121 נדבקים חדשים בקורונה בגימנסיה העברית בירושלים וחשש לעוד נדבקים בשלושה בתי ספר נוספים, האם מדובר בהתפרצות נקודתית של הנגיף או בגל השני ממנו הזהיר משרד הבריאות? פרופ' זאב רוטשטיין, מנכ"ל בית החולים הדסה, הפנה אצבע מאשימה כלפי משרד הבריאות על כך שאינו מאפשר להדסה לערוך בדיקות קורונה יזומות וכן על ההנחייה בימי השרב הכבד שלא לעטות מסיכות.

"בערב החג קיבלנו ממשרד הבריאות מכתב שאוסר על הדסה לדגום", סיפר פרופ' רוטשטיין ב"חדשות הבוקר", "זה היה מאוד לא נעים, זה חסר היגיון. זאת התנכלות ברמה הכי נמוכה וזה לא מראה על חוכמה יתרה של משרד הבריאות. נניח שהיינו מגיעים לגימנסיה העברית שבוע קודם, מוצאים אחד, שניים או שלושה חולים, היינו מבודדים אותם והגימנסיה הייתה ממשיכה לעבוד כרגיל. זה הרעיון בדגימות האקראיות, כך צריך לנהוג. לדאבוני משרד הבריאות לא מתיישר עם זה, מקווה שיהיה שינוי בעמדתו".

לדברי פרופ' רוטשטיין, התרופפות המשמעת בציבור היא גם באשמת הנחיות המשרד: "יש את התחושה הזאת וחבל שכך, אבל אנחנו גם קצת התבלבלנו. שמענו מסרים שלא צריך מסיכות כי יש חמסין, אבל כן צריך מסיכות כי זה מבודד. כשמבלבלים את הציבור וזורעים בו פחד, התוצאה הסופית היא חוסר אמון בהנהגה הרפואית ואנשים שיוצאים החוצה ועושים מה שבראש שלהם. זאת הייתה טעות רצינית של משרד הבריאות, החמסין לא עוזר לנו".

איך צריכים לפעול עכשיו כדי להימנע מגל שני?
"מצד אחד, לכל אזרח יש מחוייבות אישית. מסיכות, היגיינה, מרחקים, לא להשתולל. מצד שני, אי אפשר להתעלם מהאחריות של משרד הבריאות. המשרד צריך למנוע את ההדבקות הללו ויש דרכים לעשות את זה. שלא יגידו שחסרים מטושים, שלא יגידו שאין מספיק מעבדות. כמות המעבדות שהמשרד רכש מסין היא משהו שעוד לא שמענו עליו ובטח עוד נשמע רבות על כך. המעבדה בהדסה עובדת 10% מהתפוקה. איזו בעיה יש לנו ללכת ולדגום אקטיבית בתי ספר ולמנוע את האירועים הללו שנופלים עלינו בבום?".

מה חשבת על מסיבת העיתונאים של משרד הבריאות ביום שישי והקריאה שלא לפגוש את סבא וסבתא?
"על הקשישים חייבים להגן, כל אחד צריך להגן על ההורים ועל סבא וסבתא שלו ולהימנע ממגע צמוד. כל עוד הקורונה מסתובבת והיא חלק מאיתנו לא הייתי פוסל את זה לחלוטין, אבל כמובן שלא הייתי משתמש במילים 'בואו נחזור לזום'. הייתי עושה את זה בשום שכל ובהקפדה. אם היינו נותנים לציבור הוראות שהוא יכול לקבל ולהבין, שיתוף הפעולה היה קופץ פי עשרה. טוב נעשה אם נתעורר ונפתח אסטרטגיה התקפתית ולא הגנתית".