שלוה ושמעון דהן הם שניים מהישראלים שנמצאים בבידוד בספינת הנופש שעוגנת מול חופי יפן קרוב לשבועיים. בעוד שעל הספינה אותרה ישראלית שלישית שנדבקה בנגיף הקורונה, השניים רואים כיצד מדינות שונות בעולם מחלצות את אזרחיהן מהספינה, בעוד שהם ושאר הישראלים לא יכולים לצאת ממנה ולא זוכים למענה למצוקתם.

אחרי שבמשך ימים ארוכים הצליחה לשמור על מורל גבוה ואופטימיות, דהן הולכת ומאבדת תקווה ובשיחה עם "חדשות הבוקר" פרצה בבכי. "הביאו ל-300 האמריקאים מטוס ולקחו אותם לארצות הברית, בלי בדיקות ובלי לדעת בכלל אם הם נדבקו בנגיף או לא", סיפרה דהן, "גם הקנדים יורדים, רק אנחנו לא. למה להם מותר לצאת? כי לממשלה שלהם יש כוח נגד יפן? אנחנו שבויים בידיים של יפן, זה יותר גרוע ממלחמה. אני שבויה, נמאס לי, אין לי כוח יותר. אני רק רוצה להגיע הביתה".

"פינו את האמריקאים אתמול, היום מפנים את הנוסעים מקנדה והונג קונג", הוסיף דהן, "ומה עם ממשלת ישראל? למה היא מחכה, שכל הישראלים יידבקו? אנחנו כבר חוששים לצאת החוצה בשעה שנותנים לנו, אנחנו נשארים בחדר 24 שעות מהפחד להידבק. אנחנו מצפים שיחזירו אותנו לישראל ונעשה את הבידוד בארץ. אם האמריקאים, הקנדים והסינים עושים את זה, למה ממשלת ישראל לא?".

ספינת הקורונה (צילום: Sakchai Lalit | AP)
3 ישראלים נדבקו בנגיף, במשרד הבריאות ממתינים לתוצאות של 4 נוספים | צילום: Sakchai Lalit | AP

פרופ' איתמר גרוטו, נציג משרד הבריאות ביפן, השיב לטענות: "אנחנו מתכוונים להביא אותם לישראל בהטסה, אנחנו מתואמים עם חברת הביטוח. לפי האישור של היפנים הם יכולים לצאת מהספינה רק ב-19 בפברואר. היפנים עושים בדיקות לכל מי שנמצא על הספינה, עוד שניים מ-12 הישראלים צריכים לעבור את הבדיקות, ומי שייצא שלילי יוכל להשתחרר ב-19 ולטוס לישראל".

מה אתה יודע לספר על הישראלית השלישית שנדבקה בנגיף?
"היא עדיין לא פונתה מהספינה לבית החולים, אני מקווה שיביאו אותה לאותו בית חולים שבו נמצאים השניים האחרים שנדבקו. בסך הכל מצבה טוב ואין לה שום סימנים קליניים כרגע. כולם כרגע במצב קל, דיברתי עם השניים שבבית החולים הבוקר, הם מרגישים טוב מאוד ומצפים במהרה לשחרורם".

בדיעבד החלטת היפנים להשאיר את הנוסעים בספינה התגלתה ככישלון, היא הפכה למדגרה.
"לי דווקא יש הסבר אחר לזה, אני חושב שאנשים חטפו את הקורונה כבר בהתחלה, ורק עכשיו כשבודקים אותם מגלים את זה. יכול להיות שהם נשאים של הנגיף כבר שבוע, אני לא בטוח בכלל שהם נדבקו בהדבקה משנית. הביקורת על היפנים במקרה הזה היא לא מוצדקת, אם היו מורידים אותם לחוף היו צריכים לפזר אותם בבידוד בעשרות נקודות שונות, זה הרבה יותר מסובך מלהשאיר אותם במקום אחד".

גרוטו התייחס לביקורת שנשמעת מצד משרד החוץ על ההנחיות החדשות של משרד הבריאות, לפיהן כל מי שחוזר ארצה מתאילנד, הונג קונג, סינגפור ומקאו צריך להישאר בבידוד למשך שבועיים, גם אם אין לו את תסמיני המחלה: "צריך לקחת את הדברים כרגע בזהירות המתבקשת. יש המון ישראלים שנמצאים בתאילנד ואנחנו חוששים שהנגיף מסתובב שם ולא מאובחן. כדאי לקחת כאן אמצעי זהירות, לפחות בזמן הקרוב. הדברים יכולים להשתנות, זה די דינמי, ככל שיעבור הזמן ולא יהיו התפרצויות במקומות אחרים נוכל להקל בהנחיות בהתאם".

גלעד כהן, סמנכ"ל אסיה והפסיפיק במשרד החוץ, טען כי להנחיות משרד הבריאות יש השלכות משמעותיות: "כשנכנסים לנושא של אזהרות מסע, צריך להבין שישראל היא מדינה קטנה וברגע שהיא מטילה אזהרות מסע על אחרים, יכולה להיות לזה גם הדדיות. אנחנו נמצאים באיזושהי חזית עולמית, הראשונים בעולם, יש לזה השלכות מדיניות, כלכליות ואחרות, לכן צריך להכניס את הדברים הללו לסל אחד של שיקולים. הבענו את עמדתנו בדיון שנערך אתמול בנושא הזה, ומעדיף שזה יישאר בתוך הדיון".

מתי נראה את הישראלים שעל הספינה פה בארץ?
"אנחנו עובדים עכשיו על הבאתם של הישראלים הבריאים לישראל, מטוס שייצא לשם יעמיס אותם ואנחנו מקווים לראות אותם בארץ כמה שיותר מהר, הם באמת סובלים שם. אני לא יודע להגיד באיזה יום, אנחנו צריכים להיות בקשר גם עם הרשויות היפניות ולוודא שהם עולים בצורה מסודרת. ההעברה שלהם מהספינה למטוס צריכה להיות מאובטחת באמצעות אולי הצבא היפני, השגרירות שלנו ביפן מטפלת מולם בכל הנושאים האלה".