34 ימים לפני סבב ב' של בחירות 2019, שר המשפטים וחבר הקבינט אמיר אוחנה ממשיך להשמיע ביקורת על מערכת המשפט ובפרט על התנהלות מקבלי ההחלטות בתיקי ראש הממשלה בנימין נתניהו.

"אנחנו לא יכולים להתעלם מזה שגם מקבלי ההחלטות, השופטים, הם בשר ודם", אמר אוחנה ב"חדשות הבוקר", "ככאלה, מאוד היינו רוצים להאמין שהם אינם מושפעים, לא מהתקשורת ולא מלחצים כאלה ואחרים, אבל בכנות, אני לא יכול לשלול את הדבר הזה. אני לא חושב שמקבלי ההחלטות מנותקים מהעולם החיצוני".

אתה מאמין שלנאשם איש ימין, סיכויים פחות טובים לצאת טוב מחקירה או ממשפט מאיש שמאל?
"זה תלוי במקבל ההחלטות. אני רוצה להאמין שרוב מקבלי ההחלטות אינם נותנים לעמדותיהם, ולכל אחד יש עמדות והשקפות פוליטיות, להכריע את הסוגיה שמונחת לפתחם".

אתה סומך על האנשים שדנים בתיקי ראש הממשלה? הם אנשים אמינים וישרים?
"כמו שאמרתי קודם, האנשים הללו, מקבלי ההחלטות, הם בשר ודם. האם אני יכול להיות בטוח במאה אחוז שההחלטות הן מקצועיות וענייניות בלבד, ולו היית מחליף את השם נתניהו בשם אחר הייתה מתקבלת אותה החלטה? לא יודע".

אבל אתה פוגש אותם, אתה מכיר אותם. אתה סומך עליהם?
"אני נפגש עם הגורמים האלה על בסיס קבוע ואני חושב שכשר שאחראי על המשרד, מן הראוי שלא אעסוק בחקירות הספציפיות האלה או בפרסונות. יש לנו יחסי עבודה תקינים וטובים וכך ימשיך להיות. גם עם ראש הממשלה אני לא משוחח על חקירותיו ותיקיו".

בראיון שהעניק למהדורה המרכזית של חדשות 12 עם כניסתו לתפקיד, אמר אוחנה שהוא נערך לאפשרות שיתפרו לו תיק. חודשיים אחרי, הוא עדיין לא שולל את האפשרות שהדבר הזה יקרה: "הסבירות היא שלא, אבל האם אני יכול לשלול את זה במאה אחוז? התשובה היא לא. אני לא חושב שיושבים אנשים בחדר אפלולי ורוקמים מזימה, אלא שיש מקרים רבים שאפשר לתת פרשנויות שונות לאותה סיטואציה עובדתית בדיוק, בטח בעולם שבו יש עבירה אמורפית כמו הפרת אמונים. אם תשאל עשרה משפטנים מהי עבירה של הפרת אמונים, כנראה שתקבל עשר תשובות שונות. אין הגדרה ברורה בחוק".

הייתה עליך ביקורת קשה כשפיטרת את מנכ"לית המשרד, אמי פלמור, בזמן שאתה שר בממשלת מעבר. למה החלטת לפטר אותה?
"אמי פלמור היא אשת מקצוע מוערכת מאוד, גם על ידי וגם על ידי רבים בציבור ובקרב עובדי משרד המשפטים. דבר אחד היא לא, היא לא אשת אמון שלי. זה דבר שגרתי ששר שנכנס לתפקידו מביא מנכ"ל. בדרך כלל זה מתקבל בתגובה מאוד מנומנמת בציבור, זה הפך להיות כזו דרמה כי אנחנו בעונת בחירות. מה שמותר בשמאל, מה שעושים בשמאל, אסור לימין".

יש קשר בין זה לבין הציוץ של יאיר נתניהו בעניינה של פלמור?
"לא, אין שום קשר. לא דיברתי עם יאיר נתניהו בהקשר הזה. אני מגחך כי אני יכול להוכיח את הדברים. מיד עם כניסתי לתפקיד, חודשיים לפני או חודש וחצי לפני אותו ציוץ, כבר הודעתי ליועץ המשפטי לממשלה והתחלנו בדיונים בהקשר הזה שבכוונתי להחליף את המנכ"לית, וכך התקדמנו. זו גם העמדה שהיועץ המשפטי הביע".

איילת שקד הייתה שרת משפטים טובה בעיניך?
"היא עשתה כמה דברים טובים, אבל היו לי גם כמה מחלוקות איתה. מקווה שלא נראה את אותו התרחיש כמו בבחירות האחרונות, כשהיא רצה יחד עם נפתלי בנט ולא עברה את אחוז החסימה, מה שהביא לסיכול היכולת להקים ממשלת ימין וזריקת קולות רבים מאוד לפח".

ראש הממשלה הגדיר את שקד כציפי לבני החדשה, שקופצת בין מפלגות. ההתנהלות שלה מזכירה גם לך את ציפי לבני?
"ציפי לבני עשתה מהלכים הרבה יותר דרמטיים מבחינת הקפיצה מימין לשמאל, ולכן אני לא חושב שזה ההקשר הנכון, אלא הקפיצה בין המפלגות. לצד דברים רבים וטובים שעשתה השרה שקד, היו לי גם מחלוקות איתה, למשל עם חוק היועמ"ש. אני הגשתי הצעת חוק פרטית שעל פיה השר ימנה את היועץ המשפטי של משרדו בתור משרת אמון, ממש כפי שהוא ממנה מנכ"ל, אבל ההצעה סוכלה על ידי שרת המשפטים שקד בהצעת חוק ממשלתית שמסרסת אותה ושמקבעת את שלטון המשפטנים".

האם לדעתך המלצתו של היועץ המשפטי לממשלה לפסול את מרזל וגופשטיין מוצדקת?
"מדובר פה על אחת הזכויות הבסיסיות ביותר בדמוקרטיה, הזכות לבחור ולהיבחר. כדי להגביל אותה צריך שיהיה משהו קיצוני מאוד. מי שמחליט בסופו של דבר זה לא היועץ המשפטי לממשלה אלא בית המשפט העליון. כשאני רואה שאדם כמו חנין זועבי לא נפסל על ידי בית המשפט העליון למרות האמירות שלה, אז אני חושב שצריכים להיות סטנדרטים אחידים. או שגם היא וגם הם, או שלא ולא. המעשים של זועבי קיצוניים וחמורים יותר".

מרזל וגופשטיין גזעניים בעיניך?
"יכול להיות, אני לא באמת מכיר את החומר. היועץ המשפטי לממשלה נותן את חוות הדעת שלו, זה לא שר המשפטים. אבל אני שוב אומר, הסטנדרטים צריכים להיות אחידים".

תהיה שר המשפטים גם אחרי הבחירות?
"אם נתניהו ירכיב את הממשלה, אני מעריך שכן. אני לא חושב שיש מועמד מתאים ממני מבחינת הרקע והניסיון המשפטי. יש בעבר שלי מאות ואלפי שעות בית משפט. בכירים ממני בליכוד יש, אבל מתאימים לתפקיד הזה, בכל הצניעות, אני חושב שלא".