עם היציאה מהסגר ופתיחת בתי המלון וחדרי הכושר למחוסנים בלבד, הולכת וגוברת תופעת זיופי תעודות המתחסן והדרכונים הירוקים. לקראת פתיחת השמיים והמסעדות בשבוע הבא, נדמה שאם התופעה לא תטופל בחומרה ותמוגר - קיימת סכנה אמיתית להדבקה רחבה מצד לא-מחוסנים שמשתמשים בתעודות מזוייפות.

תחקיר "חדשות הבוקר" אותו ערך עומר פייגל, חשף כי בקבוצת טלגרם המונה 100,000 חברים, ניתן לרכוש דרכון ירוק מזוייף לחלוטין תמורת 1,500 שקלים. התעודה הזו, שנראית חתומה על ידי בית החולים רמב"ם, מאפשרת לאותם רוכשים שלא התחסנו נגד הקורונה, להיכנס כאמור לחדרי כושר, בתי מלון, מסעדות ובעתיד גם לטוס לחוץ לארץ.

לטענת מנהל הקבוצה, מדובר בדרכון ירוק "כשר", כלומר בתעודה רשמית עם ברקוד תקין שעל פניו מאושרת על ידי רמב"ם ומשרד הבריאות ומגובה במחשבי המשרד. התשלום מתבצע רק אחרי הנפקת התעודה והיא נשלחת הביתה על ידי שליח.

תחקיר: זיוף תעודות מתחסן ותו ירוק בטלגרם (צילום: מתוך "חדשות הבוקר" , קשת12)
התעודה המזוייפת שנמכרת תמורת 1,500 שקלים | צילום: מתוך "חדשות הבוקר" , קשת12

"מבחינת המוכר, לא מעניין אותו אם אני מחוסן או לא", סיפר פייגל ששוחח עם בעל הקבוצה, "ההפך, הוא לועג למחוסנים ורוצה שלא נתחסן. הוא קרא למחוסנים 'כבשים' וטען כי החיסון הוא דילול האוכלוסייה וחיסול".

רוכש תעודה מזוייפת סיפר בשיחה עם פייגל: "יש להם שירות מעולה, פיקס. פחדתי על הסכום, חשבתי שזה הרבה כסף, אבל זה באמת שווה את זה. מה שלי היה חשוב זה להיכנס לחדר כושר. בערב קיבלתי את התעודה ויום למחרת כבר התאמנתי. אין לך מה להיות בלחץ, הם לא עובדים בשביל לעקוץ ולברוח. הם עובדים בשביל להרוויח".

"יש להם אנשים בתוך משרד הבריאות", טען אותו לקוח שרכש דרכון מזוייף, "כשהחלטתי לקנות את זה קבעתי לעצמי תור לחיסון. יום אחרי שהביאו לי את התעודה התבטל לי החיסון ולא חזרו אליי. ידוע לי שאם אתה קובע תור ולא בא, עושים לך חיוג אוטומטי. ברגע שאתה מופיע במערכת של משרד הבריאות כמחוסן, לא מחייגים אלייך".

תגובת משרד הבריאות: "כל הנפקת תעודת מתחסן ותו ירוק שאינה מבוצעת בערוצים המקובלים של משרד הבריאות - הינה בבחינת זיוף ועבירה על החוק. אם ביכולת הפונה להעביר אל משרד הבריאות דוגמאות לצורך תחקורן - נודה לקבלן".

תגובת בית החולים רמב"ם: "התעודה הוצאה כחלק ממיתוג בית החולים ואינה תחליף לכל תהליך רשמי של משרד הבריאות. כמו-כן, לא מצויין עליה בכל דרך שהיא שאכן מהווה תו ירוק או כל אישור רשמי אחר".

תגובת משטרת ישראל: "משטרת ישראל רואה בחומרה שימוש במסמכים הנחזים למסמכים שהונפקו על ידי הרשויות השונות ומעידים כי האוחז בהם התחסן נגד נגיף הקורונה. ככל שמתקבל מידע בנושא, משטרת ישראל תפעל בהתאם לאכיפת החוק על מנת למנוע את המשך הפצת נגיף קורונה למען שלומו, בטחונו ובריאותו של הציבור".