בצעד חשוב והכרחי, ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הבריאות יולי אדלשטיין ונשיא המדינה ראובן ריבלין היו הראשונים להתחסן נגד הקורונה ועשו זאת בשידור חי במוצאי שבת כדי להוות דוגמה אישית. ביממה שחלפה מאז התחסנו מול המצלמות נבחרי ציבור נוספים ויש מי שחושב שהתופעה הזאת פסולה.

השר להשכלה הגבוהה ולמשאבי המים, זאב אלקין, שוחח עם ניב רסקין ב"חדשות הבוקר" ונשאל האם גם הוא התחסן. "לא, אני לא מעל גיל 60 ואין החלטה מסודרת לחסן את הממשלה או חברי הקבינט", השיב השר, "כל עוד שאין החלטה מסודרת, החלטתי לא לקחת חלק בזה. מצאו דרך לעקוף את התור תחת הסיסמה - 'לתרום את הגוף למדע ולתת דוגמה'. הרגשתי מאוד לא בנוח עם מה שראיתי אתמול".

אתה מתכוון לשר האוצר ישראל כ"ץ שהתחסן אתמול?
"ישראל מעל גיל 60 ולכן אני חושב שזה בסדר, אבל היו הרבה נבחרים למיניהם שהם מתחת לגיל 60 ואיכשהו הצליחו להתחסן תחת הסיסמה של 'לתת דוגמה'. זה לא עוזר לאמון הציבור. היה מספיק נשיא המדינה, ראש הממשלה ושר הבריאות, שלושתם מעל גיל 60 ולכן זה הגיוני. לא צריך מעבר לזה כדי שהציבור ישתכנע שהחיסון לא מסוכן ושראשי המדינה מוכנים להתחסן. כל השאר יכולים לעשות את זה בתור הרגיל, ברגע שקיבלו זימון ממשרד הבריאות".

סגר בירושלים, עוצר לילי (צילום: יונתן סינדל, פלאש/90 )
סגר נוסף בקרוב? "צריך עכשיו צעדים מרסנים ומגבלות" | צילום: יונתן סינדל, פלאש/90

השר אלקין ביקר גם את החלטת הממשלה שלא להטיל הגבלות בחג החנוכה, מה שעלול להוביל לסגר שלישי בקרוב: "עשינו טעות שלא עשינו מגבלות כאלה ואחרות בחג החנוכה. הייתי בין אלה שסברו שהיה נכון לעשות מגבלות, אבל חלק מחברי הממשלה התנגדו ובסוף זה לא קרה. ברור שצריך לעשות עכשיו צעדים מרסנים ומגבלות, אחרת תחושת אווירת סוף קורס עם החיסונים תביא אותנו למשבר מאוד קשה".

אתה בעד סגר?
"יש לי הרגל מגונה לקבל החלטה רק כשמציגים בפניי נתונים מסודרים ומודלים, מה יקרה אם נלך בדרך א' ומה יקרה אם נלך בדרך ב'. לממשלה זה עוד לא הוצג, זה כרגע בדיון בקבינט הקורונה. ברגע שיוצג, אגבש סופית את עמדתי. ברור לי שצריך צעדים מרסנים, אי אפשר להשאיר את זה ככה. היינו צריכים לעשות אותם קודם".

השר להשכלה הגבוהה ולמשאבי המים התייחס למגעים בין הליכוד לכחול לבן בניסיון להשיג פשרה שתמנע בחירות: "מדינת ישראל לא צריכה בחירות בעת הזאת, צריך לעשות הכל כדי להגיע להבנות ולמנוע אותן. יש ניסיון כזה, אבל אני לא מתלהב מדחייה של שבועיים כי חוקי היסוד הופכים כחומר ביד היוצר ומשנים אותם כל שנייה. הייתי מעדיף להגיע להסכמות עד יום שלישי בלילה".

מה נתניהו והליכוד רוצים? לפרק את כחול לבן לגמרי?
"לא צריך אותנו כדי לפרק סופית את כחול לבן, הם מצליחים בזה מצויין. צדיקים, מלאכתם נעשית על ידי אחרים. שמעתי את הקולות שיצאו מהסיעה בימים האחרונים, הם שוברים את כל שיאי ההתנהלות".

בני גנץ, אבי ניסנקורן (עיבוד: אבשלום שושני, פלאש/90 )
"לא צריך אותנו כדי לפרק סופית את כחול לבן, הם מצליחים בזה מצויין". גנץ וניסנקורן | עיבוד: אבשלום שושני, פלאש/90

אתה בעד קיום הרוטציה?
"אני בעד קיום הסכמים במלואם. בינתיים כחול לבן לא מקיימים הסכמים בהרבה מאוד נושאים. אם רוצים לצפות לקיום ההסכמים מהצד שלנו, הם צריכים גם לקיים הסכמים באופן מלא מצידם. ראיתי ציטוטים ביומיים האחרונים שגנץ אומר על שר המשפטים שלו, אבי ניסנקורן, שהוא מפר הסכמים ברגל גסה".