מנהלי בתי החולים בישראל מדווחים על עומס כבד וחריג בעקבות הגל הרביעי ועל מחסור חמור במכונות הנשמה ובמיטות טיפול נמרץ. בזמן שמספר החולים קשה ממשיך להיות גבוה - כ-710, 187 מתוכם מונשמים, כ-1,000 אנשי רפואה נעדרים ממצבת כוח האדם של בתי החולים לאחר שנדבקו בקורונה או נכנסו לבידוד.

ד"ר מיקי הלברטל, מנכ"ל בית החולים רמב"ם, התריע הבוקר (רביעי) בשיחה עם ניב רסקין מפני קריסת המערכת. "העומס על המערכת מאוד מאוד קשה. בגל הנוכחי יש כמה דברים שונים, כמו אחוז החולים המאוד קשים, בעיקר אלה שאינם מחוסנים", הסביר ד"ר הלברטל, "קרוב ל-90% מהמחוברים למכשירי אקמו בישראל אלה צעירים לא מחוסנים".

"לכל מערכת יש את הספיקה שלה. במדינת ישראל יכולים להיות בין 40 ל-50 אקמו בו זמנית, ואנחנו מסתובבים סביב המספרים האלה", המשיך מנכ"ל רמב"ם, "מעבר לחולי הקורונה שמטופלים באקמו, יש גם חולים אחרים ללא קורונה שצריכים אקמו. כל חולה שנמצא על אקמו מצבו קריטי וצריך אחות צמודה וצוות צמוד אליו. ראש הממשלה אמר שצריך לבנות את המערכת ולתת לה מענה ארוך, לא לעשות כיבוי שריפות".

איך הגענו למצב שאתם נאלצים לבחור את מי לחבר לאקמו ואת מי לא?
"הבעיה היא כוח אדם ולא מכשירים. מכשירים קונים וזה בסדר, אבל על כל מכשיר כזה צריך להיות כוח אדם מאוד מיומן - גם צוות רפואי, גם צוות סיעודי וגם טכנאי לב-ריאה. לכן, המערכת יכולה להעמיד רק כמות מסויימת של טיפולים כאלה. שיקפנו את זה למשרד הבריאות שמסכים איתנו לחלוטין ורתום יחד איתנו כדי לקדם פתרונות".

לאיזה סיוע אתם זקוקים?
"חלק מהפתרונות זה לקדם את הפעימות של כוח האדם כדי להקל על המערכת. העומס בבתי החולים מאוד גדול. הבוקר, קרוב ל-30 חולים ללא קורונה מחכים אצלי במיון למיטות, כבר למעלה מ-24 שעות. יש כרגע בין 13 ל-15 חולים שמחכים לניתוחים דחופים. הדרך היחידה להקל זה לתת את כוח האדם ולרכוש את מה שצריך".