבר עם שתי הידיים באופן שווה, וכשבן אדם עושה את זה - הוא מייצר ומשדר כריזמה. בנוסף, סער משתמש בהמון ניואנסים מאוד משמעותיים שמשדרים מצד אחד כוחניות אבל גם המון כריזמה. הוא מישיר מבט, לא מתבלבל ומשתמש באגרופים ובאצבע המורה כדי להעביר מסרים נוקשים וברורים. כל אלו משווים לו שפת גוף כריזמטית מאוד מצד אחד, אבל מצד שני מספרים שסער הוא כנראה איש כוחני מאוד".

"דבר נוסף שמסתמן אצלו זה שימוש היתר באגודלים", המשיכה בשן, "אגודלים זה אגו. כשבן אדם מדבר כל הזמן עם אגודלים זקורים כלפי מעלה, כנראה שמדובר בבן אדם עם הרבה מאוד אגו. אצל סער זה חוזר על עצמו כל הזמן".

מה מסגירים הפוליטיקאים בשפת הגוף שלהם? (צילום: מתוך "חדשות הבוקר" , קשת12)
"לפי שפת גופו של בנט, הוא כנראה יחבור לנתניהו". נפתלי בנט | צילום: מתוך "חדשות הבוקר" , קשת12

אחת השאלות הבוערות במערכת הבחירות הנוכחית היא האם בנט ייכנס לממשלת נתניהו במידה ולגוש הימין יהיו 61 מנדטים כולל מפלגת ימינה, או שיבחר דווקא לנסות להרכיב ממשלה בגוש השני שמתנגד לנתניהו. לבשן יש תשובה. "האם בנט יחבור לנתניהו או לא? שאלת מיליון הדולר. שפת הגוף היא שפת הרגש, היא מספרת מה בן אדם מרגיש גם אם הוא עושה מאמצים גדולים מאוד להסתיר את זה. לפי שפת גופו של בנט, הוא כנראה יחבור לנתניהו".

"בכל פעם שבנט מדבר סרה על נתניהו או על הממשלה, שפת הגוף שלו מתכווצת בסוף כל משפט ובולמת את עצמה. כשהוא מדבר על נתניהו הוא נחנק, מכחכח בגרון, מלקק שפתיים או נושך שפתיים. זה נקרא בלימה עצמית. כשהוא מעז ללכת ממש רחוק, אז האגודלים שלו מלטפים אחד את השני. זה אומר שהוא מנסה להרגיע את עצמו. אולי זה נובע מהעובדה שבנט איש של ערכים ולא נעים לו כי הוא בא מהמחנה של נתניהו, אבל בשורה התחתונה שפת הגוף שלו משדרת שהוא כנראה יחבור אליו".

על ראש הממשלה עצמו סיפרה בשן, "אין עוררין שהוא אחד הרטוריקנים הטובים בעולם. הוא שותל מסרים תת הכרתיים בשפת הגוף שלו וצריכים להיות מודעים לזה. כשנתניהו אומר לנו, 'תצאו ותבחרו בליכוד', הוא מסמן עם היד על הלב, 'תבחרו בי'. הוא בעצם מכתיר את עצמו, כאילו הוא היחיד בליכוד".