חמש שעות ארכה הפגישה בסוצ'י בין ראש הממשלה נפתלי בנט לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין, שהוגדרה על ידי לשכת ראש הממשלה בסיומה כ"פגישה חמה וחיובית שעסקה בשורת נושאים משמעותיים ביחסי שתי המדינות".

שר הבינוי והשיכון וחבר הקבינט המדיני-ביטחוני, זאב אלקין, נכח בפגישה ושימש כמתרגם. הבוקר (ראשון) סיפר בשיחה עם ניב רסקין ב"חדשות הבוקר" מה באמת קרה בחדרי חדרים בין שני המנהיגים. "הייתה פגישה מאוד מועילה באווירה טובה", תיאר השר אלקין, "נוצרה כימיה מצויינת ומאוד אינטימית בין ראש הממשלה לנשיא רוסיה. פוטין עשה לבנט כמה מחוות אישיות".

"הפגישה תוכננה לשעתיים ונמשכה חמש וחצי שעות, שבסיומן פוטין לקח את ראש הממשלה לסיור באחוזה הנשיאותית", סיפר אלקין, "אחר כך הוא לקח אותו לבית הפרטי שלו, שבדרך כלל הוא לא מביא לשם מנהיגים בכלל. הוא התנצל שלא היה ערוך לזה, זאת הייתה החלטה ספונטנית שלו להזמין את בנט לשם".

בנט והנשיא פוטין שוחחו על הנוכחות האיראנית בסוריה והמשך התיאום הביטחוני בין ישראל לרוסיה בכל הנוגע לפעילות חיל האוויר. "כללי העבודה בסוריה נשארים כפי שהם, יש המשכיות", דיווח אלקין, "המצב בסוריה הוא אחד מהנושאים החשובים שעלו בהרחבה בפגישה הזאת, כמו גם הפעולות והצורך לבלום את תוכנית הגרעין האיראנית. לדיאלוג האינטימי עם נשיא רוסיה יש חשיבות גדולה לביטחון מדינת ישראל".

תעשה לנו סדר בשמועות. רבים תוהים מה היה בתוך השקית הלבנה שהבאת איתך לפגישה.
"כרוסי טוב אני צריך לבוא עם שקית, נתחיל מזה. אבל אם לדבר ברצינות, היות ומצב הקורונה ברוסיה מורכב, הנשיא לא רצה שיהיו אנשים נוספים בחדר ולכן היחידים שנכנסו היו ראש הממשלה ואני. בשקית היו תצ"אות ביטחוניות חשובות שהיינו צריכים בשביל הפגישה".

אין מזוודה בשביל זה? למה שקית?
"כשמדובר על ביטחון מדינת ישראל, לא מעניין אותי איך זה נראה. מה שחשוב זה מה שנעשה עם התוכן של אותה שקית, ותאמינו לי שנעשו עם זה דברים חשובים לביטחון אזרחי ישראל. זה מה שמעניין אותי, לא משחקי כבוד. ברגע שאמרו לנו שאף עוזר לא יוכל להיכנס לחדר בזמן הפגישה, נטלתי על עצמי את המשימה. זה היה או שאני אקח את זה או ראש הממשלה".

ספר על השיחות האישיות שהיו בין בנט לפוטין בחדר.
"היה שיח על מלחמת העולם השנייה. בנט סיפר סיפור אישי על סבא של אשתו שעבר חוויה מאוד קשה בשואה. הנושא של מלחמת העולם השנייה חשוב מאוד לרוסים, זה חלק מהנרטיב המרכזי הלאומי של רוסיה ותמיד שימש כבסיס ליחסים בין שתי המדינות. דובר גם על המאבק בטרור ואיום הטרור של האיסלאם הרדיקלי. לבנט יש את הרקע שלו כקצין בסיירת, בזמנו היה אלוף צה"ל בחיסול מחבלים, ופוטין בא עם הרקע של המלחמה בצ'צ'ניה".

פגישת בנט פוטין (צילום: קובי גדעון , לע"מ)
פגישה שהוגדרה כמוצלחת. בנט ופוטין | צילום: קובי גדעון , לע"מ