מתווה הפשרה שגובש בבית הנשיא, שלטענת גורמים שהיו מעורבים בו נעשה בהסכמת ראש הממשלה, חילק את הליכוד לתומכים ומתנגדים. בראש מחנה המתנגדים נמצא שר המשפטים יריב לוין שטען כי "אני לא מכיר שהייתה הסכמה ואי אפשר להסכים לה". במחנה השני נמצא שר הביטחון יואב גלנט שקרא לאמץ את המתווה: "אזרחי ישראל וצה"ל זקוקים ללכידות ולאחדות. קורא לחבריי לכנסת להגיע לפשרה ומהר".

חבר הכנסת מהליכוד, אביחי בוארון, טען הבוקר כי לוין דווקא מוכן להתפשר: "אני אומר את זה מכלי ראשון, שר המשפטים מוכן ללכת לפשרה. הוא מבין שלא ייצא עם כל תאוותו בידו ושהוא לא יגמור את הסיפור הזה עם כל החלומות הגדולים שהיו בהתחלה. אבל, הוא רוצה שהפשרה תהיה כזו שבאמת מבשרת בשורה לעם ישראל".

"זה מזכיר לי קצת את המשא ומתן עם הפלסטינים. כשאתה נותן להם הכל, מתגלים פניהם האמיתיות. יצאה מבית הנשיא הצעת פשרה שאני לא חותם עליה, לא נראית מאוזנת, אבל גם לזה בני גנץ אומר: לא, אני לא מוכן להיכנס לחדר. יש לי תחושה שהמחנה הממלכתי התאהב בתפקיד הסרבן האולטימטיבי".

בליכוד יש לא מעט חברים שמתנגדים לפשרה.
"כולנו, כולל כולנו, מוכנים לפשרה. נשמח ללכת להסכמה לאומית רחבה, מקצה לקצה. אין לי ספק שיהיו קצוות שלא ייתכנסו להסכמה הזאת. אנחנו מאמינים שנוסחת פשרה צריכה להיות מאוזנת, כזו שמכילה אלמנטים אותם רצינו ברפורמה המשפטית, יחד עם שמירת הביטחון והוודאות של הצד השני שלא הולך לקרות פה משהו לא דמוקרטי. כשראש הממשלה יביע הצעה כזו או אחרת לסיעת הליכוד, אחרי דין ודברים, ויכוחים ודיונים, 99% מחברי סיעת הליכוד יאמצו את המלצת ראש הממשלה ויתמכו בהחלטה הזאת בכנסת. להגיד שחברי הליכוד לא רוצים פשרה? זה לא נכון, אבל הם רוצים שהפשרה תהיה מאוזנת ואמיתית".

ופשרת הנשיא אינה כזו?
"ההצעה שהושמה על השולחן על ידי בית הנשיא לא מהווה פשרה, זה יותר הצעה במעמד צד אחד. היא מנציחה את המצב הקיים בוועדה לבחירת שופטים. זו לא פשרה".

זה נשמע שלא הולכים למשא ומתן אלא דוהרים למשבר חוקתי.
"אנחנו מאוד רוצים משא ומתן ופשרה. אני אישית מייחל לפשרה ופועל בכל כוחי לקדם אחת כזו מול נציגים מהמחנה הממלכתי. יחד עם זאת, פשרה צריכה להיות מאוזנת עם תנאי אחד בסיסי: כניסת המחנה הממלכתי לחדר המשא ומתן. בלי זה, זה לא יקרה. שר המשפטים עשה הכל חוץ מלהתחנן ליאיר לפיד ובני גנץ להיכנס לחדר".

יושב ראש סיעת המחנה הממלכתי, זאב אלקין, טען כי נתניהו מיהר להתנער מהצעת הפשרה וסיכל אותה. "בתחילת השבוע, דרך נשיא המדינה, נתניהו העביר אלינו הצעה. שקלנו אותה ברצינות, עם כל מיני תיקונים, ורצינו לבוא על בסיס ההצעה הזאת למשא ומתן. עוד לא הספקנו להחזיר תשובה ובתוך שעות ספורות הליכוד הוציא הודעה שהוא מתנגד להצעה שנתניהו העביר דרך הנשיא. מספר 2 בליכוד, סגן ראש הממשלה, שר המשפטים, התראיין בכל תחנת רדיו אפשרית ואמר: 'אני מתנגד למתווה הזה, לא ניתן לו לעבור'. אז איזו פשרה?".

"היינו מוכנים לבוא על בסיס ההצעה הזאת למשא ומתן, רק שהצד שהציע את זה חזר בו תוך שעות ספורות ואמר שהוא נגדה. בצורה הזאת אי אפשר לנהל משא ומתן. אמרנו לנתניהו: תחזור הביתה למפלגה שלך ולקואליציה שלך ותחליט מה אתה מוכן לעמוד מאחוריו יותר מכמה שעות. אם נתניהו יבוא אלינו עם הצעה אמיתית, מוכחת ורצינית, לא בדיחה ופארסה מהסוג שהייתה שבוע, ואם ההצעה הזאת לא תפגע בבסיס הדמוקרטיה הישראלית, אנחנו נהיה שם - גם אם תהיה ביקורת מצד גורמים רדיקליים יותר באופוזיציה ובמחאה. אנחנו מוכנים ללכת לפשרה אמיתית, הוגנת ונכונה, שלא פוגעת בדמוקרטיה הישראלית אבל כן מאפשרת רפורמות מסוימות".

מה החלופה שלכם? המחשבה שקואליציית נתניהו תתפרק מבפנים זו פנטזיה ורודה.
"אין לנו שום פנטזיה שקואליציית נתניהו תתפרק מבפנים. חולשתם היא זו שמדביקה אותם אחד לשני. הם רואים בסקרים שמתפרסמים חודשים על גבי חודשים שכולם יילכו לאופוזיציה אם יתפרקו, לכן הם נדבקים לכיסא ואחד לשני וסוחטים אחד את השני כי הם יודעים שאין לאף אחד מהם שום דרך אחרת".