מחאות "יום השיתוק הלאומי" החלו, זאת אחרי שהלילה עבר בקריאה שנייה ושלישית חוק הנבצרות ולקראת אישור החוק לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים בשבוע הבא. בין המפגינים הבוקר, אנשי מילואים שהודיעו על הסלמת המאבק והצהירו באחרונה כי אם הרפורמה המשפטית תעבור, לא יתייצבו לשירות.

חברת הכנסת אורנה ברביבאי מסיעת יש עתיד הזהירה הבוקר: "אני בוודאי לא קוראת לסרבנות, אבל אי אפשר להתעלם ממה שאנשי המילואים אומרים. קואליציה שפויה הייתה מקשיבה היטב לסכנה, כפי שהרמטכ"ל ושר הביטחון מקשיבים. נראה שזה הולך לאבד שליטה, בטח למול האיומים הגדולים עלינו מכל כיוון. זאת ממשלה שפוגעת ביכולת המדינה להגן על עצמה, כשהיא פוגעת באנשים שמגנים עליה".

"סרבנות במדינה שמאותגרת בכל כך הרבה איומים היא לא אפשרות, אבל הצבא שלנו מעולם לא היה רק כי אתה חייב להתגייס, אלא כי אתה רוצה להתנדב. ישבו אצלי השבוע טייסים ואמרו לי בכאב גדול, 'נבוא, נעשה, אבל אנחנו לא יודעים לסמוך על מי שמקבל החלטות, בטח לא במצבי חירום. לא יודעים להגיד האם המערכת המשפטית תוכל להגן על אופי המשימות שאנחנו מבצעים'. אפשר להתעלם ממה שהם אומרים? אומרים על אנשי המילואים: 'הם קוראים לסרבנות ואולי יש מי שמעודד את זה'. זאת שטות גמורה".

דווקא בעת הזאת, כשיש כאלה איומים, אולי גם לכם יש אחריות לשבת ולדבר?
"בכל רגע נתון הם יכולים לעצור את החקיקה הזאת ולהגיד, 'די עם הדבר הזה שהורס את המדינה'. לא אהבתי חלק ממתווה הנשיא בעצמי, אבל אמרתי: אנחנו על פני תהום, נעצור - גם אם לא מרוצים מהכל. העובדה שהם דחו את המתווה ובמקביל רצים בפרלמנט לכיוונים של הרס המדינה, זה מאוד מטריד. כדאי שהציבור יבין: זו לא מחאה פוליטית, זו מחאה שהתכלית שלה הגנה על הבית. אם מישהו חושב שזה קשור לימין ושמאל, הוא טועה".

נכשלתם הלילה. אתם לא מצליחים לעצור את החקיקה.
"מי שנכשל זו הקואליציה הזאת, בתפיסה שממשלת ישראל הופכת להיות מושחתת בחסות החוק. זה חוק שנועד לבצר את מעמדו של נתניהו, לא משנה מה יהיה מצבו הנפשי או הפיזי. חוק המתנות משחית את כל הסקטור הציבורי. כל עובד ציבור יוכל לקבל תרומות. זו מערכת חוקים מטורפת שמציגה את ישראל ככזו שטסה לכיוון שחיתות וביצור פוליטיקאים שמואשמים בעבירות כאלה ואחרות. זו חוויה מאוד לא נעימה לשבת במליאה ולראות איך אנחנו פוגעים בשם הטוב ובמוניטין שיצא לישראל, והופכים את עצמנו למדינת עולם שלישית".

איך אתם כאופוזיציה מתכוונים להתמודד עם זה? אין לכם שום יכולת לעמוד מנגד.
"אנחנו עושים את המקסימום. אתמול ישבנו כמעט עד חצות עם רוטמן, כדי לראות איך אנחנו מביעים את ההסתייגויות שלנו ושאולי ייקח חלק מהן בחשבון. הדיון שם היה האם לכל סיעה בקואליציה יהיה שופט משלה: לבן גביר שופט משלו שיקבל פתק איך להצביע, לסמוטריץ' וכו'. אנחנו כאופוזיציה נמצה את המקסימום, אבל בעיניי המחאה היא זו שתעשה את השינוי. נתווך לציבור ונסביר מה משמעות הדיקטטורה, שזה לא רחוק".

אתם צועקים והחקיקה עוברת. לא היה עדיף להגיע לפשרה?
"על מה לדבר? איזו פשרה? על הדמוקרטיה? על הקיום שלנו? על החיים כאן? אני לא רוצה להיות בצד שמתפשר על עתידה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. אני רוצה להיות בצד שאומר: יש אלטרנטיבה לטירוף הזה, וזה מה שישראל יודעת להיות, ממגילת העצמאות ועד כאן. אמרו לנו: 'בואו תידברו, היד מושטת', כל הבלבולים האלה זה שטות גמורה. לצד האמירות האלה, הם מביאים חוקים שלא עוסקים ביוקר המחיה אלא פוגעים ביחסי החוץ של מדינת ישראל ופוגעים ביכולת של צה"ל לתת מענה".