בעקבות שלושת הפיגועים הרצחניים בשבוע שעבר שגבו את חייהם של 11 ישראלים, צה"ל יצא למבצע "שובר גלים" ומבצע מעצרים רבים ביהודה ושומרון. בסוף השבוע חוסלו שלושה מחבלים של הג'יהאד האיסלאמי בג'נין שתיכננו לבצע פיגוע בטווח הזמן המיידי. הארגון מאיים בנקמה ומערכת הביטחון נמצאת בדריכות שיא בעקבות התרעות חמות לפיגועים.

ראש הממשלה נפתלי בנט קיים אמש הערכת מצב במטה השב"כ ואמר, "סיכלו פצצה מתקתקת של פיגוע בדרך, אך אנחנו בהחלט מניחים שיהיו עוד הרבה ניסיונות. בשעות אלה אנחנו פועלים כדי למנוע גם אותם. המטרה היא לבלום את המחבלים, היכן שהם נמצאים - רצוי בשלב התכנון ואם לא, אז בשלבי ביצוע או ממש בזירה. אנחנו דואגים שיהיו יותר כוחות פרוסים ברחבי הארץ כדי לגדוע את הגל הזה בתחילתו".

שר הרווחה מאיר כהן הציע הבוקר בשיחה עם ניב רסקין לשלול ממשפחות מפגעים ערביי ישראל את זכויותיהם בביטוח הלאומי. "כשר הממונה על הביטוח הלאומי, היום אקיים התייעצויות. אני בהחלט חושב שצריך לחדד את מעגלי ההפסד למעגל הקרוב, כדי שמפגעים יבינו שיש להם מה להפסיד. צריך לשלול חלק מהקצבאות כדי שלמפגע יהיה ברור שאם הוא יוצא לפגע, הוא וסביבתו הקרובה שידעה וששתקה תשלם מחיר".

"ממשלת ישראל עושה הכל כדי להחזיר את הביטחון לרחובות", אמר השר כהן, "זאת, כדי שנמשיך להלך ברחובות שלנו ולהרגיש בטוחים. הכוחות תוגברו בצורה דרמטית, במרחב התפר יש נוכחות גדולה מאוד. אנחנו לא נלחמים בערבים ובפלסטינים, אלא בטרור. יצאו הוראות מאוד ברורות מישיבות הקבינט ואנחנו רואים את הפעילות היזומה של כוחות הביטחון".

יש תחושה שהגל הזה תפס את הממשלה בהפתעה. הייתם עסוקים מדי בלהשיג שלום בין רוסיה לאוקראינה.
"צריכים להפריד בין זה לזה. עשינו גם אסטרטגיה איזורית במפגשים בנגב, ואנחנו גם שחקנים בתוך משפחת העמים. אבל, לא הופתענו. תמיד יש טרור. הטרור רוחש כל הזמן גחלים. אני יושב בקבינט שמטפל באיסוף נשקים ובפשיעה בחברה הערבית. בשקט בשקט, יש הצלחות בלתי רגילות. כל פיגוע טרור תופס אותנו לא מוכנים, במיוחד מפגעים במרכזי הערים שהם כמוני וכמוך, בחלקם עם תעודת זהות כחולה".

אנחנו אמורים ללמוד לחיות עם פיגוע כמעט כל יום?
"ממש לא. עברנו למניעה, אנחנו נמצאים בשטח. הכוחות הנהדרים שלנו, כוחות הימ"מ, כל כוחות הביטחון, פרוסים בשטח. אני מאוד מקווה שנמנע עוד הרבה מאוד פיגועים, כי הצד השני לא נח לרגע. אחד הדברים שחשובים מאוד בימים האלה זה להפסיק לריב בינינו. שכולם, אופוזיציה וקואליציה, יבינו שאנחנו עושים מה שטוב למדינת ישראל. יש הערכה גדולה מאוד לכוחות הביטחון שמנטרים ברשתות".

איך אתם מטפלים בנושא הפלסטיניזציה של הבדואים בנגב?
"זו נקודה מטרידה מאוד. כ-80,000 בדואים מתוך ה-300,000 הם דור ראשון ושני של אמהות פלסטינאיות. אנחנו אכן רואים שם התעצמות של האסלאמיזציה. אנחנו נכנסים למערכת החינוך ולתוך השטח, כדי לחזק את המעגלים האזרחיים ולנסות ולשפר את המציאות. זאת מציאות של הזנחה של הרבה שנים, אנחנו עסוקים עכשיו בניעור של השמיכה והמון אבק יוצא, אבל עושים זאת בנחישות".