רגע לפני ההצבעה על פיזור הכנסת, ראשי סיעות האופוזיציה במאמצים אחרונים להרכיב ממשלה חלופית בראשות נתניהו בכנסת הזו, במקום הליכה לבחירות. ראשי המפלגות החרדיות, משה גפני מיהדות התורה ואריה דרעי מש"ס, חוששים מהתחזקות איתמר בן גביר על חשבון קהל המצביעים שלהם ומפעילים לחץ על נתניהו להקים ממשלה חלופית. איילת שקד, שנמצאת בימים אלה במרוקו, מנסה באמצעות שיחות טלפון להנדס ממשלה כזו.

במקביל, גורמים בקואליציה מנסים לקדם את "חוק הנאשם" שימנע מנתניהו לכהן כראש ממשלה תחת כתב אישום. עם זאת, ההערכה שהסיכויים לכך נמוכים עקב קשיים משפטיים להעביר חוק כזה רגע לפני פיזור הכנסת. משפטנים סבורים שהחוק לא יעבור בג"ץ. לפיד עצמו, שייכנס בשבוע הבא ללשכת ראש הממשלה, חושש שהמהלך עשוי רק להזיק.

מאיר כהן מסיעת יש עתיד התייחס הבוקר לאפשרות של ממשלה חלופית: "הסיכוי קלוש, בהנחה שגנץ ושאר המרכיבים שאמרו בפירוש שהם הולכים לבחירות, לא יצטרפו. אני מקווה שהם יעמדו במילתם. אם נגזר לצאת לבחירות, נצא לבחירות. אף אחד מהשותפים שלנו לשעבר לא היה רוצה לשבת בממשלה קיצונית שבן גביר חלק ממנה".

באשר ל"חוק הנאשם" אמר כהן, "הייעוץ המשפטי הוא זה שיכתיב, נסכים ונקבל בברכה כל מה שיגיד היועץ המשפטי. חלק ממרכיבי הקואליציה רוצים את זה, נחכה. היה צריך להעביר את החוק כבר בתחילת הקדנציה. גם אם נעביר אותו, זה לא יחול על הבחירות האלה אלא על עוד בחירות. האם זה יעבור היום? אני בספק. לא בטוח".

מה היו אומרים אותם "שוחרי הדמוקרטיה" אצלכם אם נתניהו היה מנסה להעביר חוק כזה אחרי שהודיע על פיזור הכנסת?
"לא אמרתי שאנחנו צריכים להעביר את החוק הזה היום או ביום רביעי הבא. יש מרכיבים בקואליציה שרוצים להעביר את החוק הזה, אבל נהיה קשובים לייעוץ המשפטי ונעשה את מה שהם אומרים".

בסקר שפורסם אמש ארבע מפלגות מהמחנה שלכם מדשדשות סביב אחוז החסימה. אם אחת לא עוברת, נתניהו מקבל 61.
"אנחנו מתכוונים לעשות הכל כדי שלא תקום ממשלה של קיצוניים. שני דברים לא נעשה: לא נשב עם ביבי ובוודאי שלא נשב בממשלה שבן גביר בתוכה. אנחנו המחסום לממשלה של קיצוניים, לברית של קיצוניים. נקווה אחרי הבחירות להקים ממשלת שינוי רחבה בראשותו של יאיר. יש עתיד היא היום מפלגת שלטון חזקה מאוד. יאיר, עם הרבה מאוד ניסיון, יהיה בתקופה הזאת ראש ממשלה טוב ונעשה כמיטב יכולתנו לעשות שינוי אמיתי".

כדי להקים ממשלה אחרי הבחירות תצטרכו שוב שבע-שמונה מפלגות. איפה היציבות פה?
"זו שיטת הממשל במדינת ישראל. עד שלא יהיה שינוי מהותי, נמשיך לייצר כך קואליציות. צריכים לחשוב איך לעשות את זה על הצד הטוב ביותר. נלך לממשלה עם קווי יסוד שכל מי שיהיה מוכן לקבל אותם - בבקשה, שיבואו ויישבו איתנו".

בסקר המנדטים הראשון לבחירות החמישיות שערך אמש מנו גבע ממכון מדגם, עולה כי אף גוש לא מגיע ל-61 מנדטים וארבע מפלגות מהקואליציה נמצאות סביב אחוז החסימה - רע"ם, ימינה, מרצ ותקווה חדשה. גבע הסביר הבוקר: "המפלגות שנמצאות על אחוז החסימה יכולות להשפיע מאוד על תוצאות הבחירות. הסיכון שם גבוה. מרצ נמצאת ממש על סף אחוז החסימה. אם זה יישאר ככה ולא ישתנה, שם יהיה הסיפור".

מניסיונך, עד לבחירות בדרך כלל המפלגות הגדולות מתחזקות או הקטנות?
"זה תלוי באיחודים, זה מאוד משתנה. בדרך כלל אנחנו עדים לאיחודים ולפיצולים. המפה הפוליטית מסתדרת בצורה כזו שמשתדלים למנוע סיכונים. במערכת הבחירות הקודמת בלטה במיוחד ההצבעה האסטרטגית. היו כמה מפלגות על סף אחוז החסימה. בהצבעה אסטרטגית אתה מצביע למפלגה שאתה רוצה להציל ומוותר על המפלגה שרצית להצביע לה".

לפיד עומד להיכנס ללשכת ראש הממשלה, כמה זה יסכן את המפלגות הקטנות מהמחנה שלו?
"מהניסיון של בנט שהיה ראש ממשלה ועשה דברים שהיו אמורים להעלות אותו - זה לא קרה".