כמה דקות לפני חצות אמש (שלישי), הודיע ראש הממשלה בנימין נתניהו לבית הנשיא כי לא עלה בידו להרכיב ממשלה, ובכך פקע המנדט שניתן לו על ידי הנשיא. במערכת הפוליטית דרוכים לקראת החלטת הנשיא על מי להטיל את המנדט מחדש - האם על יושב ראש יש עתיד יאיר לפיד, יושב ראש ימינה נפתלי בנט או שמא להחזיר את המנדט לכנסת.

נכון לעכשיו, ללפיד 45 ממליצים ממפלגות יש עתיד, כחול לבן, העבודה, ישראל ביתנו ומרצ. אם תקווה חדשה תצטרף לממליציו, ללפיד יהיו כ-51 ממליצים - ובכך יעלו משמעותית הסיכויים כי יקבל את המנדט להרכבת ממשלה. לבנט נכון לעכשיו שבעה ממליצים בלבד, כשחברי גוש הימין בראשות נתניהו נוטים שלא להמליץ עליו לנשיא מכיוון שלדבריהם, "בנט סירב להתחייב שלא יקיים ממשלה עם השמאל בימי המנדט".

אסנת מארק מהליכוד שוחחה הבוקר עם ניב רסקין ב"חדשות הבוקר", ותקפה את בנט ואיילת שקד על התנהלותם במהלך 28 הימים שבהם החזיק נתניהו במנדט. "מהלילה האחרון אנחנו יכולים להבין שבנט רקד טנגו עם כולם", טענה מארק, "אם הוא היה רוקד טנגו רק עם הימין, הבוקר היינו קמים לתוך ממשלה. זה לא קרה. בנט ושקד קיבלו את המנדטים שלהם מאנשי ימין, והיריקה בפרצוף ל-250 אלף המצביעים שהצביעו להם היא יריקה רצינית".

"עדיין לא נכשלנו, הסיפור עדיין לא נגמר", המשיכה מארק, "אנחנו לא יודעים מה קורה בצד השני. יש להם מהמורות גדולות לעבור כדי להקים ממשלה, הדברים שמפרידים ביניהם גדולים מאשר המכנה המשותף. יהיה מאוד קשה לחבר ולגשר על הפערים האידאולוגיים האלו. בטוחה ומקווה שבסוף בנט ושקד יתעשתו ויבינו שהמקום שלהם הוא בתוך הימין".

ראש הממשלה אמר שלא יסתמך על רע"ם והלך איתם, אמר שראש ממשלה עם שבעה מנדטים זה לא דמוקרטי אבל הציע לבנט רוטציה. אז על מה אתם מלינים?
"הטרלול הזה שבן אדם עם שבעה מנדטים רוצה להיות ראש ממשלה, זה משהו שאנחנו לא מסכימים איתו. היות ונתניהו רואה את טובת מדינת ישראל ועם ישראל ואת צורך השעה, הוא אמר בקולו שהוא מוכן גם לזוז ולוותר על העיקרון של גודל הסיעה. אומרים עליו שהוא בן אדם שדואג רק לעצמו, אבל הוא אמר שהוא מוכן גם לרוטציה. כנראה שזה לא סיפק את בנט".

מה חשבת על הקלטות שקד, שאמרה "נתניהו ואשתו זה כמו שני דיקטטורים שהתאהבו בשלטון ויעשו הכל כדי לא לפנות את בלפור"?
"אנחנו מבינים שכל ה'הקלטות' האלה שהודלפו לתקשורת הם חלק מהמשחק הפוליטי הלא הגון שבנט ושקד שיחקו במהלך החודש האחרון. הרי אם שקד באמת ימנית ורוצה להישאר בצד הימני, יש לה השפעה מאוד גדולה אצלה בתוך הסיעה. בסוף, כל אחד הולך עם האידאולוגיה שלו. בנט לא נבחר בגלל שקוראים לו בנט, אלא בגלל האידאולוגיה שלו ומה שהציג לציבור. הוא הציג לציבור שיהיה רק בממשלת ימין. עדיין לא מאוחר".

בדיעבד, זו לא הייתה טעות לוותר על שותף כל כך נוח כמו בני גנץ?
"בסוף כשאתה נכנס לממשלה אתה רוצה לקיים את המדיניות שלך, אנחנו לא מחפשים רק שותפים נוחים. אנחנו מחפשים שותפים שנוכל להוציא איתם את האג'נדות שלנו. גנץ לא היה השחקן, מי שהיה השחקן היה אבי ניסנקורן שאי אפשר היה לעבוד איתו. הוא עשה הכל כדי לפרק את הקואליציה ובסוף ברח".