בעקבות הרפורמה המשפטית שמקודמת בימים אלה, מזהירים כלכלנים ובכירים בקהילה העסקית כי תהיה לכך השפעה רחבה על הכלכלה הישראלית, כולל הורדה בדירוג האשראי ופגיעה בהשקעות. בממשלה מתנערים מהדברים האלה ותוקפים את חברי האופוזיציה שלדבריהם, מעודדים את הסנקציות הללו.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' תקף את יושב ראש האופוזיציה, יאיר לפיד, בעקבות סרטון שפרסם ובו הזהיר כי השקעות יעברו מישראל לסינגפור. "ראיתי אתמול סרטון שלפיד פרסם, שהמסקנה שלו היא שצריך להוציא השקעות ממדינת ישראל ולהעביר לסינגפור. אתה ראש ממשלה ושר אוצר לשעבר, מה קרה לך? אין לך טיפת אחריות? הפכת להיות תומך של ה-BDS?".

חבר הכנסת זאב אלקין מהמחנה הממלכתי, קרא לאופוזיציה ולקואליציה לצאת בקריאה אחת במטרה למנוע מחברות גדולות לצמצם את פעילותן או השקעתן בישראל: "מציע לכל הפוליטיקאים לקרוא ביחד איתי לחברות במשק להישאר בכלכלת ישראל. אנחנו מדינה חזקה, יותר מכל דבר שלילי שקורה אצלנו - וקורים אצלנו עכשיו דברים רעים. נדע להתגבר עליהם".

"צריך לקרוא לחברות להישאר ולמשקיעים להישאר בכלכלה הישראלית. כולנו, קואליציה ואופוזיציה, קודם כל פטריוטים ואזרחי מדינת ישראל. אנחנו צריכים להיות מעוניינים בשגשוגה של הכלכלה הישראלית. יחד עם זאת, זאת תהיה טעות קשה מצד נתניהו וסמוטריץ' לא להקשיב לאזהרות".

"נגיד בנק ישראל אומר שיש בעיה, כלכלנים בכירים שנתניהו הוא זה שמינה אותם, שיבח אותם והאמין בהם, הכי קרובים אליו, היועץ הכלכלי שלו לשעבר, יושב ראש המועצה הלאומית לכלכלה, אנשים שהובילו את רפורמת הגז מטעמו, כולם אומרים: עצור, נתניהו, הרפורמה המשפטית תפגע קשות בכלכלת מדינת ישראל. כדאי לא להרוג את השליח, אלא להקשיב לו".

עד כמה נתניהו הופתע לדעתך מההערה הפומבית במסיבת העיתונאים עם אנתוני בלינקן?
"זה חלק מאותו תהליך. עניינים פנימיים של מדינת ישראל צריכים להיות מוכרעים אצלנו כמובן. אף אחד לא יכול להתערב לנו בוויכוח הזה. יחד עם זאת, צריך לראות מה המחיר. לרפורמה שמוביל נתניהו יש מחיר כלכלי וגם מחיר בינלאומי".

אתה בעצמך תמכת בעבר ברפורמה הזו.
"גם היום אני אומר שצריך רפורמות במערכת המשפט, אבל באחריות, רפורמה כזו שתבוא לתקן ולא להרוס. מה שהקואליציה מציעה כרגע זו פוליטיזציה מוחלטת של הוועדה למינוי שופטים. פוליטיקאים, ובפועל ראש הממשלה, ישלוט במינוי כל השופטים במדינת ישראל. קרבה פוליטית לחבר מרכז כזה או אחר, תגרום למינוי שופט שלום או מחוזי - ואחר כך ישפיעו על השופט הזה. אני גדלתי במדינה שבה השלטון יכול להגיד לשופט מה להחליט בתיק כזה או אחר. אנחנו לא רוצים שמדינת ישראל תיראה ככה".

מה דעתך על ניסיונות הקואליציה להכשיר את מינוי השר דרעי בחקיקה שתעקוף את בג"ץ?
"זו פגיעה קשה ביותר בדברים הכי בסיסיים שיש בחוקי היסוד שלנו. הזהרתי שרפורמת לוין הופכת לרפורמת דרעי. המטרה העיקרית ברפורמה המשפטית זה להחזיר את דרעי לשולחן הממשלה, למרות פסיקת בית המשפט העליון. מאוד מקווה שהמהלך הזה ייפסל וייכשל. משמעות החקיקה הזאת, שיהיה אפשר לקחת כל עבריין ולמנות אותו לשר, רק בתנאי שהרוב בכנסת הצביע בעדו. לא ככה אנחנו רוצים לראות את חוקי היסוד שלנו. אי אפשר לעוות חוקי יסוד כדי לפתור בעיה פרסונלית למאן דהוא שרוצה לשבת סביב שולחן הממשלה".

מה באשר לחוק שלילת האזרחות ממחבלים שמקדמת הקואליציה?
"חוק לשלילת אזרחות והטבות כספיות ממחבלים שמקבלים משכורות מהרשות הפלסטינית, ויכולת גירושם מעבר לגבולות מדינת ישראל, לעזה, היא לא הצעת חוק רק של הקואליציה. זו גם הצעת חוק שלי, של חברתי שרן השכל ושל עוד חברי כנסת מהאופוזיציה. יש שש הצעות חוק שהתחברו ביחד ועברו בקריאה ראשונה. עוד לפני הפיגוע, לפני כמה שבועות, פניתי לקואליציה והצעתי לקדם את הצעת החוק הזאת כמה שיותר מהר. אמרתי להם שהחוק הנורבגי וחוקים פרסונליים לדרעי יכולים לחכות וכדאי לזרז את זה. לצערי לא הקשיבו לי".

למה לא עשיתם את זה בקואליציה שלכם?
"בקואליציה שלנו לכל מפלגה הייתה זכות וטו, והיו מפלגות שלא תמכו בחקיקה הזאת. כרגע הצליחו להתאחד סביבה 106 חברי כנסת, כמעט כל סיעות הבית, חוץ מהסיעות הערביות ומפלגת העבודה. יש אפשרות לקדם את זה. יכולנו לסיים את תהליך החקיקה כבר לפני כמה שבועות. אם היינו מסיימים את מלאכת החקיקה, היו נחסכים מאיתנו מראות של שחרור מחבלים שהתקבלו במחיאות כפיים בכפרים הערביים בגליל והפכו לגיבורים בעיני הנוער. הבשילו התנאים ואני מאוד מקווה שהחוק יעבור בקריאה שנייה ושלישית בשבוע הבא. יפה שעה אחת קודם".